چرا محاسبات اسرائیل درباره سرانجام برجام غلط از آب درآمد؟

غربی ها اعتراف می کنند حملات خرابکارانه و تروریستی اسرائیل نه تنها به توقف فعالیت های هسته ای ایران منجر نشد بلکه ایران را در مرحله رسیدن به «قابلیت آستانه‌ای» و دستیابی به بمب هسته ای قرار داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، رژیم صهیونیستی در حالی طی سال های اخیر راه های مختلفی را برای مقابله با فعالیت هسته ای ایران آزموده که از نگاه خود غربی ها نیز شکست خورده است؛ راه هایی که از ترور دانشمندان هسته ای ایران گرفته تا چندین انفجار خرابکارانه در نطنز و حمله پهپادی به تاسیاست هسته ای «تسا»ی کرج را شامل می شود.

به تازگی روزنامه «نیویورک تایمز» اعتراف کرد که حملات اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تاثیر معکوس دارد و نوشته است در ۲۰ ماه گذشته، عوامل اطلاعاتی اسرائیل، محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کردند و انفجارهای بزرگی را در چهار تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران به راه انداختند، به این امید که سانتریفیوژهای تولیدکننده سوخت هسته‌ای را فلج کنند و روزی را که دولت جدید تهران ممکن است بتواند بمب بسازد به تعویق بیاندازند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و ناظران بین‌المللی می‌گویند که این اقدامات نه تنها برنامه‌ هسته‌ای ایران را متوقف نکرد ایرانی‌ها به سرعت امکانات خود را با نصب ماشین‌های پیشرفته‌تر که می‌توانند اورانیوم را با سرعتی بسیار سریع‌تر غنی‌سازی کنند، بازسازی کرده‌اند.

با نگاهی به آماری که اخیرا ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه داده اند، می توان توان روزافزون و چشمگیر هسته ای ایران و بی حاصل بودن حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی پی برد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر چهارشنبه ۱۲ آبان طی مراسمی در محل سفارت سابق آمریکا در تهران تصریح کرد بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی، باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌شد اما حجم ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران در حال حاضر به ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است. او افزود که با برداشته شدن محدودیت‌های قانونی، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز به ۲۵ کیلوگرم افزایش یافته است.

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۲۶ آبان منتشر شده، اعلام کرده که ایران ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده است. طبق گزارش سه‌ماهه محرمانه آژانس که توسط خبرگزاری فرانسه رؤیت شده، برآورد می‌شود ذخایر یادشده در ایران تا ۶ نوامبر، ۲۴۸۹.۷ کیلوگرم بوده که چندین برابر بیش از حد تعیین شده در توافقنامه سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی است.

در این گزارش آمده است که این مقدار در حال حاضر شامل ۱۱۳.۸ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد است. این در حالی است که این میزان در ماه سپتامبر ۸۴.۳ کیلوگرم بود. به نوشته این گزارش، میزان اورانیومی که ایران تا ۶۰ درصد غنی کرده نیز اکنون ۱۷.۷ کیلوگرم است که پیش از این تنها ۱۰ کیلوگرم بود.

این موضوع راجع به اورانیوم فلزی نیز صدق می کند به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آگوست تایید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده استفاده کرده است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آژانس افزوده که این گام سوم در برنامه چهار مرحله‌ای ایران است. چهارمین مرحله شامل تولید صفحه سوخت راکتور است.

شتاب بالای ایران در افزایش توان هسته ای به نگرانی اروپا و آمریکا دامن زده تا با تمام توان خود برای ازسرگیری مذاکرات بکوشند. حتی بعد از سفر بی نتیجه چند روز پیش «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران، تروئیکای اروپا در جریان برگزاری نشست شورای حکام در وین بیانیه ای صادر و در آن تاکیده کرده اند که «ایران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی ندارد و تولید اورانیوم غنی‌شده در این سطح برای کشوری که برنامه تسلیحاتی ندارد بی‌سابقه است.»

غربی ها معتقدند که حملات خرابکارانه و تروریستی اسرائیل نه تنها به توقف فعالیت های هسته ای ایران منجر نشده که ایران در مرحله رسیدن به «قابلیت آستانه‌ای» و دستیابی به بمب هسته ای قرار دارد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران طبق فتوای رهبری همواره هر گونه ادعایی مبنی بر تلاش برای تولید و کاربرد بمب اتم را را رد می کنند. از نگاه ناظران افزایش توان هسته ای ایران و اعلام مداوم آن از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی با هدف گرفتن امتیاز در مذاکرات آتی و لغو تمامی تحریم ها صورت می گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.