زردک را بشناسید و با خواص آن آشنا شوید

گرچه زردک هم‌خانواده هویج است اما کاربرد کمتری دارد که شاید به‌دلیل عدم‌شناخت خواص این سبزی مفید پاییزی است.

به گزارش تازه‌نیوز، زردک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و انواع ویتامین‌هاست که به سلامت قلب و تقویت قدرت دفاعی بدن کمک می‌کند. فیبرهای سرشار آن و تاثیر مطلوب بر سیستم گوارش نیز دیگر مزیت مهم زردک محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب، به ۵ مورد از فواید عادت به خوردن زردک اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

۱. بهبود عملکرد سیستم گوارش

زردک حاوی مقدار فراوان فیبر است و می‌توان به شکل خام یا پخته در انواع غذاها استفاده کرد. این فیبرها عملکرد روده‌ها را تحریک کرده و هضم را تسهیل می‌کنند. زردک یک سبزی با تاثیر ملین است که مانع از بروز نفخ و یبوست می‌شود.

۲. کمک به کاهش وزن
فیبرهای فراوان زردک احساس سیری طولانی ایجاد می‌کنند و به‌همین‌ دلیل در کنار رعایت اصول تغذیه صحیح و ورزش کافی توصیه می‌شود در رژیم لاغری جای بگیرد. البته زردک کالری زیادی ندارد (۵۰ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم) که مزیت دیگر در این زمینه است.

۳. حفظ سلامت قلب
زردک حاوی پتاسیم است که در پیشگیری از خطر بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد. در واقع، خوردن زردک چندین وعده در هفته به‌دلیل پتاسیم بالا می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی فشار خون را کاهش دهد و عملکرد قلب تنظیم شود.

۴. تامین انرژی بدن
کربوهیدرات‌ها، املاح به‌خصوص منیزیم، منگنز و فسفر همچنین ویتامین‌های گروه B، C و E ترکیبات مغذی در این سبزی پاییزی است که به تامین انرژی بدن کمک کرده و با بیماری‌های شایع این فصل مقابله می‌کند.

۵. کاهش خطر سرطان
گرچه نمی‌توان هیچ خوراکی را در پیشگیری از سرطان معجزه‌آسا دانست اما زردک جز‌ء خوراکی‌هایی است که به‌دلیل داشتن ترکیبی به‌نام آپیژنین که تاثیر ضدالتهابی دارد، در پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی نقش دارد. البته زردک دارای مقدار بیشتری فال‌کارینول نسبت به هویج و کرفس است که ترکیب ضدآفت طبیعی نیز محسوب می‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.