آیا یائسگی باعث افزایش وزن است؟

یائسگی موجب افزایش وزن نمی‌شود اما از آنجایی که با افزایش سن زنان، وزن افزایش می‌یابد، شکم هم ممکن است به مرور بزرگتر شود. با این حال، شلوار جین خود را کنار نگذارید!

به گزارش تازه‌نیوز، زنان در دوران میانسالی چربی بیشتری نسبت به مردان دارند. حتی اگر وزن هم اضافه نکنند، ممکن است متوجه شوند که لباسشان دیگر اندازه نیست، زیرا اندازه دور کمرش خیلی کوچک شده است. این مشکل نشانه چیست؟ پزشکان فکر می‌کنند چندین عامل می‌تواند نقش داشته باشد و توضیح می‌دهند که چرا افزایش وزن می‌تواند در این زمان اتفاق بیفتد:

با افزایش سن، چربی‌ها آرام‌تر می‌سوزد. چربی‌سوزی در تمام بدن در طول دوران سالمندی کندتر می‌شود. بسیاری از زنان در دهه‌های، ۶۰، ۵۰،۴۰ سالگی کمتر ورزش می‌کنند. زندگی‌های پرمشغله و ورزش نکردن به معنای عضله کمتر و چربی بیشتر است. پایین آمدن سطح هورمون و به‌علاوه ژن‌ها موجب می‌شود تا بدن‌ بعد از یائسگی در نواحی جدیدی چربی را ذخیره کند. ممکن است در دوره‌ جوانی در ناحیه باسن بیشتر چربی داشته‌ باشید اما حالا بیشتر در ناحیه کمر چربی جمع شود. این حالت می‌تواند شکل بدن را از حالت گلابی(چاق‌تر در ناحیه باسن و ران) به شکل سیب (در ناحیه کمر و شکم چاق‌تر) تغییر دهد.

چه عواملی موجب اضافه وزن نمی‌شود؟

سطوح هورمونی: هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد هورمون درمانی یائسگی می‌تواند افزایش وزن را اصلاح کند اما ورزش منظم، حتی ورزش ساده‌ای مانند پیاده‌روی می‌تواند به بسیاری از علائم یائسگی کمک کند.

چرا دوست ندارید اضافه وزن داشته باشید

علت هرچه که باشد، زنان یائسه در ایالات متحده بیشتر از وزن طبیعی خود اضافه وزن دارند. وزن‌ اضافی با نگرانی‌هایی نیز همراه است. چربی شکم با مشکلات قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع۲، فشارخون بالا، آرتروز و سرطان سینه و روده بزرگ مرتبط است. حتی زمانی که شاخص توده بدنی( اندازه‌گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن) نرمال باشد، دور کمر (۸۸سانتی‌متر یا بیشتر برای زنان) علاوه بر سایر خطرات، با احتمال بیشتر ابتلا به دیابت در زنان مرتبط است.

چگونه می‌توان از چاقی پیشگیری کرد

برخی راهکارها به خوبی در کاهش وزن اضافی موثر هستند. در اینجا عواملی که موثرند شامل:
– کمی کمتر غذا بخورید: اضافه وزنی که اکنون دارید ممکن است بیشتر در ناحیه شکم باشد. از آنجایی که هدف باید کاهش وزن کلی بدن باشد، خوردن تنها ۲۰۰ کالری کمتر در روز، در ۵۰ سالگی می‌تواند موثر باشد.
– غذاهای سالم‌تر بخورید: انتخاب‌ مواد‌غذایی، تغییر بزرگی در وزن ایجاد می‌کند. در مطالعه‌ای، زنان در دوران یائسگی با یک رژیم غذایی متشکل از مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر، وزن خود را کاهش می‌دهند. آن‌ها نوشیدنی‌های شیرین، غذاهای سرخ‌شده، گوشت، پنیر، و دسرهای ماهی، میوه‌ و سبزیجات را حذف کردند.
– عضلات بدن را حفظ کنید: ورزش منظم به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و آنچه که می‌خورید را می‌سوزاند و به طور کلی به بدن کمک می‌کند تا چربی‌ها را سریعتر بسوزاند. فعال ماندن موجب افزایش توده عضلانی می‌شود و به جلوگیری از افزایش وزن نیز کمک می‌کند. پیاده‌روی، دویدن و تمرینات قدرتی نیز به کاهش وزن کمک می‌کند.
– علائم یائسگی را کنترل کنید: گرگرفتگی و کم‌خوابی می‌تواند میزان استرس را افزایش دهد. استرس روی وزن موثر است. ورزش می‌تواند مفید باشد. از پزشک بپرسید چه فعالیت‌های دیگری ممکن است برایتان مفید باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.