آخرین تحلیل اسرائیل از حمله به ایران: تنها باشیم شکست می‌خوریم!

در حالی که تهدیدات نفتالی بنت و بنی گانتس علیه ایران ادامه دارد، گزارش منابع اطلاعاتی اسرائیلی نشان دهنده کاهش چشمگیر توانایی های نظامی اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است.

به گزارش تازه‌نیوز، حمله اسرائیل به ایران کلید واژه تازه‌ای است که برخی رسانه‌ها هر روز احتمال وقوع آن را بررسی می‌کنند. آمال شحاده در ایندیپندنت عربی و در تحلیلی از تحرکات اخیر منطقه و نظر کارشناسان درباره حمله اسرائیل به ایران نوشت: در شرایطی که مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیلی به شکست سیاست تل آویو برای مقابله با برنامه هسته ای ایران اذعان کرده و خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای را که موجب جهشی در برنامه هسته ای ایران شد، اشتباهی بزرگ توصیف می کنند، نفتالی بنت، نخست وزیر و بنی گانتس وزیر دفاع او به تهدیداتشان علیه ایران ادامه می دهند.

عاموس یادلین رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل، خروج آمریکا از توافق هسته ای را عامل موفقیت برنامه هسته ای ایران دانست چرا که این اقدام به ایران امکان داد برنامه خود را به پیش ببرد و در آستانه دستیابی به بمب هسته ای قرار گیرد. این سخنان یادلین که واکنشی به اعلام بازگشت ایران به مذاکرات وین بود، موجب بحث و جدل در اسرائیل در خصوص سیاستی شد که تل آویو سالها است در برابر پرونده هسته ای ایران در پیش گرفته است.

از نظر یادلین، ایران نگران است که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت ممانعت ایران از ورود بازرسان آژانس به تاسیسات هسته ای، قطعنامه ای علیه تهران صادر کند. یادلین هشدار داد، ایران در شرایطی به مذاکرات وین باز می گردد که در اوج قدرت است چرا که توانسته است تحریم ها را –به خصوص در زمینه صادرات نفت به چین- دور بزند.

همزمان با بحث و جدل ها در اسرائیل بر سر آماده شدن برای سناریوهای مختلف در رابطه با نتیجه مذاکرات وین، مقامات امنیتی اسرائیلی بر این باورند «طرح B» که آمریکا آن را آماده کرده است تا در صورت شکست مذاکرات اجرا کند، ممکن است آسیب های زیادی از نظر اقتصادی و سیاسی به ایران وارد کند ولی هنوز نمی توان گفت که همه گزینه ها روی میز است. به عبارت دیگر، نمی توان گفت «طرح بی» آمریکا شامل اقدامات نظامی برای مقابله با ایران هسته ای خواهد بود که مقامات سیاسی اسرائیلی در تهدیداتشان علیه ایران از آن سخن می گویند.

عاموس یادلین مطرح شدن احتمال روی آوردن واشنگتن به گزینه نظامی را تلاشی برای تشدید فشار بر ایران برای به نتیجه رسیدن تلاش های دیپلماتیک می داند. یادلین اوضاع کنونی را نتیجه شکست بزرگ سیاست دولت بنیامین نتانیاهو می داند که برای ایجاد طرح های جایگزین به منظور متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، تلاش نکرد.

مقامات اسرائیلی بازگشت به توافق هسته ای را برای اسرائیل بسیار خطرناک می دانند که تل آویو توانایی جلوگیری از آن را ندارد و به ایرانی ها امکان می دهد برنامه هسته ای خود را توسعه دهند. یادلین در این خصوص به تصمیم گیرندگان در اسرائیل توصیه می کند امکان اقدام نظامی را در زمانی که قدرت های بزرگ سرگرم مذاکره با ایران هستند، بررسی کنند.

سناریوی شکست مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای نیز اسرائیل را در برابر چالشی بزرگ در آینده نزدیک قرار می دهد به طوری که تصمیم گیرندگان در تل آویو را مجبور می کند با معضل بزرگ چگونگی متوقف کردن ایران برای آن که به کشوری در آستانه هسته ای شدن تبدیل نشود، مواجه شوند.

یادلین به دولت نفتالی بنت توصیه می کند در صورت شکست مذاکرات وین، بر سه مسئله برای پاسخ دادن به چالش طلبی ایران تمرکز کند: هماهنگی با آمریکا، تمرکز اطلاعاتی و عملیاتی بر برنامه هسته ای ایران برای متوقف کردن پیشرفت این کشور به سمت دستیابی به بمب هسته ای، و برنامه ریزی برای راه حل جایگزین نظامی به عنوان تکیه گاه دیپلماسی موفق و به عنوان آخرین گزینه در صورتی که تلاش های سیاسی و دیپلماتیک با شکست مواجه شود.

در حالی که تهدیدات نفتالی بنت و بنی گانتس علیه ایران ادامه دارد، گزارش منابع اطلاعاتی اسرائیلی نشان دهنده کاهش چشمگیر توانایی های نظامی اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است. بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل اذعان کرده است توانایی اش برای حمله به ایران نسبت به سال ۲۰۱۳ که مذاکرات مقدماتی بین ایران و آمریکا آغاز شد، کاهش یافته است. این مسئله نشان می دهد حمله نظامی به ایران برای اسرائیل به تنهایی بسیار دشوار خواهد بود.

2 نظر
  1. ناصرامرایی

    خدا کنه این بار حمله کند تان عمر 35ساله ش بیاد رو پله 1سال و منجر به پایان اسرائیل شود انشالله

    1. ناصرامرایی

      آمین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.