چطور لباس‌‌های مجلسی و رسمی را خودمان بشوییم؟

لباس‌ های مجلسی معمولا در طول سال زیاد استفاده نمی‌شوند. در روزگار کرونا هم که استفاده از آنها به حداقل رسیده‌بود. این روزها که با کمتر شدن کرونا مهمانی‌ها با محدودیت و رعایت فاصله‌گذاری برگزار می‌شود، دوباره این لباس‌ها از کمد بیرون آمده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، لباس‌های مجلسی معمولا به دلیل استفاده از تزئینات و سنگ‌دوزی‌ها، شست‌وشویی دشوارتر دارند و در صورت تحویل به خشکشویی هم هزینه نسبتا زیادی برای شستن آن از شما دریافت می‌شود. اما اگر فوت و فن‌ شست‌وشوی آنها را در منزل بدانید می‌توانید به راحتی و بدون صرف هزینه لباس‌های مجلسی‌تان را در خانه بشویید.

نوع لباس را مدنظر قرار دهید
این قبیل لباس‌ها معمولا به دلیل کاربرد و ظاهر چشمگیری که دارند از پارچه‌ها و الیافی حساس‌تر تهیه شده‌اند؛ بنابراین موقع شست‌وشو خیلی باید مراقب تار و پودهای آن بود. بهتر است قبل از این که برای شست‌وشو اقدام کنید، سراغ لباس بروید. معمولا روی تکه پارچه‌ای داخل لباس ویژگی‌های آن درج می‌شود که چگونه شسته و اتو و نگهداری‌شود. بعضی لباس‌ها هرگز قابل شست‌وشو با ماشین لباسشویی نیستند، برخی از آنها را نباید چلاند و از مواد شوینده مناسب یا دمای خاصی از آب برای شست‌وشو استفاده کرد. پس از اطلاع از این ویژگی‌ها با خیال راحت می‌توانید سراغ شستن آن بروید.

سراغ ماشین لباسشویی نروید
به نقل از جام ‌جم، اگر در دستورالعمل شست‌وشوی لباس نوشته شده می‌توانید با ماشین لباسشویی لباس را بشویید، ابتدا تمام زیپ‌ها یا دکمه‌های آن را ببندید و بعد با استفاده از درجه ملایم آن را بشویید. البته در حالت کلی توصیه می‌کنیم حتی با درجه شست‌شوی لباس‌های ظریف هم که ملایم است، اقدام به شستن لباس‌های مجلسی خود نکنید. چون این مقدار آرام شستن هم برای این لباس‌ها خشن بوده و ممکن است به بافت پارچه آسیب برساند.
از همه مهم‌تر این که هرگز این لباس‌ها مخصوصا انواع سنگ‌دوزی شده را برای خشک کردن داخل خشک‌کن ماشین لباسشویی نیندازید. برای این کار بهتر است لباس را داخل یک توری بگذارید تا در صورت جدا شدن سنگ یا پولکی از آن، داخل ماشین پرتاب نشده و بتوانید آنها را برداشته و دوباره روی لباس بدوزید. اگر توری برای قرار دادن لباس داخل آن ندارید می‌توانید آن را درون یک روبالشتی هم گذاشته و آن را گره بزنید تا پارچه لباس به جایی گیر نکنند.

شست‌وشو در کوتاه‌ترین زمان
بهترین زمان برای شست‌وشوی این قبیل لباس‌ها، کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از کثیف یا لک‌شدن آنهاست. در همان ساعات اولیه لکه‌ها و کثیفی‌ها به سادگی از روی لباس پاک می‌شوند و به شست‌وشوی زیاد نیازی ندارند. هرقدر لکه مدت زمانی طولانی‌تر روی لباس باقی بماند، پاک کردن آن دشوارتر می‌شود و پارچه آسیب بیشتری می‌بیند و دیگر با هیچ ماده شوینده‌ای هم قابل پاک‌شدن نیست.

انتخاب ماده شوینده مناسب
خیلی‌ها فکر می‌کنند هر قدر ماده شوینده بیشتر کف کند، لکه راحت‌تر از بین می‌رود اما به خاطر داشته‌باشید باقی‌ماندن همین کف روی لباس می‌تواند باعث تجمع میکروب‌ها و رشد آنها در آستری و درزهای لباس شود و پوست بدن را آزرده کند. معمولا مقدار استفاده از ماده شوینده روی بسته‌بندی آنها با توجه به میزان کثیف بودن لباس درج شده‌است. اما در این میان توجه داشته‌باشید هرگز از شوینده‌های آنزیم‌دار استفاده نکنید. این آنزیم‌ها آسیب جدی به بافت تار و پود پارچه وارد می‌کنند.
بهتر است از شوینده‌های ملایمی مانند شامپو بچه یا مایع مخصوص شست‌وشوی لباس کودک استفاده کنید تا در حد امکان آسیبی به بافت پارچه وارد نشود. ترکیب آب و صابون هم یکی از مناسب‌ترین شوینده‌هاست که کمترین آسیب را به پارچه وارد می‌کند.

اصول لکه‌بری را رعایت کنید
همیشه پیش از شست‌وشوی کامل لباس مجلسی، ابتدا لکه‌بری قسمت‌های کثیف و را در نظر بگیرید و آن نقطه را با آب و شوینده مناسب بشویید و بعد که خیالتان از رفع لکه راحت شد، لباستان را بشویید. برای شستن لباس‌هایی که نباید با ماشین لباس‌شویی شسته شوند، یک لگن را از آب ولرم پر کرده و لباس را داخل آب بیندازید تا همه قسمت‌های لباس خیس شوند و آب کافی به خود بگیرد. بگذارید ۱۰ دقیقه‌ای لباس داخل آب خیس بخورد، سپس مقداری شوینده مناسب به آب اضافه کرده و آن را در آب حل کنید و اجازه دهید کف‌های ایجاد شده، لکه‌های روی لباس را به خوبی از بین ببرند.

لباس را چنگ نزنید
به خاطر داشته‌باشید هرگز لباس‌های مجلسی را جنگ نزنید. این کار در لباس‌های سنگ‌دوزی شده احتمال پاره شدن نخ‌های تزئینی و سنگ‌هایی را که با نخ به پارچه دوخته شده‌اند، افزایش می‌دهد. اگر مشاهده کردید بعد از اتمام این مرحله شست‌وشو باز هم روی لباس لکه باقی‌مانده، روی آن لکه را صابون بمالید و آرام با دست روی آن بکشید تا لکه کمرنگ شده و از بین برود. حالا با خیال راحت می‌توانید لباس را آبکشی کنید. اگر لکه‌ها با شست‌وشوی ملایم از بین نمی‌رود تنها مجاز هستید ضربه‌های تند، سطحی و سبک به پارچه وارد کنید تا با کمک شوینده لکه‌ها از بین برود.

با احتیاط اتوکشی کنید
بهترین روش برای خشک‌شدن این قبیل لباس‌ها خشک کردن در هوای آزاد است. بهتر است آنها را یا پهن کرده یا آویزان کنید تا آب اضافی آن خارج شود. در نهایت می‌توانید با استفاده از اتو بخار چروک‌های ایجاد شده روی پارچه را صاف کنید. البته اگر لباس مجلسی شما حریر است، اتو را هرگز مستقیم روی بخش‌های حریر و نازک لباس قرار ندهید.
تنها از بخار اتو برای صاف کردن لباس استفاده کنید. اگر چروک‌ها مقاوم بود و با بخار اتو از هم باز نشدند، بهتر است پارچه نخی سفیدی را روی لباس مجلسی پهن کرده و اتو را به طور مستقیم روی آن پارچه بکشید؛ حرارت منتقل شده از اتو به پارچه آستری، به صاف شدن چروک لباس مجلسی هم کمک می‌کند.

لباس را پشت و رو کنید
یکی از نکاتی که هنگام شست‌وشوی بسیاری از لباس‌ها به ویژه لباس‌های رنگی و کار شده توصیه می‌شود، پشت و رو کردن آنهاست. برگرداندن لباس‌های سنگ‌دوزی و کار شده باعث می‌شود ماشین لباس‌شویی به جای این که سنگ‌ها و قطعات تزئینی را بشوید، بافت اصلی پارچه را شست‌وشو می‌دهد. این کار از آسیب رسیدن به سنگ‌ها و بافت‌های تزئینی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.