آلرژی‌هایی که باعث شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم است

خستگی، ‌استرس و نازک شدن پوست همگی جزو مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم هستند، اما آلرژن‌ها نیز می‌توانند در پدید آمدن این حلقه‌های تیره نقش داشته باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، گرده‌ها، قارچ‌ها، محرک‌های شیمیایی و بعضی از مواد غذایی می‌توانند باعث خارش و پف‌کردگی چشم‌ها و حتی انسداد در مجرای بینی شوند. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که کدام آلرژی‌ها باعث شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم می‌شوند.

آلرژی به گرده‌ها و پف‌کردگی چشم‌ها

گیاهان در فصل بهار همیشه گرده‌های معطر خودشان را در هوا پخش می‌کنند. متاسفانه همین اتفاق طبیعی که برای خیلی‌ها جذاب است، باعث مبتلا شدن بعضی افراد به تب یونجه شدید می‌شود که با این علائم همراه است: احتقان، آبریزش بینی، خارش پوست و آبریزش چشم. اگر احتقان شدید برای چند روز متوالی ادامه پیدا کند، رگ‌های خونی در اطراف چشم‌ها برجسته می‌شوند و دور چشم‌ها نیز دچار پف‌کردگی می‌گردد. تداوم این روند هم برابر است با شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم. این حلقه‌های تیره که با اصطلاح رینیت آلرژیک هم شناخته می‌شوند، می‌توانند در اثر تماس با سطح بالای گردوغبار یا تماس با پوست حیوانات خانگی هم شکل بگیرند.

قارچ‌ها و فضاهای مرطوب خانه

فضاهای خاصی از خانه مانند آشپزخانه، حمام و زیرزمین عمدتا دارای درجاتی از رطوبت هستند و درنتیجه محیط ایده‌آلی برای رشد قارچ‌ها به‌وجود می‌آورند. اگر وارد حمام شدید و بلافاصله عطسه کردید، به احتمال زیاد با یکی از همین قارچ‌های تحریک‌کننده درگیر هستید. درحالی که این قارچ‌ها در اکثریت موارد نسبتا بی‌ضرر هستند، اما می‌توانند باعث شکل‌گیری علائمی مانند احتقان، خارش چشم، آبریزش بینی و خارش گلو شوند. گرفتگی مجرای بینی هم می‌تواند گردش خون در ناحیه فوقانی صورت را ضعیف کند و باعث پف‌کردگی چشم‌ها شود. همین علائم به‌مرور زمان می‌توانند در شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم نقش داشته باشند.

ترکیبات شیمیایی تحریک‌کننده

اگر پوست حساسی دارید، باید در انتخاب محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی با دقت بیشتری عمل کنید چون وجود بعضی از ترکیبات در همین محصولات می‌تواند وضعیت بدتری را برای حلقه‌های تیره دور چشم رقم بزند. بسیاری از صابون‌ها، پاک‌کننده‌های صورت و فونداسیون‌ها حاوی الکل، گلیکول، تالک و دیگر افزودنی‌هایی هستند که می‌توانند سلول‌های پوست را در معرض التهاب، ترک‌خوردگی و فشار قرار دهند. سلول‌های پوستی اطراف چشم‌ها بیشتر از دیگر قسمت‌های صورت نسبت به ترکیبات تحریک‌کننده حساس هستند و به همین دلیل است که چشم‌ها پس از تماس با این ترکیبات به‌راحتی دچار پف‌کردگی، ‌قرمزی و التهاب می‌شوند، درحالی که این اتفاق نهایتا به شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم منتهی خواهد شد. این نوع آلرژی که به درماتیت تماسی معروف است، در بسیاری از موارد پس از قطع تماس با ترکیبات تحریک‌کننده و گذشت زمان بهبود می‌یابد.

آلرژی‌های غذایی و دارویی

حلقه‌های تیره دور چشم می‌توانند یکی از نشانه‌های آلرژی نسبت به مواد غذایی یا داروها باشند. بعضی افراد نسبت به بعضی از مغزهای خام یا لبنیات آلرژی دارند، درحالی که خودشان هم از این موضوع بی‌اطلاع هستند. واکنش‌های آلرژیک باعث خارش و التهاب چشم‌ها، احتقان مجرای بینی و تورم در اطراف گلو و بینی خواهند شد، درحالی که همگی این موارد در شکل‌گیری حلقه‌های تیره دور چشم نقش دارند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.