برونشیت حاد چیست و چگونه درمان می‌شود

سرفه یکی از مهم‌ترین شکایاتی است که افراد را به مطب می‌آورد و برونشیت حاد که سرماخوردگی قفسه سینه نیز نامیده می‌شود، یکی از مقصران شایع آن است. این حالت معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط باکتری نیز ایجاد شود.

به گزارش تازه‌نیوز، در بیشتر موارد، برونشیت حاد یا سرما‌خوردگی قفسه سینه که سرفه یکی از مهم‌ترین علائم آن است خود به خود برطرف می‌شود. درمان عمدتاً بر مدیریت علائم و مراقبت‌های حمایتی مانند نوشیدن مقدار زیادی مایعات و استراحت متمرکز است. حتی زمانی که برونشیت حاد توسط باکتری ایجاد می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شوند و به بهبود شما کمک نمی‌کنند.

درمان‌های خانگی و سبک زندگی

مراقبت‌های حمایتی و مدیریت علائم، تمرکز اصلی درمان برونشیت حاد است. در بیشتر موارد، عفونت فقط باید مسیر خود را طی کند.

مراقبت‌های حمایتی در منزل عبارتند از:

• استراحت و دریافت مایعات فراوان

• نوشیدن آب زیاد، که به شل شدن احتقان قفسه سینه کمک می‌کند

• استفاده از دستگاه بخور، که به مرطوب شدن هوا و شل شدن مخاط کمک می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر موارد زیر را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید:

• دمای۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا بیشتر

• سرفه همراه با مخاط خونی

• تنگی نفس یا مشکل در تنفس

• سرفه‌ای که بیش از سه هفته طول بکشد

• دوره‌های مکرر برونشیت

نسخه‌ها

اگر سرفه برای چند هفته ادامه داشته باشد یا با تنگی نفس یا افت سطح اکسیژن همراه باشد، پزشک ممکن است رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ کند. آنها می‌خواهند برونشیت مزمن یا سایر مشکلات تنفسی را رد کنند.

برونشیت حاد معمولاً به دلیل عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، بنابراین معمولاً از مصرف آنتی‌بیوتیک اجتناب می‌شود.

از مصرف آنتی‌بیوتیک برای برونشیت حاد صرف نظر کنید

حدود ۹۰ درصد از کل موارد برونشیت حاد توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود. به جای آنتی‌بیوتیک‌ها، پزشک احتمالاً داروهایی را تجویز می‌کند که می‌توانند به کاهش التهاب و باز کردن فضاهای مجاری تنفسی کمک کنند. اینها شامل آگونیست‌های بتا ، یک برونکودیلاتور است که معمولاً به شکل استنشاقی عرضه می‌شود.

طب مکمل و جایگزین (CAM)

داروهای مکمل و جایگزین برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا محبوب هستند. همین امر در مورد برونشیت حاد نیز صدق می‌کند. عسل به‌عنوان جایگزینی بی‌خطر و موثر برای داروهای تولید شده در نظر گرفته می‌شود.

خلاصه

برونشیت حاد معمولاً نیازی به درمان ندارد و خود‌به‌خود برطرف می‌شود. با این حال، می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند مسکن‌ها و سرکوب‌کننده‌های سرفه برای کاهش علائم خود استفاده کنید. بهترین کارها استراحت و مایعات فراوان است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.