چهار سیگنال منفی بایدن به مذاکرات وین

در حالی که انتظار می رود دولت آمریکا در روزهای باقی مانده تا از سرگیری مذاکرات، افقی روشن و فضایی امیدبخش ترسیم کند بر سیاست فشار حداکثری خود علیه جمهوری اسلام افزوده است!

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، تا آغاز مذاکرات هسته ای که قرار است هشتم آذرماه در وین ازسرگرفته شود، تنها یک هفته زمان باقی است. در حالی که انتظار می رود دولت آمریکا در روزهای باقی مانده به مذاکرات، افقی روشن و فضایی امیدبخش ترسیم کند بر سیاست فشار حداکثری خود علیه جمهوری اسلام افزوده است!

نگاهی به رویکرد کاخ سفید در قبال ایران طی یکماه گذشته اوج این خصومت را به تصویر می کشد به طوری که در این بازه زمانی اگر مواضع ضدایرانی دولتمردان آمریکا را نادیده بگیریم، در حوزه عملیاتی دست کم شاهد چهار نوع تحریم و به عبارتی سیگنال منفی از سوی ایالات متحده بوده ایم.

۱) دفتر امنیت و صنعت وابسته به وزارت تجارت آمریکا روز شنبه ۲۹ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه ماهان ایر و ۱۲ شرکت دیگر برای شش ماه دیگر تمدید می‌شود.

شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر را در چهارچوب مبارزه با تروریسم و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تحریم کرده و در لیست سیاه خود قرار داده بود. تحریم‌های اعلام شده، ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات آمریکایی مربوط به صنعت هوایی یا قطعات یدکی را نیز شامل می‌شود.

۲) وزارت خزانه‌داری آمریکا دو روز قبل یعنی پنجشنبه ۲۷ آبان شش تن و یک شرکت متعلق به افراد ایرانی‌الاصل را به اتهام اخلال در آخرین انتخابات ریاست جمهوری و تلاش برای ضربه زدن به اعتماد رای‌دهندگان به سیستم انتخاباتی آمریکا تحریم و اعلام کرد: سجاد کاشیان، سید محمد حسین موسی کاظمی، حسین اکبری، مصطفی سرمدی، سید مهدی هاشمیو محمدباقر شیرین‌کار و شرکت ایمن‌نت پاسارگاد در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

گفته می شود با تحریم اوفک، هر نوع اموال و حساب بانکی افراد و شرکت‌های تحریم شده، مسدود می‌شود و شهروندان یا شرکت‌های آمریکایی و حتی بین‌المللی از ارتباط کاری و مالی با افراد و شرکت هدف، منع می‌شوند. اقدام آمریکا با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد و «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارتخانه مذکور این اقدام آمریکا را ادامه سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ و فاقد مشروعیت دانست.

۳)تحریم دیگر به فعالیت های پهپادی جمهوری اسلامی ارتباط می یابد. آمریکا روز جمعه ۷ آبان چهار فرد و دو نهاد را به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه و اعلام کرد که یوسف ابوطالبی، سعید آقاجانی، عبدالله محرابی، محمد ابراهیم زرگر طهرانی چهار فردی هستند که به لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده شده‌اند.

شرکت «کیمیا پارت سیوان با مسئولیت محدود» و شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» دو نهادی هستند که به لیست تحریم‌های خزانه داری آمریکا اضافه شده‌اند. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده، افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند.

۴) رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۸ آبان پس از بیان اینکه روابط واشنگتن با تهران هنوز عادی نشده است، «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. بایدن در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شده اعلام کرد: «وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و اقدامات اتخاذ شده در آن تاریخ برای مقابله با آن وضعیت اضطراری، باید پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ هم ادامه یابد.»

این اقدامات دومینووار آمریکا علیه ایران در شرایطی صورت گرفته که دولت بایدن با تاکید بر ضرورت مذاکرات احیای برجام، بارها از تهران خواسته تا به این مذاکرات بازگردد؛ موضوعی که نشان می دهد دولت بایدن نه تنها در همان مسیر ترامپ قدم برمی دارد بلکه بازیگر غیرقابل اعتمادی است که شعار و عملش با یکدیگر همخوانی ندارد.

از نگاه ناظران اعمال چنین فشارها و تنگناهایی از سوی بایدن بر ایران با هدف تعدیل خواسته های تهران صورت می گیرد که همگان انتظار دارند تیم دیپلماتیک کشورمان با مطالبات حداکثری در گفت وگوها حضور یابد. تهران مادامی که تحریم ها به قوت خود باقی بماند و کاخ سفید با بهره گیری از این ابزار فرسوده در پی تحقق زیاده خواهی های خود باشد، گفت وگوها را با اعضای برجام منهای آمریکا ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.