استرس با پوست ما چه می‌کند؟

زندگی در دنیای امروز برای بسیاری از انسان‌ها با سطح بالایی از استرس مزمن همراه است، درحالی که این استرس مداوم و پایدار از جنبه‌های مختلفی می‌تواند به سلامتی آنها آسیب برساند.

به گزارش تازه‌نیوز، اثرات و پیامدهای استرس مزمن برای پوست معمولا به‌آرامی پیشروی می‌کنند و به‌مرور زمان به سد دفاعی پوست آسیب می‌رسانند تا جایی که بالاخره پوست دچار تحریکات و التهابات مختلف می‌شود و یکی از مشکلات زیر یا چند مورد از آنها در کنار همدیگر به‌وجود می‌آیند.

۱. جوش‌ها
وقتی که دچار استرس هستیم، از یک‌سو ممکن است به مصرف مقادیر زیادی از خوراکی‌ها مانند ماکارونی، شیرینی و… روی بیاوریم که درنهایت می‌تواند التهابات مسدودکننده روزنه‌های پوستی را به‌وجود بیاورد، اما استرس مزمن و طولانی‌مدت اثرات عمیق‌تری هم به همراه دارد.

به‌گفته مونا گوهارا، متخصص پوست‌ومو و استاد دانشگاه ییل، «وقتی که دچار استرس مزمن باشیم، سطح کورتیزول افزایش می‌یابد و غدد چربی را به ترشح چربی بیشتر تحریک می‌کند. همین چربی مازاد است که باکتری‌های آکنه‌زا را در پوست تغذیه می‌کند و درنهایت باعث شکل‌گیری جوش‌های آکنه‌ای می‌شود».اگرچه نمی‌توان عملکردهای کلی بدن را در برابر استرس مزمن تغییر داد، اما می‌توان از ترفندهایی مانند ورزش منظم برای کاهش سطح کورتیزول کمک گرفت. به‌علاوه، اگر می‌دانید که مثلا در هفته پیش رو با استرس بیشتری مواجه خواهید شد، بهتر است از پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک تا روزنه‌های پوستی در شرایط فعالیت بیش‌ازحد سبوم همچنان پاکیزه باقی بمانند.

۲. دستکاری صورت

آیا شما هم در موقعیت‌های استرس‌زا یا پس از اتفاقات ناراحت‌کننده سریعا دستکاری صورت خودتان را شروع می‌کنید؟ این مشکل فقط به شما محدود نمی‌شود. به‌گفته دکتر گوهارا «پیوند کلیدی و مهمی میان مغز و بدن وجود دارد و من فکر می‌کنم که دستکاری صورت هم از نشانه‌های اضطراب است. دستکاری صورت می‌خواهد این حس غیرواقعی را به مغز انتقال دهد که بر عامل استرس‌زا کنترل دارد، درحالی که خود این رفتار از اضطراب نشات می‌گیرد».یافته‌های علمی نشان داده‌اند که استرس می‌تواند نوعی از سیگنال‌های عصبی را افزایش دهد که باعث خارش پوست می‌شوند. بنابراین استرس محدود اما مزمن همچنان می‌تواند شما را به دستکاری صورت وادار سازد.

۳. خشکی پوست

غریزه بقای انسان‌ها با ترشح آدرنالین و افزایش سطح کورتیزول در بدن پیوند دارد. این ویژگی طبیعی در اعصار کهن به انسان‌ها کمک می‌کرد تا در برابر تهدیدات گوناگون مقاومت کنند، اما این ویژگی‌های هورمونی در جهان جدید باعث دردسرهای مختلفی برای پوست صورت می‌شوند.دکتر گوهارا می‌گوید: «پوست در مکانیسم جنگ و گریز انسان‌ها به‌عنوان اندام حیاتی شناخته نمی‌شود و درنتیجه وقتی سطح کورتیزول در بدن بالا می‌رود، پوست دچار کم‌آبی می‌شود و سد دفاعی پوست در معرض خطر قرار می‌گیرد». حذف کامل استرس واقعا امکان‌پذیر نیست، اما شما می‌توانید از محصولات مرطوب‌کننده برای مقابله با خشکی پوست ناشی از استرس مزمن کمک بگیرید.

۴. قرمزی پوست

به‌گفته دکتر گوهارا «وقتی که قلب به‌علت استرس مزمن دچار تپش سریع می‌شود، رگ‌های خونی کاملا پُر می‌شوند و مویرگ‌ها نیز منبسط می‌گردند. همین روند است که می‌تواند باعث گرگرفتگی صورت یا تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به روزاسه یا اگزما شود».با توجه به این‌که کورتیزول با افزایش التهابات مرتبط است، بالا بودن مزمن کورتیزول در بدن می‌تواند باعث برجسته‌تر شدن جوش‌های آکنه‌ای، اگزما و تحریکات پوستی شود. شما می‌توانید التهابات و قرمزی پوست را با کمک محصولات موضعی و خوراکی کاهش دهید، اما لزوما نمی‌توانید شرایط رگ‌های خونی را تغییر دهید. با این‌حال، دکتر گوهارا می‌گوید که استفاده از محصولات موضعی حاوی نیاسینامید می‌تواند به تسکین التهاب و قرمزی پوست کمک کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.