راه‌های برطرف کردن ترک گوشه لب

در تابستان و زمستان گوشه‌های لب‌ها گاهی خشک می‌شود و ترک می‌خورد. اما این پدیده از کجا سرچشمه می‌گیرد و چگونه می‌توان از پیشرفت و حادشدن آن جلوگیری کرد؟

به گزارش تازه‌نیوز، لب‌ها، پوستی نازک و بسیار آسیب‌پذیر دارند. به همین دلیل پوست این قسمت، نسبت به باد، سرما، اصطکاک‌های مختلف و حتی تغییرات دما نسبتاً حساس‌تر است و در نتیجه، به‌طور منظم خشک می‌شود و ترک می‌خورد. زمانی که این خشکی به اوج خود می‌رسد، اگر با استفاده از بالم‌های مناسب لب درمان نشود، ممکن است لب‌ها تا گوشه‌ها شروع به ترک خوردن کنند. بدیهی است که این مورد نسبتاً شدید است و معمولاً در مکان‌هایی که هوا بسیار سرد است اتفاق می‌افتد.

زمانی ‌که لب‌ها ترک می‌خوردند، باید چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر معمولاً از یک بالم ‌لب معطر استفاده می‌کنید یا تمایل دارید که چنین محصولی را در روتین آرایشی روزانه خود بگنجانید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را انجام ندهید چون عطر موجود در بالم لب، پوست لب را تحریک می‌کند. این موضوع در مورد جوهر نعناع یا نعنا فلفلی نیز صادق است. بنابراین محصولی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات فعال مرطوب‌کننده مانند سرامیدهایا اسید هیالورونیک و موادی برای حفظ آبرسانی مانند موم زنبور عسل، لانولین یا روغن بادام شیرین باشد. این محصول را دو بار در هفته مصرف نمایید تا در زمستان نیز لب‌هایی نرم و شاداب داشته باشید!

التهاب گوشه لب، یکی از علل اصلی خشکی در گوشه‌های لب

التهاب گوشه‌های لب منجر به قرمزی، ترک یا حتی خون‌مردگی می‌شود که با باز کردن بیش از حد دهان ممکن است خونریزی کند و در نتیجه سوزش‌هایی را در این ناحیه به همراه داشته باشد. اما این التهاب دقیقاً از کجا ناشی می‌شود؟ این مشکل در واقع می‌تواند با توجه به افراد مبتلا، منشا متفاوتی داشته باشد. التهاب گوشه لب، معمولاً از تکثیر نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ناشی می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، یک لایه سفید رنگ گوشه لب‌ها را می‌پوشاند و در داخل دهان نوعی سوزش احساس می‌شود. در این وضعیت، رسوبات ضخیم، سفید یا کرمی‌رنگی را می‌توان در پوشش داخلی دهان مشاهده کرد. اما التهاب گوشه لب می‌تواند از عفونت با استافیلوکوکوس اورئوس نیز ایجاد شود. ما در این مورد از التهاب گوشه لب باکتریایی صحبت می‌کنیم که مشخصه آن بروز رسوبات و پوسته‌های زرد رنگ در گوشه‌های لب‌ است.

درمان مناسب التهاب گوشه لب

اگر می‌بینید که پس از چندین روز آبرسانی به لب‌ها و مرطوب‌سازی آن‌ها، کماکان بهبودی چشمگیری در وضعیت لب‌ها احساس نمی‌شود، احتمالاً به التهاب گوشه لب مبتلا شده‌اید. وحشت نکنید! این وضعیت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا وی تشخیص کامل و درستی از وضعیت شما داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم که سراغ خوددرمانی نروید چون همان‌طور که می‌دانید این شیوه درمان به‌هیچ عنوان اصولی نیست و قطعاً  محدودیت‌های خاص خودش را دارد. در اغلب موارد، اگر شما به التهاب گوشه لب باکتریایی مبتلا شده ‌باشید،یک درمان موضعی آنتی‌بیوتیکی برای شما تجویز می‌شود تا پس از شستشوی مناسب لب‌ها با آب و صابون، از آن استفاده کنید.درعوض، اگر التهاب گوشه لب، از نوع  کاندیدیازیس باشد، پزشک ترجیح می‌دهد آن را با کرم ضدقارچ و به‌صورت موضعی درمان کند. بدیهی است که این درمان با مصرف داروهایی برای درمان کاندیدا (قارچ) که در سطح مخاط دهان یافت شده است، انجام می‌گیرد.فراموش نکنید که در هر دو مورد، باید صبور باشید و با مراجعه سریع به پزشک، وضعیت لب‌ها را بهبود دهید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.