بدن چگونه هنگام مشکل در عملکردش به ما اخطار می‌دهد؟

اگر مشکلی به طور ناگهانی و به اشتباه رخ دهد، بدن ما غالبا به ما اطلاع می‌دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، با افزایش سن فرسودگی بدن نیز بیشتر می‌شود اما گاهی ممکن است شما جوان باشید و علائمی را ببینید که قبلا نداشته‌اید، این یعنی بدن شما دارد هشدار می‌دهد.

۱- علائم خطر

اگر عضوی در واقع از کار افتاده باشد، مانند تغییر در قدرت بینایی، تکلم، راه رفتن، درست فکر کردن، برقراری ارتباط یا درد در ناحیه قفسه سینه یا تنگی نفس، با اورژانس تماس بگیرید. صبر نکنید تا رفته رفته بهبودی حاصل شود. اگر سکته یا حمله قلبی است، به مراقبت پزشکی فوری نیاز دارید.

۲- آیا به یک روز استراحت نیاز دارید؟

اگر نمی‌توانید تمرینات منظم را انجام دهید، انجام ندهید. سعی کنید متناسب با توانایی‌تان باشد. آیا احساس درد و خستگی دارید؟ در این صورت به یک روز کار سبک نیاز دارید یا اینکه به کار مورد علاقه‌تان بپردازید و یا در بستر بمانید. اینکه هر چند وقت یکبار به استراحت نیاز دارید، به میزان سختی کار و کاری که انجام می‌دهید و احساسات شما بستگی دارد. اگر احساس درد ندارید، انجام برخی از حرکات معمولا مجاز است. مربی می‌تواند برنامه آموزشی را ارائه دهد تا موجب بهبودی شود.

۳- آیا پیر هستید؟

با افزایش سن، میزانی از دردهای ناشی از ساییدگی و فرسودگی بدن، طبیعی است. به مرور متوجه می‌شوید که مانند گذشته انعطاف‌پذیر و پرزور نیستید. بالشتک‌های مفصلی و غضروف‌های بین‌مهره‌های ستون فقرات ممکن است ساییده شود و به حرکت آسیب رسانده و حرکت کمر را محدود کند. سلامت این عضو به فعال بودن ما کمک می‌کند اما هنگامی که درد تسکین نمی‌یابد در این صورت پزشک ممکن است برای کنترل درد، تمرین ورزشی ویژه‌ای را برای بازتوانی توصیه کند.

۴- ضربان قلب را احساس می‌کنید

ممکن است بعد از انجام مسابقه، تمرینات ورزشی تند یا بعد از کند شدن نبض، احساس بی‌حالی یا سرگیجه کنید. اگر این حالت بیش از چند دقیقه طول بکشد یا اغلب اتفاق بیفتد، ممکن است ناشی از یک بیماری یا مشکل ضربان قلب باشد. درد شدید در ناحیه قفسه سینه یا مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن می‌تواند به معنی حمله قلبی یا سکته مغزی باشد، بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید. انجام یک تمرین ساده که سخت به نظر می‌رسد و نبض فرد را بیش از حد معمول افزایش می‌دهد، ممکن است به این معنی باشد که در این کار زیاده‌روی کرده‌اید. در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید.

۵- خستگی مفرط

اگر دچار استرس شده‌اید و واقعا به آن مبتلا هستید، ممکن است متوجه شوید که دچار کمبود انرژی، سردرد، ناراحتی معده یا علائم ضعیف دیگر شده‌اید. کار‌ها و مسائل کوچکی که قبلا می‌توانستید تحمل کنید اکنون ممکن است شما را آزار دهد و در این مواقع نشانه‌هایی از نیاز به تقویت مدیریت استرس است. انجام چه کار به رفع آن کمک می‌کند: ورزش، روابط مثبت، مراقبه، لبخند زدن و خندیدن و دوری و پرهیز از هر آنچه موجب استرس می‌شود.

۶- حالات روانی

هرکس در مواقعی احساس ضعف و اضطراب می‌کند اما اگر افسردگی یا اضطراب دارید، این شرایط می‌تواند از نظر جسمی و عاطفی بر روی فرد تاثیر بگذارد. ممکن است متوجه شوید که زیاد گریه می‌کنید، منزوی شده‌اید، انجام کارهایی که معمولا دوست دارید، عضلات متشنج دارید، تمرکز برای شما دشوار است و بیشتر(یا کمتر) از حالت عادی می‌خوابید یا غذا می‌خورید. این موارد نشانه‌هایی برای مشورت با پزشک یا یک درمانگر است.

۷- تغییر اشتها

اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول زیاد یا خیلی کمتر از آن میزان که باید غذا می‌خورید، پس در بدنتان اتفاقی افتاده است. ممکن است از لحاظ احساسی دچار استرس شده باشید و با استرس غذا بخورید و یا افسرده باشید و به این دلیل اشتهای شما کم شده است. برخی بیماری‌ها و حتی سالمندی نیز می‌تواند بر اشتها تاثیر بگذارد و بر فعالیت فرد و بر روی غذای سالم نیز اثر داشته باشد. اگر نتوانستید علت آن را دریابید به پزشک مراجعه کنید.

۸- آسیب‌دیدگی یا زخم

یک جلسه ورزش مناسب می‌تواند موجب کاهش درد شود اما دردهای عضلانی که چند روز به طول می‌انجامد می‌تواند به این معنی باشد که بیش از حد از آن رنج می‌برید و دچار آسیب‌دیدگی شده‌اید. بهتر است صبر کنید تا به حالت عادی برگردید تا بتوانید دوباره ورزش کنید. بنابراین برای سالم ماندن و با رعایت برنامه روزانه، شدت تمرینات را کم کرده و به آرامی ورزش کنید.

۹- متوقف شوید

هنگامی که در حال تمرین هستید و در بدن احساس درد دارید «متوقف شوید!» به زبان بدنت گوش کن. ممکن است استخوانی شکسته یا عضله‌ای آسیب‌دیده یا یک رباط پاره شده باشد.

طبق این ۴ مرحله پیش بروید   

*استراحت کنید، دراز بکشید و تحمل وزن را به حداقل چبرسانید.
* کمپرس یخ: هر ۲۰ دقیقه یکبار
* بستن: از یک باند برای محافظت عضو استفاده کنید.
* ارتفاع: ناحیه آسیب‌دیده را بالا نگه دارید (درحد امکان بالاتر از بینی باشد)
اگر درد شدید است و یا تشدید می‌شود و تب و لرز نیز دارید، به یک کلینیک یا اورژانس مراجعه کنید. اگر بعد از ۲ هفته باز هم احساس درد داشتید به پزشک مراجعه کنید.

۱۰- مشکلات خواب

آیا شما اغلب شب‌ها بیدار می‌مانید و در رختخواب غلت می‌زنید؟ بدنتان ممکن است بگوید که به خواب بیشتری احتیاج دارید. ابتدا انجام کارهای ساده را امتحان کنید، مثل اینکه هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید و بلند شوید، شب‌ها حداقل ۷ ساعت بخوابید. اتاق خواب خود را خنک نگه دارید و بعد از بیدار شدن از خواب، تلویزیون تماشا نکنید و تلفن خود را چک نکنید. تحرک داشتن در طول روز نیز کمک‌کننده است. از وعده غذایی سنگین و مصرف کافئین در هنگام خواب خودداری کنید. اگر رعایت این موارد موثر نبود، از پزشک خود بپرسید که مشکل چیست.

۱۱- دردی که آرام نمی‌گیرد

آیا متوجه درد و کوفتگی در بدن شده‌اید که بارها و بارها اتفاق می‌افتد؟ سعی نکنید آنها را با مسکن‌ها تسکین دهید و موقتا آن را درمان کنید. اگر می‌خواهید مانع تبدیل درد جزئی به یک مشکل اساسی شوید، با مصرف مسکن از بین نخواهد رفت. پزشک می‌تواند کمک کند تا منشا مشکل را پیدا کرده و آن را درمان کنید. ممکن است به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید تا به احساس بهتری برسید.

۱۲- یک توده جدید

اگر یک زن با یک توده در پستان باشید و یا یک مرد جوان با یک توده در بیضه، اینها تشانه‌های خوبی هستند که پزشک را به بررسی دقیق ملزم می‌کند. در حقیقت صرفا و نمی‌توان از روی احساس بیماری را تشخیص داد. توده‌ها همیشه سرطانی نیستند اما بسیار مهم است که به دلیل نیاز به درمان و قطعا از وجود توده‌های جدید اطلاعاتی کسب کنید.

۱۳- واکنش بد

شاید فکر کنید که به گرده گل آلرژی دارید یا روده نمی‌تواند از عهده لاکتوز یا گلوتن برآید. یا اینکه ناگهان متوجه خارش و خشکی پوست شوید. اینها مواردی است که به راحتی می‌توان به علت آن پی برد اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا واقعا آلرژی دارید یا مشکل دیگری باعث ایجاد این علائم شده است. به این ترتیب، خواهید فهمید که از چه کارهایی باید اجتناب کنید و چگونه با عوامل محرک رفتار کنید.

۱۴- به خودتان اعتماد کنید

شما حال خودتان را از درون و بیرون بهتر می‌دانید: اینکه در یک روز خوب چه احساسی دارید، وقتی بیمار می‌شوید و یا وقتی استراحت می‌کنید. تاثیر همه این موارد در بدن نشان داده می‌شود؛ از فک گرفته به دلیل استرس، عضله ساق پا که بعد از پیاده‌روی آخر هفته گرفته است یا سایر مشکلات جدی. گاهی اوقات تشخیص امری دشوار است، بنابراین هرگز دریغ نکنید و از پزشک خود علت آن را بپرسید.

۱۵- آنچه در تشخیص به پزشک کمک می‌کند

باید بدانید که هنگامی که به دکتر خود مراجعه می‌کنید تا بفهمید چه عواملی باعث بروز مشکل شده است، مواردی وجود دارد که به تشخیص شما کمک می‌کند. لیستی از علائم خود بنویسید. چه عاملی به نظر می‌رسد که کمک‌کننده باشد، چه عواملی باعث بدتر شدن آن می‌شود و اینکه چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. تمام مواردی که به کار می‌برید، از جمله ویتامین‌ها، محصولات گیاهی، داروهای بدون تجویز پزشک و یا نسخه‌ها را به پزشک خود بگویید و لیستی از سوالاتی که در ذهن دارید را بنویسید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.