عادات نادرست در مصرف نوشیدنی‌ها را بدانید

وقتی که احساس تشنگی به ما هجوم می‌آورد، خیلی وسوسه‌انگیز است که سریعا به نوشابه گازدار یا نوشیدنی انرژی‌زای محبوبمان دسترسی داشته باشیم.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب قصد داریم به عادت‌های رایج اما نادرست در مصرف نوشیدنی‌ها بپردازیم که به‌مرور زمان به بدن آسیب می‌رسانند و حتی می‌توانند پیامدهای خطرناکی داشته باشند.

۱. استفاده از نوشیدنی‌های «کالری خالص»
نوشابه‌های گازدار یا انواع نوشیدنی‌های شیرین دیگر مانند چای سرد شیرین (آیس تی) در گروه محصولات «کالری خالص» قرار می‌گیرند. این محصولات صرفا کالری بی‌فایده و عاری از مواد مغذی را وارد بدن می‌کنند، درحالی که به سلامت شما آسیب می‌رسانند. نوشیدنی‌های کالری خالص نه‌تنها هیچ نوع ماده مغذی‌ای ندارند، بلکه حاوی قندهای افزوده هستند و شدیدا تحت روندهای فراوری قرار گرفته‌اند. به‌علاوه، این نوشیدنی‌ها در گروه محصولات «کالری مایع» قرار می‌گیرند و با اینکه به‌راحتی تا ۲۰۰ کیلوکالری وارد بدن می‌کنند، احساس سیری خاصی به‌وجود نمی‌آورند. مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث ابتلا به افزایش وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی شود.

۲. عدم استفاده از آب ساده به اندازه کافی
احساس خستگی می‌تواند در نوشیدنی‌های مصرفی شما یا عدم استفاده از آب ساده به اندازه کافی ریشه داشته باشد. توجه داشته باشید که بدن همیشه درحال کار و فعالیت است، حتی وقتی که پشت میز نشسته باشید یا حتی وقتی که خواب هستید. بنابراین قلب همیشه درحال تپش است، متابولیسم بدن درحال ساخت و تجزیه بافت‌ها است و انرژی مشخصی برای سوخت‌رسانی به عملکردهای بدن ذخیره می شود. همه این روندهای طبیعی به دریافت آب ساده و طبیعی نیاز دارند و کسانی که در طول روز به اندازه کافی آب ساده مصرف نمی‌کنند، با مشکلاتی مانند کاهش سطح انرژی و افزایش حس خواب‌آلودگی و خستگی مواجه می‌شوند.

۳. زیاده‌روی در نوشیدن شیرهای طعم‌دار
شاید هرگز به این مساله فکر نکرده باشید، اما مصرف مداوم و همیشگی شیرهای طعم‌دار می‌تواند باعث صدمات جدی و متعددی برای سلامتی شما شود. امروزه همه ما می‌دانیم که شیر سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها و املاحی است که برای سلامتی استخوان‌ها ضروری هستند و مصرف منظم شیر از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. اما هیچ‌کدام از ما نباید توقع داشته باشیم که شیرهای طعم‌دار، شیرهای غلیظ‌شده با ترکیبات مختلف یا میلک‌شیک‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی اساسا همان مزیت‌ها و فواید شیرهای طبیعی را داشته باشند.

۴. زیاده‌روی در مصرف آب میوه‌ها و آب سبزیجات
آب انواع میوه‌ها و سبزیجات در قالب اسموتی‌ها یا نوشیدنی‌های دیگر دارای مواد معدنی مفیدی است اما دو نکته مهم را نباید فراموش کنید؛ اول این‌که مصرف این نوشیدنی‌ها در طول روز نباید بیشتر از یک لیوان کوچک باشد و دوم این‌که آب میوه‌ها و سبزیجات (خصوصا انواع کاملا بدون پالپ) نمی‌توانند جایگزین خود میوه‌ها و سبزیجات شوند. بعضی افراد از قندهای ساده و گزینه‌های مشابه دیگر برای شیرین‌سازی آب میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند، درحالی که چنین کاری مستقیما کیفیت این محصولات را کاهش می‌دهد و مصرف منظم آنها با افزایش خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های مختلف همراه خواهد بود.گ

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.