چطور یک همکار دوست‌داشتنی باشیم؟

استعداد، تحصیلات یا تجربه برای پیشرفت در اقتصاد رقابتی امروز به تنهایی کافی نیست. صرف داشتن کالا یا خدمات مناسب نیز نمی‌تواند مشتری را متقاعد به خرید کند.

به گزارش تازه‌نیوز، مهارت‌های نرم، از جمله سازگاری، نگرش مثبت و مهارت‌های ارتباطی مطلوب، بخشی حیاتی از پرورش یک نیروی کار پویا و یک رهبر موفق است. وقتی مردم یکدیگر را دوست دارند با هم ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط زمینه ایجاد و انجام پروژه‌های همکاری مطلوب را فراهم می‌کند. در اینجا چند روش برای بهبود محبوبیت شما، از نظر شخصی و شغلی در محیط کاری آورده شده است.

۱. باورپذیر باشید
به نقل از ایرنا، باورپذیری، دوست داشتن و قابل اعتماد بودن سه ویژگی است که شما باید در محیط کار به آن شهرت داشته باشید. زمانی که مشتری‌ها می‌خواهند تصمیم بگیرند با فردی تجارت کنند، بیش از آنکه از خود بپرسند آیا او توانایی انجام این کار را دارد، در پس ذهن خود این سوال را مطرح می‌کنند که آیا کار کردن با او لذت‌بخش است؟ شاید با خود فکر کنید شایستگی انجام کار بسیار اهمیت دارد. بله، بدیهی است که هر دو معیار مهم هستند، اما هنگامی که بحث انتخاب میان چند نفر مطرح است، فردی با توانایی‌های حرفه‌ای مشابه اما با شخصیتی صمیمی‌تر، انتخاب بهتری برای همکاری است.

۲. همدلی نشان دهید
مبارزات و پیروزی‌های زندگی شما بر چگونگی همدلی‌تان با دیگران تاثیر می‌گذارد. همدلی به این معنی نیست که حتما لازم باشد با نظر شخص دیگری موافقت کنید. در حالی که احساسات او را در نظر می‌گیرید، می توانید با ادب مخالفت خود را اعلام کنید. به دیگران احترام بگذارید و سعی کنید نقاط مشترکی پیدا کنید. یک تجربه مشترک می‌تواند پیوند سریع میان دو نفر ایجاد کند.

۳. قابل اعتماد باشید
کارآفرینانی که ثابت و قابل اعتماد باشند، برنده قرارداد می‌شوند و می‌توانند روابط حرفه‌ای طولانی مدت ایجاد کنند. شما باید این اطمینان را در مشتری‌ها ایجاد کنید که برای تحویل مطمئن کار می‌توانند روی شما حساب کنند. اگر می‌خواهید فردی قابل اعتماد به نظر برسید، باید کار خود را به خوبی انجام دهید و به دیگران فرصت بدهید تا شما را به عنوان یک فرد ثابت و قابل اعتماد ببینند.

۴. حقیقت را بگویید
داشتن تاخیر در اجرای یک پروژه یا صرف هزینه بیشتر از بودجه، امری طبیعی است. مهم این است که شما همیشه صداقت را به جای فریب انتخاب کنید. باید بدانید که صداقت به یک ویژگی نادر در دنیای تجارت تبدیل شده است. همه روابط نیاز به صداقت دارند، اما حرفه‌ای بودن ریشه در صداقت شخصیتی شما دارد. همیشه خود را قضاوت کنید و با کسانی که با آنها تعامل دارید شفاف باشید.

۵. ذهن باز داشته باشید
وقتی دیگران را به شدت قضاوت می‌کنید یا همیشه در حال انتشار شایعه هستید، منفی‌نگری را به زندگی خود دعوت می‌کنید. نظرات دیگران را قبل از رد آنها بر اساس تصورات خود، مورد بررسی قرار دهید. فراموش نکنید که این رفتارها شما را از دیگران دور می‌کند و به طور حتم، همه از طرد شدن می‌ترسند. وقتی به دیگران نشان دهید که گشاده رو، پذیرنده و مهربان هستید، دوستان و فرصت‌های کاری بیشتری جذب خواهید کرد.

۶. سوال بپرسید
در زندگی دیگران کنجکاوی صادقانه‌ای از خود نشان دهید. سوال‌هایی کلی از او در این قالب بپرسید که «به من بگو…» و سپس واقعاً به جواب او گوش دهید. با گوش دادن موثر، اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان، همکاران و دوستان خود می‌یابید و علاقه بیشتری به آنها پیدا می‌کنید. علاقه واقعی شما باعث احترام و قدردانی اطرافیان می‌شود.

۷. مشتاق صحبت باشید
زبان بدن شما بلندتر از کلمات شما صحبت می‌کند. برخی از حرکات مانند دست به سینه ایستادن یا قرار دادن دست در جیب، می‌تواند شما را مایل به عقب‌نشینی از یک وضعیت نشان دهد. وقتی با کسی صحبت می‌کنید، تماس چشمی مداوم برقرار کنید، گاهی لبخند بزنید و با سر صحبت‌های او را تایید کنید.

۸. نخستین دیدار مهم است
همه در مورد افرادی که نخستین بار ملاقات می‌کنند، قضاوت‌های فوری دارند. شما می‌توانید برای ایجاد تاثیر عالی در نخستین ملاقات، حرفه‌ای بودن و شخصیت مطلوب خود را به نمایش بگذارید. هنگام سلام و احوالپرسی با یک شخص، خود را معرفی کنید و با صمیمیت و احترام با او صحبت کنید. به یاد داشته باشید که آنچه می‌پوشید اهمیت دارد.

۹. قدردان دیگران باشید
این بسیار عالی است که شما به خاطر دستاوردها و سخت کوشی خود شناخته می‌شوید. با این حال، فراموش نکنید که از کسانی که در این راه به شما کمک کردند تشکر کنید. کارمندان و شرکایی که در کنار شما خستگی‌ناپذیر کار کرده‌اند را شناسایی کنید. توجهات را در انحصار خود نگیرید، سعی نکنید این تصور را ایجاد کنید که از اهمیت بیشتری برخوردار هستید. درعوض، با دیگران صمیمی و مهربان باشید و در جایی که اعتباری به آنها تعلق می‌گیرد، اعتبار دهید.

۱۰. اسامی را بخاطر بسپارید
هیچ راهی بهتر از معرفی و دانستن نام و نشان یک فرد، برای ایجاد رابطه با او نیست. این حرکت ساده و در عین حال قدرتمند، باعث می‌شود دیگران در خود احساس ارزش و احترام کنند و در نهایت به شما در ایجاد یک شبکه حرفه‌ای بزرگ کمک می‌کند. هنگام برقراری ارتباطات جدید، نام افراد را به خاطر بسپارید. شاید کمی وقت‌گیر و سخت به نظر آید، اما یادآوری نام کسی می‌تواند باعث ایجاد یک واقعه بزرگ شود: تفاوت در احساس آن شخص نسبت به شما و نام تجاری شما.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.