پایان قهر ظریف از دولت، روحانی و واعظی/ چرا وزیر امور خارجه تصمیم به کناره‌گیری گرفته بود؟

پس از آنکه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان حدود یک ماه در جلسات هفتگی دولت در روزهای یکشنبه و چهارشنبه حضور پیدا نمی کرد، او در نهایت تصمیم گرفت که امروز با حضور در جلسه هیات دولت به حواشی پیش آمده در این خصوص پایان بدهد. آخرین حضور رئیس دستگاه دیپلماسی در جلسه دولت به ۲۲مرداد باز می گشت و از آن زمان وی در جلسات دولت و ستاد ملی کرونا شرکت نکرده بود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تابناک، تقریبا 3 هفته بعد از غییب های مکرر ظریف در جلسه دولت، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای مبنی بر قهر وزیر امور خارجه با جلسات هیئت دولت منتشر شد و حتی اخباری در این خصوص که رئیس دستگاه دیپلماسی تصمیم به کناره گیری و استعفاء از دولت گرفته است هم به گوش رسید.

واکنش ظریف به قهر از دولت

وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخی اخبار منتشره در زمینه غیبت وی در نشست‌های هیات دولت اظهار کرد: در شرایطی که رژیم ترامپ و صهیونیست‌ها تمامی تلاش خود را برای  فشار اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده‌اند، بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به صورت شبانه روزی تمام وقت خود را برای ناکام کردن این تلاش‌ها اختصاص داده‌ایم و از هیچ اقدامی برای سربلندی کشور و برافراشته‌ماندن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان کوتاهی نکرده ایم بلکه با دیپلماسی فعال و مبتکرانه حتی در شورای امنیت ملل متحد این پرچم مقدس را همچون خاری در چشمان آمریکا و اذنابش نشانده‌ایم.

«محمد جواد ظریف» گفت: در این راه سخت اما پرافتخار اگرچه ابزار مناسب و متناسب نیاز است اما هیچ وقفه و کم کاری نخواهیم داشت و برای تامین منافع ملی از هر کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

مقصر اصلی قهر ظریف هم واکنش نشان داد

در همین راستا، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور که از او به عنوان یکی از مقصران قهر ظریف از دولت نام برده می شود، در حاشیه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره علت عدم حضور وزیر امور خارجه در جلسات اخیر هیأت دولت گفت: آقای ظریف به دلیل کاری که برایشان پیش آمده در جلسه امروز نبودند و هفته‌ گذشته نیز در مسافرت بودند. آقای ظریف در جلسه روز یکشنبه حضور داشتند.

برخی شنیده ها حاکی از آن است که برخی اظهار نظر ها، موضع گیری ها و دخالت های رئیس دفتر رئیس جمهور در کنار اختلاف نظرهایی که وزیر امور خارجه با رئیس جمهور در مورد مسائل اینچنینی داشته است، باعث شده که وی تصمیم بگیرد مدتی قهر کرده و در جلسات دولت حاضر نشود.

چرا ظریف برای سومین بار تصمیم به کناره‌گیری گرفت؟

اما بعد از آنکه «محمد جواد ظریف»وزیر امور خارجه که علیرغم انجام مسئولیت های خود در وزارتخانه به دلیل برخی اختلافات در یک ماه گذشته در جلسات هیات دولت شرکت نکرده بود، در نهایت تصمیم گرفت که امروز ۱۹ شهریور در این جلسه حضور پیدا کند و این موضوع نشان دهنده حل و فصل احتمالی اختلاف نظرهایی است که به آن اشاره شد.

«محمدجواد ظریف» تاکنون دو بار تصمیم به استعفاء گرفته است، یکبار به دلیل عدم حضورش در دیدار مشترک روحانی و بشار اسد و یک بار هم به دلیل تضعیف جایگاه وزیر امور خارجه و وزارتخانه تحت مدیریتش در سریال «گاندو». قهر یک ماهه اخیر ظریف از هیات دولت سومین مرتبه ای بود که موضوع کناره گیری وزیر امور خارجه کشورمان خیلی جدی مطرح شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.