جهش دوباره کرونا؛ بحران در راه است؟

دانشمندان آفریقای جنوبی از کشف گونه جدید ویروس کرونا در این کشور خبر دادند که جهش غیرطبیعی داشته است.

به گزارش تازه‌نیوز، یکی از بزرگترین چالش‌های مربوط به همه گیری کرونا احتمال بروز جهش در این ویروس است. برای مثال، وقوع جهش در کووید ۱۹ باعث به وجود آمدن نوع دلتای این ویروس شده است که قابلیت انتقال بیشتری نسبت به نسخه ابتدایی دارد.

حال دانشمندان آفریقای جنوبی از کشف گونه جهش یافته جدید کرونا در این کشور خبر می‌دهند. محققان می‌گویند این جهش بسیار غیرطبیعی، زیاد و پیچیده است که می‌تواند باعث مقاومت این ویروس در برابر پاسخ ایمنی بدن شده و قدرت انتقال آن را افزایش دهد.

این ویروس در منطقه کوتنگ در آفریقای جنوبی مشاهده شده، اما شواهد ابتدایی حاکی از آن است که هم اینک در هشت منطقه دیگر و پرجمعیت کشور سرایت کرده است. همچنین مرکز ملی بیماری‌های واگیردار آفریقای جنوبی اعلام کرد شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این کشور طی شبانه روز گذشته نزدیک به دو برابر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: گرچه مقامات بهداشتی این کشور جهش در شمار مبتلایان به کرونا را مرتبط با سویه جدید این ویروس اعلام نکرده اند، اما دانشمندان می‌گویند احتمال ارتباط میان این دو موضوع بسیار زیاد است. متخصصان برآورد می‌کنند ۹۰ درصد افراد آلوده به کرونا در منطقه گوتنگ احتمالا به سویه جدید مبتلا شده اند.

مرکز ملی بیماری‌های واگیردار آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: گرچه اطلاعات فعلی اندک است، اما متخصصان ما هم اینک در حال رصد موضوع هستند تا به نوع جهش و تبعات آن پی ببرند. ما از سازمان جهانی بهداشت درخواست کردیم یک جلسه اضطراری در این باره برگزار کند.

قرار است امروز (جمعه) جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت درباره سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی برگزار شود. گفتنی است آفریقای جنوبی نخستین کشوری بود که سوریه بتای ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ در آن مشاهده شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.