نقش۳۰۰ میلیارد دلاری هوش مصنوعی در اقتصاد خاورمیانه

متخصصان حوزه فناوری طرحی برای «مرکز برتر» در خاورمیانه پیشنهاد داده‌اند که باعث رونق در بخش هوش مصنوعی می‌شود. انتظار می‌رود نقش هوش مصنوعی در اقتصاد خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، رئیس انجمن هوش مصنوعی بحرین، دکتر «جاسم حاجی» پیش‌بینی کرده که وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی از سال آینده به لطف استفاده از فناوری‌های اتوماسیون در صنایع مختلف ظهور خواهند کرد. در گذشته کمپانی «PwC» پیش‌بینی کرده بود که بخش AI تا سال ۲۰۳۰ نقش بالایی در اقتصاد خاورمیانه ایفا می‌کند و ارزش آن به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که علت آن پروژه‌های عظیم و موج جدید نوآوری خواهد بود.

پروژه «نئوم» عربستان یکی از بزرگترین پروژه‌های هوش مصنوعی در جهان محسوب می‌شود که برنامه‌ای ۵۰۰ میلیارد دلاری برای ساخت یک جامعه شهری با فناوری پیشرفته است. علاوه بر این، امارات متحده عربی اولین کشوری در جهان بود که وزیر هوش مصنوعی منصوب کرد.

به گفته دکتر حاجی، با وجود اینکه اکثر پروژه‌های عظیم در خاورمیانه توسط کمپانی‌های غول‌پیکر انجام می‌شود، اما در این میان شاهد انتقال دانش و فناوری نیز خواهیم بود. این موضوع باعث افزایش مهارت‌های AI در زمینه اقتصاد منطقه شامل بحرین می‌شود.

دکتر حاجی اعلام کرده:

«استفاده از AI در خاورمیانه به تسریع عملیات‌ها در بخش‌های مختلف، افزایش بهره‌وری و ساخت اقتصاد جدید برای آینده کمک می‌کند. برای بهره‌برداری از این تغییر بزرگ در دنیای تکنولوژی، راه‌اندازی مرکز برتر جدید در خاورمیانه امکان تمرکز روی فناوری‌های داخلی و افزایش مهارت‌های نیروهای منطقه‌ای برای طیف وسیعی از وظایف جدید را فراهم می‌کند.»

رئیس انجمن AI بحرین ادامه داده:

«در منطقه منا، چندین کشور پیشرفت‌های بزرگی در زمینه شهرهای هوشمند و دولت‌های هوشمند داشته‌اند و هوش مصنوعی را در وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها نهادینه کرده‌اند. کشورهای این منطقه زودتر از سایر مناطق از روش‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی استفاده کردند. در حالی که پروژه نئوم در مرکز توجه قرار دارد و پروژه‌های بزرگی مانند امارات متحده عربی مدنظر متخصصان قرار می‌گیرد، بحرین می‌تواند با هزینه‌های بسیار پایینتر نسبت به سایر هاب‌ها، تبدیل به یک مرکز منطقه‌ای برای تحقیق و توسعه AI شود.»

سال گذشته میلادی شاهد راه‌اندازی آکادمی هوش مصنوعی پلی‌تکنیک بحرین بودیم که اولین در نوع خود در منطقه است. در این مرکز برنامه‌های حرفه‌ای مبتنی بر افزایش خلاقیت و نوآوری در زمینه AI ارائه می‌شوند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی IDC، میزان سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی در منطقه منا تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۸۳ میلیارد دلار خواهد رسید که نشان از افزایش ۲.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد.

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ نقش بزرگی در اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد و سهم آن به ۱۵.۷ تریلیون دلار خواهد رسید که در این میان ۶.۶ تریلیون دلار آن مربوط به افزایش تولید محصولات خواهد بود. افزایش سهم AI در اقتصاد جهانی باعث شده که کشورهایی مانند عربستان و امارات متحده عربی به سراغ آن بروند.

عربستان بیشترین سهم را از تاثیر ۳۰۰ میلیارد دلاری AI‌ در اقتصاد خاورمیانه خواهد داشت و امارات متحده عربی بیشترین تاثیر روی تولید ناخالص داخلی را تجربه خواهد کرد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ رشد سالانه سهم هوش مصنوعی در عربستان و امارات به ترتیب به ۳۱.۳ و ۳۳.۵ درصد برسد. در این میان بحرین که به دنبال راه‌اندازی یک مرکز جدید است، با متوسط رشد سالانه ۲۸.۸ درصدی مواجه خواهد شد.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، «ستار هاشمی» ایران از نظر تولید علم هوش مصنوعی در میان ۱۵ کشور برتر دنیا قرار دارد. وی به این موضوع اشاره کرده که رتبه ایران در آمادگی برای جذب AI در جهان برابر ۷۲ است و نشان از عدم آمادگی کشورمان در این زمینه دارد که از دلایل آن می‌توان به عدم آشنایی کافی مدیران و همچنین کمبود آزمایشگاه‌های پردازشی اشاره کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.