خبر خوش از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

کریمی فیروز جانی گفت: موتور محرکه در آموزش و پرورش وجود نیروهای انسانی و معلمان متعهد و باسواد است، طرح رتبه بندی معلمان باعث می‌شود که معلمان از سایر کارمندان دولت متمایز می‌کند و یک رده جدید علمی و آموزشی برای معلمان ایجاد خواهد شد.

به گزارش تازه‌نیوز، یکی از اقشار جامعه بازنشستگان هستند که بعد از سالها فعالیت و کار به دوران بازنشستگی میرسند و می توانند مدت زمان بیشتری را به استراحت بپردازند.اما بازنشستگان امروزه در زمان فارغ شدن از کار مجبورند که به کارهای پاره وقت برای امرار معاش بپردازند.بازنشستگان در تامین اجتماعی از شرایط بیمه درمانی استفاده میکنند اما این بیمه برای بازنشستگان مورد قبول نیست چون درصد کمی از هزینه های درمان را پوشش می دهد.

دبیرکل جامعه فرهنگیان کشور گفت: هفته آینده رتبه‌ بندی معلمان در مجلس بسته و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد که با توجه به همکاری دولت در تأمین منابع مالی موضوع در تأیید شورای نگهبان تردیدی وجود ندارد.

عضو هیات رییسه مجلس  به زمان عملیاتی شدن طرح همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم تامین منابع مالی این موضوع، احتمال تحقق در سال‌جاری وجود ندارد، اما برای سال آینده تمام تلاش برای تحقق این طرح به کار بسته می‌شود.
کریمی فیروز جانی گفت: موتور محرکه در آموزش و پرورش وجود نیروهای انسانی و معلمان متعهد و باسواد است، طرح رتبه بندی معلمان باعث می‌شود که معلمان از سایر کارمندان دولت متمایز می‌کند و یک رده جدید علمی و آموزشی برای معلمان ایجاد خواهد شد.

یکی از مسائل مهم در ماه‌های گذشته، لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی بوده است. منبع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع مورد مناقشه تصویب آن است. اعتبارات کافی برای واریز حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ مورد رایزنی قرار گرفته است. طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس بررسی می‌شود. بر اساس قانون رقمی حدود ۱۰ درصد اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلان است که به دلیل تورم و گرانی‌ها این میزان باید سالانه محاسبه و به افراد بازنشسته پرداخت شود.

حقوق بازنشستگان

بحث یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دستورکار مجلس است و بحث حمایت از کارگران به عنوان یک وظیفه ملی و ولایی در دستورکار مجلس قرار دارد و امروز هیچ کس در مجلس و در دولت با اعتبار و قوت بخشیدن به جامعه کار و کارگر از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس درصدد احیای حقوق کارگران و حفظ و امنیت شغلی و ترویج فرهنگ کار و مقدس شمردن کار است و نگاه مسؤولان نیز برای حمایت از جامعه کار و کارگر باید بیشتر باشد.

 

وی با اشاره به ارائه طرحی از سوی برخی نمایندگان مجلس در خصوص جامعه کارگری افرود: امروز بیش از ۵۰۰ طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه می شود که مجلس نمی رسد در این دوره حتی دوره‌های بعدی هم به آن رسیدگی کند، طبیعتا هر نماینده ای در مجلس یک طرحی را می‌دهد اما نباید نگران بود که فلان طرح به تصویب می رسد؛ چرا که عمده این طرح ها در مجلس به تصویب نمی رسد و نمایندگان مردم در مجلس هم نسبت به چنین طرح هایی که منافع مردم را به خطر بیندازد واکنش نشان خواهد داد و موافقت نخواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی افزود: اعتقاد داریم امروز هر طرحی که بخواهد کوچکترین لطمه ای به امنیت شغلی جامعه کارگری بزند با کمال جرات عرض می کنم که این اتفاق نخواهد افتاد و شما عزیزان جامعه کارگری هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشید.

نوش آبادی بیان کرد: بحث یکسان سازی حقوق بازنشستگان در دستورکار مجلس است و بحث حمایت از کارگران به عنوان یک وظیفه ملی و ولایی در دستور کار مجلس قرار دارد و امروز هیچ کس در مجلس و در دولت با اعتبار و قوت بخشیدن به جامعه کار و کارگر از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: در ارتباط با موضوع اقتصاد باید گفت کارگاگران بازوان پر توان کشور هستند، کارگران به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان ارگان اصلی در بحث تولید ثروت در کشور هستند.

به گزارش نامه نیوز، این مقام مسئول گفت: مجلس در صدد احیای حقوق کارگران و حفظ و امنیت شغلی و ترویج فرهنگ کار و مقدس شمردن کار است و نگاه مسؤولان نیز برای حمایت بیشتر از جامعه کار و کارگر است.

ناگفته‌های جدید از حقوق بازنشستگان

بر اساس قوانین چیزی حدود ۱۰ درصد اختلاف حقوق شاغلین و بازنشستگان است که به دلیل تورم و گرانی‌ها این میزان باید سالانه محاسبه و به افراد بازنشسته پرداخت شود که عملا و در واقعیت اجرا نمی‌شود. حقوق و مزایای کارگران شاغل در معادن و پرسنل شرکتی اندکی باهم متفاوت است، با وجود اینکه کارگران معدن از سختی کار بیشتر رنج می‌کشند اما نسبت به پرسنل از مزایای کمتری بهره‌مند می‌شوند که این موضوع باید به طور جدی رسیدگی شود.

فرامرز مهرزاد، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید: طبق آیین‌نامه استخدامی صنعت فولاد برای افراد مشغول به کار و بازنشسته بیمه درمان به افراد تعلق می‌ گیرد که بر عهده شرکت فولاد مبارکه است و همچنین خدمات رفاهی دیگری نیز به پرسنل و بازنشستگان ارائه می‌ شود که این خدمات کوتاه مدت و بلند مدت هستند. به عنوان مثال خدمات ورزشی و کمک هزینه‌ های خرید وسایل جانبی ورزشی به پرسنل و بازنشستگان تعلق می‌ گیرد. همچنین در راستای خدمات رفاهی عمومی موضوع دانشجویان و دانش‌آموزان خانواده‌ های پرسنل و بازنشستگان است که کمک هزینه کلاس‌ های تقویتی و کنکور در این قسمت نیز به فرزندان افراد تعلق می‌ گیرد. گفتنی است که در این خصوص بازنشستگان کمتر فرزند دانشجو و دانش‌ آموز دارند و این خدمات اغلب پرسنل مشغول به کار را شامل می‌ شود.

او افزود: در رابطه با خدمات درمانی بیمه نیز طبق آیین‌نامه استخدامی شرکت فولاد مبارکه که توسط خود شرکت تامین می‌ شود و در خصوص کمک هزینه‌‌ها و بیمه بیماری‌‌های صعب‌‌العلاج همچون سرطان، ام‌اس، درمان‌‌های سخت دندان پزشکی اگر تحت پوشش بیمه شرکت فولاد مبارکه نباشند، صندوق فولاد مبارکه کمک‌‌هایی را برای افراد در نظر می‌گیرد و بر اساس پیش فاکتورهای که از پزشک معالج به صندوق ارائه می‌دهند از این مزایا استفاده می‌کنند.

حقوق بازنشستگان

مهرزاد ادامه داد: بیمه برخی معادن فولاد نیز تحت نظر صندوق بازنشستگی فولاد است و آن نیز زیر نظر صندوق بازنشستگی تهران کنترل می‌شود. تفاوتی که بین کارگران بازنشسته و پرسنل بازشسته وجود دارد این است که خدمات کارگران را صندوق بازنشستگی و خدمات پرسنل را خود شرکت‌ها رفع و رجوع می‌کنند. سختی کار به کارگران معادن و کارخانه‌های ذوب و سایر واحدها تعلق می‌گیرد که با ۱۴ سال کار و بیمه ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند و حدود ۱۵ سال سنوات به این افراد اختصاص داده می‌شود. در واقع این افراد به هنگام بازنشستگی در ظاهر جوان هستند اما در واقع به دلیل سختی کار در بخش فولاد شکسته و دچار فرسودگی شده‌اند و اغلب با مشکلات جسمی و روحی به همراه دارند.

واریز حقوق آبان بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همزمان با واریز یارانه نقدی و از روز بیستم هر ماه آغاز می‌شود و براساس حروف الفبا واریزی‌ها تا پایان هر ماه ادامه دارد.

هر دو گروه بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری باید در این ماه وام ضروری دریافت کنند. وام بازنشستگان تامین اجتماعی ۷ میلیون تومان و وام بازنشستگان لشگری و کشوری ۱۰ میلیون تومان است.

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در آبان ۱۴۰۰ بر اساس حرف اول نام خانوادگی آنان و طبق جدول زیر پرداخت می‌شود:

۱_ بازنشستگان باید بدانند که دریافت این کارت‌ها به اختیار و سلیقه خودشان است و هیچ اجباری برای دریافت کارت‌های بانکی عکس دار وجود ندارد.

۲_ اگر هم آنها برای دریافت کارت‌های جدید تمایل داشته باشند هیچ هزینه‌ای برای صدور کارت از آنها گرفته نمی‌شود و همه‌ی هزینه‌ها با بانک عامل خواهد بود.

۳_ بازنشستگانی که خواستار دریافت کارت‌های بانکی عکس دار هستند درخواست خود را ارائه دهند، بعد از صدور کارت‌های جدید، زمانی که کارت‌ها به شعبه عامل تحویل داده می‌شود پیامکی از ناحیه بانک برای بازنشستگان مبنی بر مراجعه به بانک برای دریافت کارت بانکی عکس‌دار ارسال می‌شود.

۴_ پیامک دیگری هم توسط خود صندوق بازنشستگی به تلفن همراه بازنشسته فرستاده می‌شود که تاکید مضاعف برای مراجعه با بانک و دریافت کارت بانکی عکس‌دار است. برای دریافت کارت عکس دار نیازی به مراجعه به بانک وجود ندارد.

۵_ بازنشستگان چه با کارت‌های معمولی چه با کارت‌های جدید عکس دار باید بدانند که هیچ اختلالی در پرداخت و دریافت حقوق آنها رخ نخواهد داد.

۶_ بازنشستگانی که استان محل حساب آنها با استان محل سکونتشان متفاوت است، صرفا با تایید آدرس شعبه نزدیک محل سکونتشان می‌توانند به کارتشان دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است بازه زمانی توزیع کارت‌های بانکی عکس دار ۵ ماه است و این کارت‌ها سالی یک بار صادر می‌شوند.۱_ بازنشستگان باید بدانند که دریافت این کارت‌ها به اختیار و سلیقه خودشان است و هیچ اجباری برای دریافت کارت‌های بانکی عکس دار وجود ندارد.در همین حال اگر بازنشسته‌ای فوت کند و چند همسر داشته باشد، حقوق و مستمری وی به تساوی میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

قانونگذار همچنین قید کرده که اگر زنی خود حقوق بگیر یکی از صندوق‌های بازنشستگی باشد، می‌تواند حقوق یا مستمری همسرش را هم دریافت کند. البته مشروط به این است که این دو حقوق یا مستمری از دو صندوق بازنشستگی متفاوت پرداخت شود.

فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان پسر تا سن ۲۰ سالگی و بعد از آن در صورتی‌که معلول از کارافتاده نیازمند باشند یا به تحصیلات دانشگاهی مشغول باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌شوند.در این مورد و به‌طور خاص در سازمان تامین اجتماعی، فرزندان دختر مجرد که اشتغال ندارند یا طبق نظر کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر پزشکی (ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی) از کارافتاده محسوب می‌شوند و زنان مطلقه یا زنانی که همسر بازنشسته خود را از دست داده‌اند و همسر جدید اختیار نکرده‌اند، می‌توانند به عنوان وارث از مستمری بازنشستگی پدر یا همسر خود استفاده کنند.

در همین حال نوادگان دختری هم امکان به ارث بردن مستمری پدربزرگ تحت پوشش تامین اجتماعی خود را دارند.

اگر متوفی یک همسر و یک فرزند دختر واجد شرایط داشته باشد، میزان سهم آن‌ها به ۷۵ درصد کل مستمری می‌رسد.
اما قانوگذار آن را با رعایت نسبتی از سهم هر یک از این دو به ۱۰۰ درصد کل مستمری می‌رساند.

با این همه سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ مستمری‌ها این ۷۵ درصد را به ۱۰۰ درصد تعمیم نداده بود؛ در نتیجه حقوق فرزند دختر یا پسر به یک چهارم حقوق پدرش کاهش می‌یافت و سهم همسر هم به سه چهارم می‌رسید.

اگر متوفی یک همسر و یک فرزند دختر واجد شرایط داشته باشد، میزان سهم آن‌ها به ۷۵ درصد کل مستمری می‌رسد.

اما قانوگذار آن را با رعایت نسبتی از سهم هر یک از این دو به ۱۰۰ درصد کل مستمری می‌رساند.

با این همه سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ مستمری‌ها این ۷۵ درصد را به ۱۰۰ درصد تعمیم نداده بود؛ در نتیجه حقوق فرزند دختر یا پسر به یک چهارم حقوق پدرش کاهش می‌یافت و سهم همسر هم به سه چهارم می‌رسید.

در نهایت با شکایت بازنشستگان به دیوان عدالت اداری این بخش از مثال دوم بخشنامه‌های ۳۵ و ۳۷ که کاهنده حقوق وراث بود، ابطال شددهقان‌کیا گفت: از ابتدای سال تا پایان مردادماه یک میلیون و ۷۲ هزار تومان در زمینه خوراک تورم داشتیم البته در زمینه درمان، مسکن و… هم اینتورم وجود داشت و در واقع تا پایان مرداد دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان کسری در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داریم، با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری محترم و وزیر کار دغدغه معیشت و سفره مردم را دارند انتظار داریم فکری برای وضعیت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کنند.

2 نظر
  1. بازنشسته آموزش و پرورش

    چرا نباید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش در رتبه بندی شاغلین اعمال شود واقعا برای منصوبین طرح و یا لایحه بدون در نظر گرفتن حقوق بازنشستگان متاسفم چرا نباید نمایندگان از حقوق بازنشستگان دفاع کنند مگر مشکلات آنها را نمی دانند؟شاغلین فرهنگیند بازنشستگان فرهنگی نیستند ؟این گونه مصوبات تبعیض آمیز می باشد

  2. یعقوب

    سلام ، تقریبا بیمه داروهای بازنشستگان لشگری را شامل نمی‌شود چون حتی خود بیمارستان‌های لشگری هزینه دارو را آزاد حساب می‌کند، خواهشا فکری در این مورد نیز بفرمایید چون هزینه داروها بسیار بالا است با تشکر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.