انواع تابه و کارایی مخصوص به آن را بشناسید

هر تابه‌ای برای پخت همه غذاها مناسب نیست و بهتر اینکه متناسب با ترکیبات اولیه و روش دلخواه طبخ غذا از تابه مناسب نیز استفاده شود.

به گزارش تازه‌نیوز، در ادامه این مطلب بر اساس شکل و جنس تابه ها توضیح خواهیم داد که بهتر است چه غذایی طبخ شود.

انواع تابه از نظر شکل:

تابه مسطح
تابه مسطح که دیواره کوتاهی دارد به شکل دایره، مربع یا مستطیل وجود دارد. این نوع تابه که از قدیم به ماهیتابه شهرت دارد، اساسا برای طبخ ماهی کامل طراحی شده‌ است. البته برای تهیه انواع استیک گوشت نیز کاملا مناسب است.

تابه دیواره بلند
تابه دیواره بلند برای طبخ تکه‌های گوشت و مرغ، املت، سرخ‌کردن سبزیجات و چیپس مناسب است زیرا به‌راحتی می‌توان غذا را جابجا کرد. این تابه‌ها برای انواع کرپ و پنکیک نیز کاربرد دارد اما بهتر است از جنس تفلون باشد. یکی از انواع تابه‌های دیواره‌بلند، ووک نام دارد که مخصوص آشپزی چین و ژاپن است و برای تهیه نودل، سس‌ها و غذاهای شبیه خورشت کاربرد دارد.

تابه گریل
طبخ گوشت، ماهی و سبزیجات در تابه گریل این مزیت را دارد که نیازی به روغن زیاد نیست. تابه گریل شیارهایی دارد که شبیه کباب‌پز عمل می‌کند و در عین‌حال که غذا کبابی می‌شود، آب اضافی کنار تابه باقی می‌ماند. بعضی از انواع تابه‌های گریل دوطرفه هستند و با بستن تابه و برگرداندن آن می‌توان بدون نیاز به جابجا‌کردن غذا کاملا دو سمت آن را کبابی و برشته کرد.

 

انواع تابه از نظر جنس:

تابه فولاد آلومینیوم
این نوع تابه از فولاد ضدزنگ ساخته شده که روکشی از آلومینیوم دارد. مزیت تابه فولاد آلومینیوم این است که گرما را هنگام پخت افزایش می‌دهد و باعث طبخ و سرخ‌شدن سریع‌تر گوشت و سبزیجات می‌شود. البته باید مراقب بود که غذا به تابه نچسبد زیرا حتی به‌رغم افزودن روغن بازهم احتمال چسبیدن غذا به‌خصوص اگر تابه کاملا داغ نباشد وجود دارد.

تابه تفلون
از آنجا که غذا در ظروف تفلون نمی‌چسبد، این نوع تابه‌ها محبوبیت بالایی برای سرخ‌کردن انواع سبزیجات دارد. اما باید دانست که گوشت در تابه تفلون به‌خوبی کبابی یا برشته نمی‌شود.

تابه چدنی
تابه چدنی برای انواع غذاهای آب‌دار مانند خورشت، سس‌ و هر نوع غذا که نیاز به پخت طولانی با حرارت ملایم دارد، بهترین گزینه است.

تابه سرامیک
تابه سرامیک نیز همانند تفلون ساختار نچسب دارد اما گران‌تر است و گرم‌شدن خیلی سریع، مزیت این نوع تابه است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.