راهکارهایی برای آماده شدن قبل از عمل جراحی

درباره‌ جراحی خود اطلاعات بگیرید و تیم پزشکی‌تان را ملاقات کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، با جراح و متخصص بیهوشی‌تان که راحتی و مراقبت از شما را در حین عمل کنترل می‌کند، صحبت کنید. با آنها در مورد همه چیز، از خطرات جراحی گرفته تا زمان بهبودی سوال کنید. بیمارستان ممکن است کلاس‌هایی را به شما معرفی کند تا از نحوه عملکرد بعد از عمل اگاه شوید.

 

محل جراحی را مشخص کنید

برای جلوگیری از اشتباه، پزشک یا پرستار ممکن است از یک خودکار برای علامت‌گذاری روی بخشی از بدنتان که قرار است جراحی انجام گیرد، استفاده کند. از پزشک جراح‌ بپرسید که آیا شما هم باید این کار را انجام دهید.

درباره نوع بیهوشی‌تان بپرسید

نحوه بی‌حس کردن شما در طول عمل اغلب به نوع جراحی‌تان بستگی دارد. در مورد انتخاب آن از متخصص بیهوشی سوال کنید. بی‌حسی موضعی بخش کوچکی از بدن را بی‌حس می‌کند، اما در بی‌حسی منطقه‌ای روی ناحیه بزرگ‌تری کار می‌کند و بی‌حسی عمومی، کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است شما را با برخی داروهای بیهوشی که استنشاق می‌کنید، بی‌هوش ‌کنند، در حالی که فرد دیگر را از طریق تزریق مواد بی‌هوشی به داخل ورید، بی‌هوش کنند.

از به‌هوش آمدن در حین جراحی نترسید

ممکن است بیمار در شرایط بیهوشی عمومی قرار بگیرد اما به ندرت حین عمل، فرد به هوش می‌آید. اکثر افرادی که بیهوشی عمومی را تجربه می‌کنند، هیچ دردی را احساس نمی‌کنند. اگر نگران هستید یا فکر می‌کنید قبلاً حین عمل به هوش آمده‌اید، قبل از جراحی با متخصص بیهوشی درمیان بگذارید.

احساس درد بعد از عمل جراحی

ممکن است در ناحیه‌ای که عمل کرده‌اید در حین حرکت، احساس درد، فشار یا سوزش کنید. ماهیچه‌ها ممکن است احساس درد داشته باشند و در گلو نیز احساس ناراحتی کنید. در صورتی که داخل بیمارستان به داروی مسکن نیاز دارید به پزشک‌تان اطلاع دهید. و وقتی در خانه بستری هستید، بپرسید از چه داروهایی برای تسکین درد می‌توانید استفاده کنید. علاوه بر دارو، ممکن است استفاده از نوارهای آرامش‌بخش، گرما یا سرمادرمانی یا ماساژ موثر باشد.

مراقب ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی باشید

پس از جراحی، دست‌های خود را تمیز بشویید. و از اینکه مطمئن شوید پزشکان و پرستاران قبل از معاینه، دستان خود را شسته یا ضدعفونی می‌کنند، خجالت نکشید. چون می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های میکروبی که درمان آن سخت است، پیشگیری کند.

آیا احتمال خطر لخته‌شدن خون وجود دارد

برخی از جراحی‌ها می توانند شانس ابتلا به لخته‌خون خطرناک به نام ترومبوز ورید عمقی را افزایش دهند. لخته‌ها می‌توانند وارد ریه شوند و جریان خون را مسدود کنند، وضعیتی که به آن آمبولی ریه گفته می‌شود و می‌تواند کشنده باشد اما درمان سریع آن اغلب می‌تواند جان فرد را نجات دهد. مواردی که می‌تواند بیمار را بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دهد عبارتند از: سن بالا، اضافه وزن، مصرف سیگار، بیماری‌هایی مانند سرطان یا وجود لخته‌های قبلی و برخی داروها.

در مورد بیماری‌های خود با پزشک صحبت کنید

در صورت داشتن هرگونه بیماری، از جمله بیماری قلبی یا ریوی، دیابت، فشارخون بالا، وجود دندان مصنوعی، آرتریت یا حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به بیهوشی واکنش نشان داده است، به پزشک بگویید.

از تداخلات دارویی جلوگیری کنید

در مورد همه داروهایی که مصرف می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید. برخی از داروها می‌توانند در طول جراحی منجر به عوارض جانبی شوند. به عنوان مثال، داروهای رقیق‌کننده خون و آسپرین می‌توانند بیمار را در معرض خطر خونریزی شدید قرار دهند. پزشک به بیمار خواهد گفت که چه داروهایی را باید قبل از عمل مصرف کند و کدام دارو را قطع کند.

واکنش‌های شگفت‌انگیز مکمل‌ها

مصرف بسیاری از مکمل‌ها مانند جینکوبیلوبا، جینسینگ، سیر، اکیناسه، روغن ماهی یا ویتامین‌ها ممکن است قبل از جراحی خطرناک باشد. به عنوان مثال، برخی مکمل‌ها احتمال مشکلات قلبی یا خونریزی را افزایش می‌دهند. برخی دیگر ممکن است روی مدت زمان بیهوشی تاثیر بگذارند یا به شدت با داروهای دیگر ترکیب شوند و عوارض جانبی غیرمنتظره‌ای را ایجاد کنند. ممکن است پزشک به بیمار بگوید ۲-۱هفته قبل از عمل، مصرف مکمل‌ها را متوقف کند.

آیا باید قبل عمل، خون بدهید

از پزشک‌تان بپرسید که آیا احتمال دارد در طول جراحی، نیاز به انتقال خون داشته باشید یا خیر. اگر چنین است و حداقل ۴ هفته به عمل جراحی باقی مانده است، شاید بتوانید خون بدهید و در صورت نیاز مقداری از خونتان را ذخیره کنند.

با یک پزشک دیگر نیز مشورت کنید

آیا مطمئن نیستید که جراحی برایتان مناسب باشد؟ از دریافت مشاوره از یک پزشک دیگر نترسید. به دنبال پزشکی باشید که متخصص باشد.

افراد مراقب خودتان را  برای بعد از جراحی مشخص کنید

ممکن است پس از جراحی به کمک کمی نیاز داشته باشید، بنابراین از خانواده و دوستانتان کمک بخواهید. در حین بهبودی، بگذارید که مورد نوازش و مراقبت قرار بگیرید و برای شب اول پس از عمل، مطمئن شوید که یک فرد بزرگسال و متعهد باشد که بتواند یک شب را کنار شما بماند.

موادخوراکی مورد نیازتان را در خانه داشته باشید

قبل از جراحی، مطمئن شوید که مقدار زیادی غذا و نوشیدنی‌های سالم در خانه دارید. به این ترتیب، در دوران نقاهت دیگر نگران خرید نخواهید بود، چون نمی‌توانید به خرید بروید. از دوستان یا خانواده بخواهید تا کمکتان کنند.

لباس‌های گشاد بپوشید

لباس پوشیدن گاهی اوقات می‌تواند در حین بهبودی مشکل باشد. اگر جراحی بر روی حرکت‌تان تاثیر می‌گذارد، به دنبال لباس‌های نرم و گشاد باشید که پوشیدن و درآوردن آن آسان باشد. شلوار و پیراهن‌های کمر کش‌دار یا گشاد به جای دکمه‌دار، راحت‌تر خواهد بود.

قبل از عمل جراحی چیزی نخورید یا ننوشید

بیهوشی می‌تواند موجب استفراغ در حین عمل یا بعد از عمل شود. بدن بیمار به طور معمول او را از تحمل غذایی که خورده ‌است باز می‌دارد و بیهوشی می‌تواند مانع کارکرد معده شود و درنتیجه موجب خفگی و سایر عوارض پس از جراحی شود. بنابراین مطمئن شوید که به توصیه‌های پزشکتان در مورد زمان منع خوردن یا نوشیدن توجه کنید.

تغییر در سبک زندگی

افراد با عادات سالم اغلب بهتر می‌توانند عمل جراحی انجام دهند. از پزشکتان بپرسید، از هم اکنون تا زمان عمل جراحی برای اینکه به وضعیت بهتری برسید، چه کاری می‌توانید انجام دهید و سپس به آن توصیه‌ها عمل کنید. اگر از نظر جسمی و روحی آمادگی داشته باشید، احتمالاً بهبودی سریع‌تر، درد کمتر و عوارض کمتری خواهید داشت.

مصرف الکل را محدود کنید

نوشیدن الکل می‌تواند اثرات غیرقابل پیش‌بینی بر بیهوشی داشته باشد و موجب سایر مشکلات مانند خونریزی شدید یا آسیب به کبد شود. در مورد میزان و تعداد دفعات نوشیدن الکل با پزشکتان صادق باشید. برای کمک به کاهش خطر عوارض ناشی از جراحی، از پزشک بپرسید که آیا باید نوشیدن الکل را متوقف کنید یا حداقل مصرف آن را کاهش دهید.

اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید

مصرف سیگار، خطر عفونت و سایر عوارض جراحی را افزایش می‌دهد. ترک سیگار قبل از عمل نیز می‌تواند به بهبود سریع‌تر بیمار کمک کند. ترک سیگار حداقل ۴ هفته قبل از عمل مناسب است. افزایش این زمان تا ۱۰ هفته یا بیشتر از آن نیز، حتی بهتر خواهد بود. درمان‌های جایگزین نیکوتین و افراد حامی نیز تنها راه کمک به پایان دادن عادت مصرف سیگار است.

 

فشارخون خود را کنترل کنید

اگر فشارخون بالایی دارید، مطمئن شوید که تیم پزشکی از این موضوع مطلع است. کنترل آن قبل از جراحی بسیار حائز اهمیت است. از پزشکتان در مورد اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، بپرسید. اگر از داروهای فشارخون بالا استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که بپرسید آیا باید آن را در روز عمل مصرف کنید یا خیر.

وزن خود را کنترل کنید و درست غذا بخورید

برای دریافت موادمغذی موردنیاز برای بهبودی، غذاهای سالم بخورید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتر عوارض قرار بگیرید. در حالی که کاهش وزن می‌تواند به بهبودی فرد کمک کند، قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با پزشکتان مشورت کنید.

ورزش کردن را فراموش نکنید

انجام فعالیت ورزشی قبل از جراحی ممکن است به بهبودی سریع‌تر کمک کند. بدون توجه به سطح فعالیت‌تان، در مورد آن با پزشک صحبت کنید. پزشکان کمک می‌کنند تا یاد بگیرید چگونه با خیال راحت قبل و بعد از عمل، فعالیت ورزشی داشته باشید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.