رزوراترول چیست و چه تاثیری در جلوگیری از پیری دارد؟

رزوراترول یکی از فوق‌ستاره‌ها در جهان ترکیبات ضدپیری است که در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد و خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی قابل‌توجهی دارد. امروزه می‌دانیم که این ماده از پوست در برابر اثرات استرس اکسیداتیو و آسیب‌های خورشیدی محافظت می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، رزوراترول نوعی پلی‌فنول (ماده طبیعی و گیاهی سرشار از ریزمغذی‌ها) است که به‌طور طبیعی در انگورها، توت‌ها، بادام‌زمینی، پسته و دانه‌های کاکائو یافت می‌شود. پوست و دانه‌های انگور قرمز به‌عنوان مهم‌ترین منبع برای دریافت رزوراترول شناخته می‌شوند.

رزوراترول چگونه به محافظت از سلامتی پوست کمک می‌کند؟

درحالی که بسیاری از تحقیقات پیرامون رزوراترول که با لقب «مولکول طول عمر»‌ نامیده می‌شود، روی استفاده داخلی از این ماده متمرکز شده‌اند، اما مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که رزوراترول موضعی دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی مختلفی در برابر رادیکال‌های آزاد است.آنتی‌اکسیدان‌ها در خنثی‌سازی این مولکول‌های پیرکننده پوست نقش مهمی دارند، درحالی که عواملی مانند آسیب‌های خورشیدی، آلودگی هوا و الگوهای رفتاری نادرست در زندگی مانند سیگار کشیدن مستقیما پوست را در معرض تماس با رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهند.

رزوراترول به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند هم با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و هم نقش موثری در بهبودبخشی به ظاهر خطوط ریز، رفع هایپرپیگمنتاسیون، ترمیم بافت پوست و ارتقای درخشندگی کلی پوست دارد. رزوراترول با توجه به اثرات بازسازی‌کننده‌ای که برای پوست دارد، گزینه فوق‌العاده مناسبی برای اضافه شدن به برنامه شبانه مراقبت از پوست به‌شمار می‌رود. اهمیت این نکته زمانی آشکار می‌شود که بدانید پوست با افزایش سن، توانایی ذاتی برای ترمیم و بازسازی خودش در ساعات خواب شبانه را از دست می‌دهد.درحالی که استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در ساعات صبح به‌اندازه استفاده از محصولات ضدآفتاب مهم است، اما باید استفاده از رزوراترول را به ساعات شب محدود کنید. با این کار مستقیما اثربخشی رزوراترول را به حداکثر می‌رسانید، زیرا پرتوهای فرابنفش خورشیدی می‌توانند اثربخشی رزوراترول را کاهش دهند. دکتر ویسلاو کاپین، متخصص پوست‌ومو در کانزاس می‌گوید: «رزوراترول خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد و همین ویژگی‌ها می‌توانند التهابات پوست را تسکین دهند، روندهای پیری پوست را آهسته‌تر سازند و پوست را عاری از عفونت نگه دارند. رزوراترول، به‌دلیل خاصیت ضدمیکروبی‌اش، رشد باکتری‌های آکنه‌زا را هم مهار می‌کند، درحالی که اثربخشی محصولات ضدآکنه مانند بنزوئیل پراکسید را ارتقا می‌دهد.این ماده قرمزی پوست را کاهش می‌دهد، پوست را تسکین می‌بخشد و لکه‌های تیره پوستی را روشن می‌سازد و از همین طریق با التهابات آکنه‌ای و جوشگاه‌های آکنه‌ای مقابله می‌کند. مجموعه این ویژگی‌ها نهایتا باعث می‌شوند که رزوراترول، بافت یکدست‌تری به پوست شما بدهد».

اقدامات احتیاطی را فراموش نکنید

عوارض جانبی استفاده از رزوراترول هنوز به‌طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، اما دکتر کاپین می‌گوید که به‌طور کلی محصولات مراقبت از پوست حاوی این ماده نمی‌توانند باعث عوارض جانبی شدید یا مسمومیت‌ساز شوند. با این‌حال، یکی از مطالعات سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که رزوراترول می‌تواند چسبندگی پلاکت‌های خون را پایین بیاورد و خطر خونریزی را در افرادی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند، افزایش بدهد. رزوراترول از نظر شیمیایی با استروژن هم مرتبط است و از این نظر افرادی که بیماری‌های مرتبط با استروژن دارند یا زنانی که می‌خواهند باردار شوند، باید درباره استفاده از محصولات حاوی رزوراترول با پزشکان متخصص مشورت کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.