خوردنی‌هایی که مقاومت بدن‌ را در روزهای آلودگی هوا بالا می‌برد

وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران از جمعه تهران، مشهد و اصفهان بحرانی است. در این گزارش پیشنهادهایی برای مصرف غذاهایی که مقاومت بدن را در مقابل آلودگی بالا می‌برند بخوانید.

به گزارش تازه‌نیوز، این واقعیت که آلودگی هوا اثرات مخربی بر سلامت قلب و سیستم تنفسی افراد دارد، اصلی ثابت شده است. با این حال سیستم ایمنی بدن شما تنها چیزی است که از شما در برابر هر گونه آلودگی محیطی محافظت می‌کند. برخی از شرایط بهداشتی کوتاه مدت ناشی از آلودگی هوا شامل خستگی، برونشیت، ذات الریه، تحریک بینی، چشم، پوست یا گلو، سردرد یا سرگیجه است. سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات عصبی،کلیوی، آسیب کبدی و مغزی، بیماری های تنفسی و … از عوارض بلند مدت قرارگیری در معرض هوای آلوده هستند.

با این حال، خط اول مبارزه شما با آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق ۵ راه موثر است:

نوشیدن کافی مایعات

به نقل از ایرنا،  یکی از سادهترین راهها برای مبارزه با عوارض جانبی آلودگیهوا، نوشیدن مقادیر زیاد آب است. با نوشیدن مقادیر زیاد آب، نه تنها پوست تان مرطوب میماند، بلکه سموم بدن نیز دفع خواهند شد. در طول روز حداقل ۶ فنجان آب گرم بنوشید. نوشیدن چای سبز نیز منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

مصرف کافی غذاهای گیاهی

تنفس در هوای آلوده، شما را در معرض رادیکال های آزاد قرار میدهد. با این حال مصرف سبزیجات و میوههای حاوی آنتی اکسیدان، از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت میکند. در روزهای آلوده به طور مرتب سبزیجاتی مانند هویج، زغال اخته، توت ها، لوبیا و میوه‌های خانواده مرکبات را مصرف کنید.

مصرف امگا ۳

امگا ۳ مفیدترین نوع چربی است و به طور معمول در دانهها، ماهی و آجیل یافت میشود. مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ موجود در دانه کتان، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، گردو و … از ریههای شما در برابر عوارض تنفسی ناشی از آلودگی هوا مانند برونشیت و آسم محافظت میکند. امگا ۳ از قلب شما در برابر آلودگی هوا نیز محافظت میکند.

افزودن ویتامینE به رژیم غذایی

این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیبهایی است که بافت‌های انسان وارد می‌شود. ویتامینE در برنامه غذایی از گیاهانی میآید که در قالب روغنهای خوراکی مصرف میشود. روغن کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن زیتون از جمله این منابع هستند. بادام و تخمه آفتابگردان از دیگر منابع غنی ویتامینE هستند.

مصرف منابع بتاکاروتن

به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی نقش بسیار مهمی در کنترل التهابات ناشی از آلودگی ایفا می‌کنند. بتاکاروتن همچنین در بدن به ویتامین آ تبدیل میشود. سبزیجات برگ‌ دار مانند کاهو و اسفناج قوی ‌ترین منابع بتاکاروتن هستند. برگ تربچه و هویج نیز از دیگر منابع غنی بتاکاروتن هستند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.