بدبینی دلار به مذاکرات وین!

قیمت دلار هفته گذشته تحت تاثیر سیگنال‌های از سرگیری مذاکرات برجام قرار گرفته بود و در اواخر هفته به قیمت ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، اما پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار برای هفته آینده چیست؟

به گزارش تازه‌نیوز، اوایل هفته گذشته قیمت دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بود. نرخ دلار در اواخر هفته گذشته به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و به نظر می‌رسد با توجه به آغاز شدن مذاکرات وین کاهش قیمت ارز ادامه‌دار باشد.

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده می‌گوید: تغییر قیمت دلار در بازار هفته آینده بستگی به نتیجه مذاکرات وین دارد البته سیگنال‌های این موضوع تاثیر خود را در قیمت دلار در روزهای گذشته گذاشته است.

سخت‌گیری در عرضه دلار سهمیه‌ای

این کارشناس بازار ارز در بخش دیگری گفت: طرف عرضه و صرافی‌های دولتی در بازار با سخت‌گیری بیشتری دلار سهمیه‌ای را عرضه می‌کند و این در حالی است که طرف تقاضای ارز در بازار بالا رفته است. همین موضوع در روزهای گذشته در قیمت دلار اثرگذاری زیادی داشته است.

هفته گذشته هم سلمان نصیرزاده پیش‌بینی کرده بود: دو مساله مهم نشست برجام و نرخ دلار در بودجه سال ۱۴۰۰ در تغییرات قیمت ارز اثرگذار هستند.

وی در این باره گفته بود: اگر نرخ دلار بودجه ۲۳ هزار تومان بسته شود احتمال ریزش بیشتر در بازار کم می‌شود.

بدبینی بازار به نشست وین

وی همچنین درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات و برجام و تاثیر ان در قیمت دلار گفته بود: بازار نسبت به تحولات وین سوگیری منفی دارد و خوشبین به نتایج مثبت آن نیست.

این کارشناس افزود: از این جهت اگر هر تحرکی خلاف انتظار بازار در وین و مذاکرات رخ بدهد که رگه‌هایی از تفاهم در پی داشته باشد می‌تواند به تعدیل نرخ در بازار آزاد منجر بشود.

نصیرزاده درباره تغییرات روانی قیمت دلار هم گفت: موظف کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای اعلام نرخ ارز بر مبنای صرافی ملی نشان دهنده این است که سیاست‌گذار قصد مدیریت قیمت‌ها از منظر رسانه‌ای و روانی را دارد.

او گفت: البته تجربه شکست خورده ارز ۴۲۰۰ تومان در سال ۱۳۹۷ که توسط معاون اول رئیس‌جمهور وقت به عنوان نرخ رسمی اعلام شد، نشان می‌دهد نرخ‌های دستوری در بلندمدت کارایی ندارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.