کارهایی که می‌توانیم از حیوانات خانگی بیاموزیم

حیوانات خانگی می‌توانند درس‌هایی را برای زندگی سالم به ما بیاموزند.

به گزارش تازه‌نیوز، حیوانات خانگی به طور غریزی عاداتی دارند که باعث می‌شود زندگی خوبی داشته باشند. کارهایی که اگر انسان به زندگی شخصی‌اش اضافه کند ممکن است باعث بهتر شدن زندگی‌اش شود. برخی از این کارها و نوع سبک زندگی که می تواند برای شما هم مفید باشند عبارتند از:

چندتا کار را با هم انجام ندهید

وقتی سگ‌ها کاری انجام می‌دهند، توجه مستمر به آن دارند. به نظر می‌رسد آدم‌‌ها هم احتمالاً همینگونه کار انجام دهند. محققان دانشگاه استنفورد دریافتند توجه و حافظه در افرادی که مشغول کار، خواندن و ارسال ایمیل و وبگردی هستند،
در مقایسه با افرادی که به طور همزمان بر یک کار تمرکز می‌کنند، سخت‌تر است. سایر مطالعات نشان می‌دهد که کارمندان در حال انجام چند وظیفه درواقع زمان را از دست می‌دهند.

خواب کوتاه نیمروزی

ما نمی‌توانیم حیوان خانگی را از صبح تا غروب بیدار نگه داریم. شواهد زیادی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌‌ها از خواب نیمروزی سود می‌برند. مطالعه‌ای که بر روی حدود ۲۴۰۰۰نفر انجام شده است نشان می‌دهد احتمال خواب نیمروزی معمولا برای افراد دوستدار خواب  ۳۷ درصد کمتر از افرادی است که فقط گهگاهی چرت می‌زنند. خواب نیمروزی همچنین می‌تواند هوشیاری و عملکرد شغلی را افزایش دهد.

پیاده‌روی کنید

چهارپا و یا دو پا داشته باشید، پیاده‌روی یکی از ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای سوزاندن کالری و افزایش سلامت قلب است. پیاده‌روی منظم نیز می‌تواند مفید باشد:

• مبارزه با افسردگی
• کاهش وزن
• خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد
• خطر ابتلا به سرطان پستان و روده را کاهش می‌دهد
• استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد
• ذهن را تقویت می‌کند

 دوستی‌ها را تقویت می‌کند

آدم‌ها، حیوانات اجتماعی هستند و داشتن دوست مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. محققان در استرالیا ۱۵۰۰ فرد مسن را به مدت ۱۰ سال زیر نظر داشتند. کسانی که بیشترین دوستان را داشتند ۲۲ درصد بیشتر از آنهایی که کمترین دوستان را داشتند،  بیستر عمر می‌کردند.

 در لحظه زندگی کنید

زندگی کردن در لحطه، مهمترین درسی است که می‌توانیم از حیوانات خانگی بیاموزیم. روانشناسان هاروارد در تحقیقی با عنوان “ذهن سرگردان، ذهنی ناراضی است” به این نتیجه می‌رسند که افراد هنگام انجام فعالیت‌هایی که ذهن را متمرکز می‌کند؛ مانند رابطه جنسی یا ورزش، خوشحال‌ترند. برنامه‌ریزی، یادآوری خاطرات یا فکر کردن در مورد هر چیزی غیر از فعالیت فعلی می‌تواند شادی را تضعیف کند.

 کینه به دل نگیرید

بخشی از زندگی در لحظه این است که اجازه دهیم خاطرات گذشته سپری شوند. کینه های قدیمی را کنار بگذارید و به معنای واقعی کلمه راحت‌تر نفس بکشید. عصبانیت مزمن با کاهش عملکرد ریه ارتباط دارد، در حالی که بخشش به کاهش فشارخون و کاهش اضطراب کمک می‌کند. افرادی که می‌بخشند نیز عزت نفس بیشتری دارند.

 گلایه نکنید

شاید نقص عضو داشته باشید اما وقتی احساس شکرگزاری می‌کنید، می‌توانید لبخند بزنید و امیدوار  باشید. محققان ارتباط قوی بین شکرگزاری و رفاه عمومی را پیدا کرده‌اند. در مطالعه‌ای، افرادی که سپاسگزاری می‌کردند نگرش بهتری داشتند، بیشتر ورزش می‌کردند و شکایات جسمی کمتری داشتند.

 کنجکاو باشید

کنجکاوی ممکن است برای حیوانات خطرناک باشد اما وجود آن برای انسان‌‌ها ضروری است. محققان دریافتند افرادی که کنجکاوی بیشتری دارند، معنای بیشتری را از زندگی دریافت می‌کنند. و مطالعات دیگری کنجکاوی را با آسایش روانشناختی و پیشبرد دانش و مهارت مرتبط می‌‌داند.

 ساده باشید

افراط در کمی سادگی می‌تواند فواید جدی برای سلامتی داشته باشد. متخصصان قلب در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند دریافتند، افرادی که قلب سالمی داشتند، حس شوخ طبعی قوی‌تری نسبت به افرادی که دچار حمله قلبی شده بودند، داشتند. آنها به این نتیجه می‌رسند که خنده بهترین دوا است؛ به ویژه زمانی که صحبت از مراقبت از قلب می‌شود

 ماساژ کمر

قدرت لمس کردن مانند حس بویایی نیست. موسسه تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر دریافته است که ماساژ درمانی می‌تواند درد را تسکین دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کنترل بیماری‌های مزمن مانند آسم و دیابت کمک کند. لمس یک آدم حتی ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشد. در مطالعه‌ای، زنان متاهل وقتی دست شوهرشان را می‌گرفتند، اضطراب کمتری نسبت به خطر برق‌گرفتگی داشتند.

 وقتی تشنه می‌شوید بیشتر آب بنوشید

حیوانات وقتی سرگرم بازی هستند نیازی به نوشیدن ندارند ولی اکثر آدمها باید این کار را انجام دهند. در طول یک تمرین معمولی، نوشیدن آب بهترین راه برای هیدراته ماندن است. آب به ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن مایع حیاتی می‌رساند بدون اینکه به تعداد کالری بدن اضافه کند. در روزهای گرم یا زمانی که زیاد عرق می‌کنید بیش از حد معمول آب بنوشید.

 ماهی بخورید

اکثر گربه‌ها خوردن ماهی را دوست دارند. خوشبختانه آدم‌ها هم میتوانند ماهی را در بخشی از رژیم غذایی خود انتخاب کنند. ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ماهی ساردین و ماهی‌های چرب دیگر سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و آرتروز را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، محققان دانشگاه راش دریافتند افرادی که حداقل یکبار در هفته ماهی مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

 دوست داشتن خود را نشان دهید 

هرگاه حیوانات کسی را دوست داشته باشند با او بازی می‌کنند و دوست داشتن خود را نشان می‌دهند. این روش بسیار خوب است، برای افرادی است که به دنبال تقویت روابطشان هستند. مطالعه منتشر شده در مجله روابط شخصی نشان می‌دهد که انجام حرکات کوچک و با تدبیر می‌تواند تاثیر زیادی بر ارتباطات و رضایت زوجین داشته باشد.

 بازی کنید

بازی کردن فقط مخصوص بچه‌ها و بچه گر‌به‌ها نیست. استوارت براون، پزشک متخصص در کتاب بازی خود می‌نویسد که بازی، نیاز اساسی انسان در کنار خواب و غذا خوردن است. بازی، هوش، خلاقیت، مهارت حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد. بنابراین از حیوانات خانگی درس بگیرید و وقت خود را صرف فعالیتی کنید که هدف از انجام آن صرفا سرگرمی باشد.

 از رفتن به بیرون لذت ببرید

پیاده‌روی در جنگل برای سگ‌ها بسیار جذاب است اما مزایای زیادی برای ذهن و بدن انسان دارد. گذراندن وقت در خارج از منزل می‌تواند تناسب اندام را افزایش دهد، سطح ویتامین D را افزایش داده و استرس را کاهش دهد. در کودکان، بازی در محیط‌های طبیعی و کنترل آنها از راه دور، علائم بیش فعالی را کمتر می‌کند و با عملکرد بهتر بچه‌ها در مدرسه مرتبط است

 برای خودتان وقت بگذارید

گذشته از مزیت‌های مشخص حمام کردن و مسواک زدن برای سلامتی، نظافت هم می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی در زندگی داشته باشد. رعایت بهداشت فردی برای عزت نفس حیاتی است. ظاهر تمیز و مرتب نیز می‌تواند به یافتن و حفظ شغل کمک کند.

 زبان بدن را بدانید

سگ‌ها در ارتباط با یکدیگر در استفاده از زبان بدن بسیار عالی هستند اما انسان‌ها چندان زیاد از آن استفاده نمی‌کنند. در حالی که بسیاری از ما احساسات خود را از طریق حالت بدن، الگوهای گفتاری و تماس چشمی آشکار می‌کنیم ولی سایر آدم‌ها به طورکلی در درک این نشانه‌ها مهارت چندانی ندارند. افراد با افزایش سن در رمزگشایی زبان بدن بهتر عمل می‌کنند.

 به بدنتان کش و قوس دهید

حرکات کششی بدن را رها و آزاد  می‌کند اما مزایای آن به همین ختم نمی‌شود. در یک مطالعه‌ ۱۰ هفته‌ای، داوطلبانی که حرکات ورزشی انجام می‌دادند، تغییرات جسمانی شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کردند. انجام این حرکات علاوه بر بهبود انعطاف‌پذیری، قدرت، توان و استقامت عضلات بدن را افزایش می‌دهد. اگرچه این سطح این مطالعه کوچک بود اما نتایج نشان می‌دهد که تمرینات کششی می‌تواند جایگزینی مناسب برای افرادی باشد که بیمارند و تمرینات قدرتی سنتی را نمی‌توانند انجام دهند.

در سایه قدم بزنید 

هنگامی که در پارک هستید و بچه‌ها می‌خواهند استراحت کنند، احتمالاً یک مکان سایه‌دار مناسب برای استراحت پیدا خواهید کرد. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که مخصوصاً بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در معرض آفتاب قرار نگیرید.  درست در زمانی که بیشترین اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌کنید، به ویژه در اواخر بهار و اوایل تابستان. اما به خاطر داشته باشید که حتی قبل از اینکه در سایه قرار بگیرید، استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب بر روی پوست ایده خوبی است.

 برای خواب زمان مشخص داشته باشید

حیوانات خانگی یک روال عادی را در زندگی دارند، آنها نمی‌توانند یک شنبه را از دوشنبه تشخیص دهند. ساعت بدن انسان نیز همینطور است. اگر آدم‌ها هر روز حتی آخر هفته‌ها در ساعت مشخصی بخوابند و از خواب بیدار شوند، خواب بهتری خواهند داشت. رعایت یک برنامه ثابت برای استحمام، لباس پوشیدن و غذا خوردن نیز می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.