بلک فرایدی چیست؟/ همه‌چیز درباره جمعه سیاه و تخفیف‌های بلک‌فرایدی

جمعه سیاه با همان بلک فرایدی – Black Friday که چندسالی است در ایران بازارش داغ شده و برای خریدهای پرتخفیف سراغ آن می‌رویم، ریشه در کدام کشور دارد؟

به گزارش تازه‌نیوز، چند سالی است که حراج جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی در ایران هم‌زمان با دیگر کشورهای دنیا یا در قالب فروش ویژه شب یلدا برگزار می‌شود. اگر دوست دارید بدانید بلک فرایدی چیست و در این جمعه که جمعه سیاه نامیده می‌شود چه خبر است، این مطلب را از دست ندهید.

جمعه سیاه چه روزی است؟

جمعه سیاه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعهٔ سیاه یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این رسم هم به کشورهای دیگر سرایت کرده. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند.

تخفیف در بلک فرایدی/ فلسفه جمعه سیاه

فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاها است. تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو، و خالی شدن انبار فروشگاه‌ها با حاشیه سودی کمتر است. اما در سال‌های اخیر رقابت بین فروشنده‌ها به حدی بالا گرفت که مفهومی به نام Doorbuster به وجود آمد. اما Doorbuster به چه معنا است؟

همان‌طور که می‌دانید کلمه Door به معنای «در» بوده و کلمه Buster به معنی انفجار یا شکستن چیزی است. به همین دلیل کالاهای با تخفیف ویژه را Doorbuster نامیدند زیرا این کالاها باعث صف کشیدن مردم پشت درهای فروشگاه شده و حتی در بسیاری از موارد نیز تراکم جمعیت مشتریان باعث شکسته شدن در فروشگاه شد.

کالاهای با تخفیف ویژه در واقع یکی از کاتالیزورهای حراج جمعه بوده و افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. این کالاها عموماً از محصولات بسیار جذاب بازار نظیر گوشی‌های پرچم‌دار، تلویزیون‌های بزرگ، آخرین نسل دوربین‌ها یا آخرین و گران‌قیمت‌ترین لباس‌ها هستند که با تخفیفی باورنکردنی حتی تا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی خود عرضه می‌شوند. طبیعی است که فروشنده برخی از این کالاها را با ضرر عرضه می‌کند و فروش انبوه آن‌ها کار غیرعقلانی است. به همین دلیل تعداد کالاهای با تخفیف ویژه (Doorbuster) محدود بوده و عموماً در همان ثانیه‌های اول شروع حراج به پایان می‌رسند.

جمعه سیاه امسال در ایران چه تاریخی است؟

تاریخ روز جمعه سیاه سال ۱۴۰۰ در تقویم شمسی برابر است با جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۹/۰۵)

ساعت شروع حراج جمعه

به‌طور معمول ساعت ثابتی را نمی‌توان به شروع رویداد بلک فرایدی نسبت داد. با بالا گرفتن رقابت فروشگاه‌های حقیقی، هرکس سعی در جلو کشیدن ساعت این روز داشت.

باز ماندن مغازه‌ها در کل ساعات شب، روال عادی این روز است. در سال‌های گذشته، مغازه‌ها رأس ساعت ۱۲ بامداد درِ فروشگاه‌های خود را باز می‌کردند. در سال ۲۰۱۰، فروشگاه‌های زنجیره‌ای Toys “R” US ساعت ۱۰ شب روز عید شکرگزاری، حراجی بلک فرایدی را آغاز کردند. بسیاری باعرضه نمونه محصولات رایگان مثل مدادشمعی و کتاب‌های نقاشی مشتری‌ها را جذب می‌کردند. بسیاری از برندهای معتبر نظیر ویکتوریا سیکرت (Victoria’s Secret)، نایکی (Nike) و پوما (Puma) از ساعات اولیه صبح عید شکرگزاری بلک فرایدی را شروع می‌کنند و تا ۱۱ شب جمعه ادامه می‌دهند. برعکس آن‌ها، مغازه‌هایی هم بودند که در ساعات عادی روز جمعه حراجی را شروع و تا ۲ بامداد شنبه ادامه می‌دادند.

تاریخچه بلک فرایدی

تاریخچه جمعه سیاه به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد یعنی حدود ۶۰۰ سال پیش! وقتی که آمریکا درگیر بازسازی کشور خود پس از جنگ‌های داخلی بود و انحصار طلا برای مدتی از دست دولت خارج شد و به دست دو تن از سودجویان افتاد. در این شرایط دولت امریکا برای ایجاد تعادل در بازار و ثابت کردن قیمت به وارد کردن مقدار زیادی طلا اقدام کرد، بدون این که متوجه شود انحصار طلا در دست سودجویان است. این باعث شد که مردم زیادی در کشور آمریکا ورشکسته شوند و این روز به جمعه سیاه نام‌گذاری شد.

بلک فرایدی

در سال ۱۹۵۰ مردم فیلادلفیا بعد از روز شکرگزاری شورشی به پا کردند و پلیس این شهر اصطلاح جمعه سیاه را برای آن روز به کار برد. در این روز تعداد زیادی از خریداران و گردشگران برای دیدن بازی فوتبال به مرکز شهر سرازیر شدند و نیروهای فیلادلفیا نه تنها به مرخصی نرفتند بلکه به ساعات کاری آن‌ها نیز افزوده شد.

و سر انجام در اوایل دهه ۶۰، حسابداران زیادی زمانی که دچار ضرر می‌شدند میزان ضرر را با جوهر قرمز و میزان سود را با جوهر سیاه می‌نوشتند. تا این که در روز بعد از شکرگزاری، به خاطر حجم بالای خریدها برای سال نو، همه ارقام با جوهر سیاه نوشته شد و هیچ ضرری در آن روز درج نشد. همین اتفاق باعث شد تا این روز به جمعه سیاه نامگذاری شود. هر چند اصطلاح سیاه برای بدشگونی و بدشانسی به کار می‌رود و تلاش زیادی شد تا این روز به جای جمعه سیاه به جمعه بزرگ تغییر کند، ولی مردم از جمعه سیاه بیشتر استقبال کردند و همچنان اسم بلک فرایدی را بر زبان می‌آورند.

خشونت‌هایی که در جمعه سیاه اتفاق می‌افتد

خشونت، جرم و درگیری در جمعه سیاه یکی از دلایلی است که پلیس این نام را برای این روز در نظر گرفته است که ریشه در قتل‌ها و درگیری‌های این روز در فروشگاه‌های مختلف دارد. از جمله سال ۲۰۱۰ که در فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت درگیری‌های خریداران منجر به ۱۰ کشته و ۱۱۱ مصدوم شد که پس از این حادثه هشتگ #Walmartfights ایجاد شد.

بدترین جمعه سیاه مربوط به سال ۲۰۰۸ می‌باشد که یک نگهبان فروشگاه وال‌مارت با وجود قد ۱۹۵ سانتی و وزن ۱۲۲ کیلویی در زیر پای هجوم بیش از ۲۰۰۰ نفر به دلیل خفگی جان سپرد و یک زن حامله نیز صدمه جدی دید.

در سال ۲۰۰۹ پلیس به دلیل خشونت زیاد وارد فروشگاه وال‌مارت شد. در سال ۲۰۱۰ هجوم مردم در ساعت ۵ صبح چاره‌ای برای خروج اضطراری کارمندان فروشگاه نگذاشت.

در سال ۲۰۱۱ زنی در فروشگاه وال‌مارت برای خرید یک دستگاه wii به سمت جمعیت اسپری فلفل پاشید.

در سال ۲۰۱۲ در بیرون فروشگاه وال‌مارت به دلیل درگیری برای جای پارک دو نفر به همدیگر شلیک کردند. در سال ۲۰۱۳ پلیس به یک دزد فروشگاه شلیک کرد.

در سال ۲۰۱۶ سه نفر در شهرهای ایالت‌های تنسی، نیوجرسی و نوادا مورد شلیک قرار گرفتند که یکی از آنان فوت کرد. در سال ۲۰۱۷ پنج نفر از اهالی آلاباما در طی درگیری زخمی شدند و پلیس این شهر فروشگاه برلوس را در آن روز تعطیل کرد.

آیا تخفیف‌ها در بلک فرایدی واقعی هستند؟

جرم در روز جمعه سیاه تنها به قتل و درگیری‌ها ختم نمی‌شود بلکه گران‌فروشی نیز یکی دیگر از جرم‌های این روز است که فروشگاه‌های مختلف مرتکب این کلاهبرداری می‌شوند. طبق تحقیقات سایت WalletHub چهارده درصد از کالاهای فروش رفته در این روز قیمتی برابر با روزهای عادی دارند و هفده درصد فروش جمعه سیاه نیز حتی قیمتی بالاتر از قیمت این روز دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.