دیکتاتور سابق در ۹۰ سالگی درگذشت!

رئیس جمهور سابق کره جنوبی که در جریان سرکوب اعتراضات این کشور در گذشته نقش موثری داشت، درگذشت.

به گزارش تازه‌نیوز، چون دو هوآن، رئیس جمهور سابق کره جنوبی که قوانین کنترلی و بی‌رحمانه وی در این کشور پس از کودتای نظامی ۱۹۷۹ باعث شکل گیری اعتراضات گسترده شد، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

چون از بیماری های بسیار ازجمله سرطان خون رنج می‌برد و اخیرا وضعیت جسمانی مناسبی نداشت. چون که یک فرمانده نظامی سابق بود در جریان سرکوب و قتل عام معترضانی که در تظاهرات دموکراتیک شرکت کرده بودند، مسئولیت اصلی را برعهده داشت؛ جرمی که در نهایت باعث صدور حکم اعدام برای وی شد.

خبر فوت این رئیس جمهور سابق کره جنوبی درحالی منتشر شده که یک ماه قبل یک رئیس جمهور سابق دیگر این کشور که در کودتای رو تائه وو نقش کلیدی داشت در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

چون در جریان دادگاه دهه ۹۰ خود که برای رسیدگی به جرایم وی تشکیل شده بود از کودتا دفاع کرد و این اقدام وی را برای نجات کشور از بحران سیاسی لازم دانست.

«چون دوو-هوآن» پس از کودتای ۱۹۷۹ بیش از ۸ سال حکومت کرده و مسوول قتل عام دانشجویان گوانگجو در سال ۱۹۸۰ بود. وی یک ماه پس از مرگ رئیس جمهور سابق و رفیق کودتاچی خود، «روه تای-وو» درگذشت. دیکتاتور سابق به دلیل جنایت خود علیه دانشجویان گوانگجو با تخفیف محکوم شده و اعدام نشد.

نقش «چون دوو-هوآن» و «روه تای-وو» در گذار به سوی دموکراسی بحث برانگیز بوده و برخی معتقدند اگر آنها اجازه انقلاب در کره جنوبی را داده بودند، کره جنوبی مدرن کنونی وجود نداشت.

وی خطاب به دادگاه ضمن دفاع از کودتا گفت «مطمئنم که اگر همین وضعیت پیش بیاید، همان اقدام را انجام خواهم داد. «چون» ششم مارس ۱۹۳۱ در منطقه فقیرنشین روستایی هاپچئون در زمان حکومت ژاپن بر کره به دنیا آمد.

عزیزالله رضایی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.