ریختن چند تار مو در روز طبیعی است؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در حمام و هنگام شست‌وشوی موها، توده بزرگی از موها را ببینید که در اطراف مجرای خروجی آب جمع شده‌اند. این اتفاق چه معنایی دارد؟ آیا باید نگران چنین اتفاقی بود؟

به گزارش تازه‌نیوز، احتمالا شما هم شنیده‌اید که ریزش ۱۰۰ تار مو در طول شبانه‌روز طبیعی و عادی است. اما دکتر لیندسی بوردون، متخصص پوست‌ومو در نیویورک می‌گوید که این عدد صرفا یک عدد تقریبی است. درواقع محدوده ریزش موی طبیعی و عادی همه افراد با همدیگر یکسان نیست و در درجه اول به تراکم موها (ضخامت یا نازکی آنها) بستگی دارد.

دکتر بوردون می‌گوید: «بسیاری از کسانی که موهای بلند یا واقعا ضخیم و پرپشتی دارند، احساس می‌کنند که موهایشان زیاد می‌ریزد. اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ریزش مو در این افراد فقط از جنبه ظاهری زیاد به نظر می‌رسد، درحالی که لزوما این‌طور نیست. از طرف دیگر، افرادی را هم داریم که ذاتا موهای زیاد و پرپشتی ندارند و با ریزش موی زیاد و چشمگیر مواجه نمی‌شوند».

علاوه بر ضخامت و بلندی موها، عواملی مانند تحت فشار گذاشتن موها (مثل بستن موها در مدل دم‌اسبی) می‌توانند کاری کنند که ریزش موها بیشتر از حد عادی به نظر برسند، حتی اگر واقعا چنین اتفاقی نیفتاده باشد.  به‌گفته دکتر بوردون، «فرض کنید که نشسته‌اید و موهایتان را دم‌اسبی بسته‌اید، درحالی که مدتی بعد تصمیم می‌گیرید به حمام بروید. در این شرایط چون موها را دم‌اسبی بسته‌اید، میزان موهایی که در حمام می‌ریزند حتما بیشتر از حالت عادی به نظر می‌رسند؛ درحالی که اگر موها در طول روز آزاد بودند، موهای ریخته‌شده روی قسمت‌های مختلف لباس یا زمین پخش می‌شدند».

در کنار همه اینها، امروزه معلوم شده است که با پدیده خاصی به‌نام «ریزش موی فصلی» ‌هم مواجه هستیم. براساس گزارشی که British Journal of Dermatology منتشر کرده است، اوج ریزش موی زنان در فاصله میان ماه‌های آگوست تا سپتامبر (۱۰ مرداد تا ۱۰ مهر) اتفاق می‌افتد. نکته جالب‌تر این است که بیشتر زنان در این مدت به‌هیچ‌وجه متوجه نمی‌شوند که ریزش موی شدیدی را پشت سر گذاشته‌اند. البته افرادی که شرایط عادی دارند و از سلامتی مطلوبی برخوردار هستند، در هیچ دوره فصلی خاصی با ریزش موی شدید مواجه نمی‌شوند.

 

چه عواملی باعث ریزش موی بیش‌ازحد می‌شوند؟ 

۱. اگر تازه زایمان کرده باشید…

به‌گفته دکتر بوردون، یکی از رایج‌ترین موقعیت‌ها که باعث ریزش موی موقتی اما بیش‌ازحد می‌شود، پس از زایمان است.

در دوران بارداری، موهای زنان به‌مدت ۹ ماه در مرحله رشد (آناژن) باقی می‌ماند، اما بلافاصله پس از زایمان است که موها وارد مرحله ریزش (تلوژن) می‌شوند. به همین دلیل هم تمام موهایی که باید در دوره بارداری می‌ریختند، یک‌باره پس از زایمان شروع به ریزش می‌کنند. اگرچه این ریزش موی ناگهانی بسیار چشمگیر است، اما موها دوباره وارد چرخه طبیعی خودشان خواهند شد.

 

۲. اگر استرس شدید داشته باشید… 

اگر دائما در موقعیت‌های استرس‌زا قرار بگیرید و استرس شدید داشته باشید، با ریزش موی زیادی مواجه خواهید شد. موقعیت‌های استرس‌زا (مثل جراحی‌های اساسی، از‌دست‌دادن خون یا هر نوع بیماری) می‌توانند باعث همین نوع از ریزش مو شوند. البته این ریزش مو هم موقتی است و طبق گزارش‌های آکادمی درماتولوژی آمریکا (AAD)پس از 6 تا 9 ماه برطرف می‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.