ترفندهایی برای خرید بهتر کالاهای دست دوم

ریسک خرید وسایل الکترونیکی خانگی نسبت به سایر وسایل بیشتر است. زیرا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا به محض آوردن این کالاها به خانه، قابل استفاده باشند یا خیر؟ به همین علت تا حد امکان بهتر است از خرید این کالاها خودداری شود.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر قصد خرید کالای کارکرده را دارید، این مطلب را بخوانید:
خرید خوب چیست؟
شاید اینطور به نظر برسد که با این کار، در مصرف پول مقدار زیادی صرفه جویی کرده‌اید؛ اما خرید اجناس و لباس‌های دست دوم و استفاده شده می‌تواند هزینه زیادی را در برداشته باشد. از وسایل خواب گرفته تا برخی دیگر از محصولاتی که بعضی اوقات ممکن است اصلا قابل استفاده نباشد. این به این معنی نیست که هیچ وقت نباید اجناس دست دوم بخرید؛ اما برای اینکه پس از خرید مستاصل نشوید، باید بدانید که چه مواردی را مدنظر داشته باشید و چه کالاهایی را هرگز نباید دست دوم بخرید.
 هنگام خرید وسایل برای بچه‌ها مراقب باشید
وقتی صحبت از خرید اسباب بازی و مبلمان کودکان می‌شود، همیشه نکات ایمنی روی آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه رنگ سربی در آن بکار نرفته باشد. اگر نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید، پس دست نگه دارید. همچنین باید از خرید وسایلی که قطعات گمشده یا شکسته دارند، خودداری کنید و منصرف شوید و از خرید لوازمی که باید ثابت باشند؛ اما شکسته یا ناقص هستند، خودداری کنید و یادتان باشد که محصولات قدیمی تر از نظر ایمنی مانند محصولات جدید نیستند.
صندلی‌های اتومبیل کودک را دست دوم نخرید
منظور همان کریر حمل کودک است و به دلیل دست دوم بودنش ممکن است نکات مراقبتی را نداشته باشد و با ضربه‌ای کوچک آسیب ببیند و آن‌طور که باید نتواند فرزند شما را به خوبی مراقبت کند. به طور کلی عمر مفید این وسایل حدود ۶ سال است. بعد از گذشت چند تابستان و چند زمستان، ممکن است به دلایلی از کار بیفتد.
برطرف کردن بوی کالای دست دوم واجب است
این همان چیزی است که  ممکن است بر اثر استعمال دخانیات، اثر بوی آن در لباس، مبلمان، پرده و هر چیز دیگری به جا بماند. با گذشت زمان بیشتر، اثرش به جای می‌ماند و می‌تواند تا هفته‌ها باشد. کاری که می‌توانید انجام دهید اینست که آن را از آن مکان دور کنید. از آنجا که همیشه علتش را به طور حتم نمی‌دانید، پس بهتر است تمام چیزهایی را که خریداری می‌کنید، بعد از تمیز کردن کامل، استفاده کنید.
تخت کودک را دست دوم نخرید
تخته‌خواب‌های‌های کودک ساخته شده ده سال پیش را نباید استفاده کنید یا بخرید، زیرا استانداردهای ایمنی این وسیله تغییر کرده است. همچنین در هنگام خرید به مواردی مانند اندازه تخت و اینکه ارتفاع آن تا چه مقدار باشد و جنس تشک باید توجه داشته باشید و در انتخاب آن موارد جدی وجود دارد. همه موارد را مد نظر داشته باشید و این وسیله مهم ارزش این را ندارد که برای خرید جنس دست دوم آن ریسک کنید.
کالسکه‌ها و صندلی‌های بلند کودک را قبل از خرید بررسی کنید
قبل از اقدام به خرید اطمینان حاصل کنید که کمربندهای ایمنی آن خراب نباشد و هیچ قسمت تیزی مثل پیچ از جایی بیرون نزده باشد و مطمئن شوید که وب‌سایت شرکت سازنده آن تغییر نکرده باشد. چند بار آن را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید، سالم و محکم است. تست کنید که صندلی‌های بلند نلغزد و کاملا سفت و محکم در جای خود قرار گیرد. به خاطر داشته باشید که بعضی از مدل‌های قدیمی ممکن است انعطاف‌پذیر نباشد.
برس‌های آرایشی و لوازم آرایش دست دوم نخرید
ممکن است تا وقتی که مجبور نشوید بخاطر انتخابتان به پزشک مراجعه کنید، به نظر خودتان خرید خوبی باشد. لوازم آرایش و برس‌ها با دست، چشم و دهان شما در تماس است و موجب می‌شود تا ابزارهای کوچک آرایشی، زمینه پرورش انواع میکروب‌ها باشد. حتی تسترهایی که فروشگاه‌ها در اختیار شما می‌گذارند هم ایده درستی نیست و ممکن است در شما حساسیت و عفونت پوستی ایجاد کند و لوازم آرایش استفاده شده، ممکن است دیگر برچسبی نداشته باشد تا موارد و هشدارهای روی آن را ببینید و متوجه نکات ایمنی استفاده از آن نشوید.
لباس‌ها را بشویید و خشک کنید و روی بند پهن کنید
اگر بیشتر اوقات نگران وجود  شپش‌ها و ساس هستید، پس باید مستقیما به سراغ خشکشویی بروید. شستشوی تنها این حشرات را از بین نمی‌برد.
همه لباس‌ها را از سبد لباس‌های چرک بیرون بیاورید و در لباسشویی باید تا 30 دقیقه در دمای آب بالا بشویید. بخشی از لباس‌هایی که نمی‌توانید داخل ماشین لباسشویی و خشک کن بیندازید را به خشکشویی بدهید تا آن را انجام می‌دهد.
کلاه ایمنی دست دوم نخرید
از دوچرخه‌سواری گرفته تا سوارکاری، بیشتر کلاه‌های ایمنی صرفا بعد از اولین تصادف، ایمنی لازم را نخواهد داشت و بر اثر ضربه شدیدی که ممکن است اتفاق بیفتد، اسفنج داخل کلاه فشرده می‌شود و دیگر مثل قبل از سر شما محافظت نمی‌کند، حتی اگر هم بظاهر سالم به نظر برسد. به علاوه، کلاه‌های ایمنی قدیمی لزوما همان استانداردهای ایمنی مدل‌های جدید را ندارند و با گذشت زمان ممکن است خراب شود.
باید مطمئن شوید که لامپ‌ها محافظ و ضمانت دارند
لامپ‌ها می‌توانند دو برابر اجاق گاز گرم شوند و اگر پرده‌ای در مجاورت آن باشد، می‌تواند آتش بگیرد. پس لامپی باشد که محافظ و حباب داشته باشد و با توجه به برچسب روی آن، بیشتر از ۳۰۰ وات، خریداری نکنید. لامپ‌های یک شاخه بهتر است که یک طرف آن پهن ترند و قبل از خرید مطمئن شوید که سرپیچ آن خراب نباشد و لامپ هیچ قسمت خم، زنگ زده یا لقی نداشته باشد.
هرگز مایو و لباس شنا را دست دوم نخرید
ممکن است لباس‌های استفاده شده به طور کلی خوب باشند ؛ اما در مورد لباس‌های شنا اینطور نیست و این هم به دلیل قسمتی است که از بدن را می‌پوشاند و نسبت به میکروب‌ها حساس تر است و ممکن است درگیر عفونت‌های دستگاه تناسلی و سایر بیماری‌ها شوید. لباس‌های شنا خیلی زود پاره می‌شوند و نیازی نیست برای آن زیاد هزینه کنید.
مراقب حشرات موذی در مبلمان‌ها باشید
این موجودات می‌توانند در باریکترین درزها یا لایه‌های پارچه مبل قرار گیرند و حتی یک سال بدون تغذیه زنده بمانند. وقتی این مبلمان‌ها را به داخل خانه بیاورید، بی رحمانه از آن خارج می‌شوند. آنها می‌توانند در بیشتر انواع مبلمان وجود داشته باشند؛ اما آنها را بیشتر در تشک یا پارچه‌های نرم مبل‌ها می‌توانید پیدا کنید. مبل‌ها را از نزدیک بررسی کنید و با دقت وجود تخم و ساس‌ها و علائمی که بظاهر شبیه نقاط ریز سیاهرنگ هستند.
حساسیت‌های خود را بشناسید
اگر به سگ یا گربه حساسیت دارید، احتمالاً بخاطر وجود پوسته‌های خشک روی پوست آنهاست که معروف به شوره سر است و بر شما تاثیر می‌گذارد.
و چسبنده هستند و به راحتی به لباس و پارچه‌ها می‌چسبند.
مو یا خز چسبیده به لباس شما علامت هشدار را به شما می‌دهد. شستن لباس و ملافه‌ها در این مواقع موثر است. تمیز کردن مبلمان‌های چوبی بسیار راحت تر از مبل‌هایی است که تقریباً از پارچه پوشیده شده است.
لاستیک دست دوم نخرید
در تاریخچه لاستیک‌ها مانند صندلی‌های اتومبیل کودک و کلاه‌های ایمنی، چیزهای زیادی وجود ندارد. آیا ساییدگی و تصادف داشته است؟ در سرعت‌های بسیار بالا بوده است؟ با آن بارهای خیلی سنگین برده‌اند؟ شما افرادی که از آن استفاده کرده‌اند را نمی‌بینید و هر تایری یک تاریخ انقضا دارد. فقط تا 6 سال کارایی دارند چه از آنها استفاده کرده باشید یا خیر.
حتما برق سشوار را بررسی کنید
آب و برق، هر دو می‌تواند کشنده باشد. تا زمانی که این وسیله به برق وصل است، باید مراقب باشید، حتی اگر دکمه خاموش را زده باشید باز هم داخلش برق هست. سشوارهای جدیدتر با دوشاخه‌های بزرگ و کلیدهای قرمز و زرد روی آن، از شما محافظت می‌کنند و در صورت مجاورت با آب، به صورت خودکار برقش قطع می‌شود. مدل‌های قدیمی‌تر این ویژگی را ندارند و نباید خریداری کنید، هرچند ظاهری شکیل داشته باشند.
چطور می‌توانید نکات ایمنی را بفهمید
از خرید ماشین لباسشویی گرفته تا کالسکه کودک، باید به نکات روی برچسب آن دقت کنید.
برای اطلاع از موردی که شما را علاقه‌مند به خرید آن کرده است، به مارک و مدل آن هم توجه کنید و سپس وب‌سایت کارخانه سازنده آن را نیز بررسی کنید.
محصولات قدیمی ممکن است دیگر برچسب ایمنی را نداشته باشد، بنابراین برای اطمینان با شرکت آن تماس بگیرید و نکات ایمنی آن را بیشتر بررسی کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.