طالبان: برای فرآوری حشیش با شرکت آلمانی توافق شده، نه استرالیایی!

سخنگوی وزارت کشور طالبان گفته‌ است که برای ایجاد کارخانه فرآوری حشیش برای مقاصد دارویی با یک شرکت آلمانی موافقت شده نه استرالیایی.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان در توییتی نوشته‌ است که اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور برای ایجاد کارخانه‌ فرآوری حشیش با شرکت سی‌فارم آلمان موافقت کرده‌ است.

افق نیوز گزارش داد، او گفته‌است که براساس این توافق، طالبان صرفا «بوته‌های بنگ» را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند و نه خود حشیش را.

خوستی روز گذشته در رشته‌توییتی گفت که با شرکتی موسوم به “سی‌فارم” که می‌خواهد یک کارخانه فرآوری حشیش برای مقاصد دارویی در افغانستان راه اندازی کند، به توافق رسیده‌اند. این شرکت بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در این زمینه در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

هرچند پیش از این بخش عمده‌ای از منابع درآمد طالبان از مواد مخدر تامین می‌شد، اما توافق دولت طالبان برای کشت گیاه شاهدانه و فرآوری مشتقات آن برای مصارف دارویی با یک شرکت داروسازی و اعلام رسمی آن بی‌سابقه است.

خوستی با انتشار تصاویری نوشته بود که معاون مبارزه با مواد مخدر این وزارتخانه، روز گذشته در دیدار با نماینده شرکت “سی‌فارم” ( CPharm) که برخی رسانه‌ها گفته‌اند یک شرکت استرالیایی است، در این زمینه گفتگو کرده و به توافق رسیده است.

به گفته خوستی، این شرکت از حشیش افغانستان “دارو و نوعی کرم درست می‌کنند”.

شرکت استرالیایی سی‌فارم اما در بیانیه‌ای هرگونه توافق و قرارداد با طالبان را تکذیب کرد و گفت که سی‌فارم یک شرکت تولیدی نیست؛ بلکه صرفا مشاوره ارائه می‌کند.

در افغانستان، حشیش مصرف صنعتی ندارد؛ اما به عنوان یک ماده مخدر، مورد استفاده صدها هزار معتاد است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.