راهکارهای ضدخارش طبیعی در دوران بارداری

خارش پوست در دوران بارداری تا حدودی رایج و معمولا برای خانم‌های باردار ناخوشایند است. در اکثر موارد این خارش به خشکی پوست و تغییرات هورمونی مربوط می‌شود. خوشبختانه می‌توانید با روش‌های خانگی و طبیعی این حس خارش را تسکین دهید.

به گزارش تازه‌نیوز، سه ماهه سوم بارداری معمولا به همراه خارش‌ها و مشکلات پوستی دیگر همراه است. بدون شک بهتر است که در خصوص مشکل با پزشکتان مشورت کنید. در عین حال می‌توانید از روش‌های خانگی و طبیعی برای کاهش و تسکین این خارش‌ها استفاده کنید.

کمپرس سرد استفاده کنید

گذاشتن کمپرس سرد روی مناطقی که دچار خارش شده است یک استراتژی خوب برای تسکین التهاب پوستی است. همچنین می‌توانید از آب سرد نیز استفاده کنید به این ترتیب که روی ناحیه مورد نظر را به‌طور مستقیم آب سرد بگیرد.

کرم کالامین بزنید

کرم کالامین تسکین‌بخش بوده و به کاهش خارش پوست ناشی از گزش پشه، آبله مرغان، تبخال، واکنش‌های پوستی نسبت به گیاهان سمی، گال و غیره کمک می‌کند. این کرم دو ماده موثر یعنی اکسید آهن و اکسید روی دارد. شما می‌توانید کرم کالامین را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کرده و استفاده کنید.

روغن کالاندولا را دریابید

روغن کالاندولا ضدالتهاب، آنتی‌باکتری و ضدقارچ است. این روغن برای درمان زخم‌ها و تسریع روند آن بسیار موثر است. روغن کالاندولا همچنین به بهبود وضعیت پوست نیز کمک می‌کند. عصاره این گیاه به صورت‌های مختلفی از جمله روغن، کرم یا پماد نیز در دسترس است. اگر به روغن این گیاه دسترسی نداشتید می‌توانید از داروخانه پماد آن را تهیه کرده و به مناطق دچار خارش بزنید.

گلاب بزنید

زدن گلاب به روی پوست برای تسکین خارش، اگزما و پسوریازیس موثر است. علاوه‌براین می‌توانید از گلاب برای مرطوب کردن پوست‌های خشک، پوسته پوسته شده و قرمز و همچنین برای تسکین خارش‌های جزئی استفاده کنید. این خواص گلاب به دلیل دارا بودن اسانس‌ها و ترکیبات پولی‌فنولی و معطر آن است.

لباس‌های گشاد بپوشید

به گفته انجمن بارداری آمریکا انتخاب لباس یکی از عواملی است که باعث تسکین یا تشدید خارش‌های دوران بارداری می‌شود. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌های بادرار از لباس‌های گشاد استفاده کنند چون باعث کاهش احتمال تحریک و خارش پوست می‌شوند. علاوه‌براین انتخاب لباس با جنس و مواد طبیعی مانند لباس‌های نخی باعث می‌شود که پوست راحتتر نفس بکشد. در نتیجه احتمال بروز ناراحتی‌های پوستی مانند تعریق و خارش شدید کمتر می‌شود.

ژل آلوئه‌ورا روش موثری است

ژل آلوئه‌ورا یکی از درمان‌های طبیعی و فوق‌العاده‌ای است که به تسکین بسیاری از مشکلات پوستی از جمله خارش دوران بارداری کمک می‌کند. علاوه براین، ژل آلوئه‌ورا یک لایه حفاظتی روی سطح پوست ایجاد می‌کند که مانع از بروز خراش‌های ناشی از خارش پوست می‌شود. ژل آلوئه‌ورا ضدالتهاب، تسکین‌دهنده درد، مرطوب‌کننده، ضدمیکروب و بهبود دهنده زخم‌های سطحی است. امروزه محصولات زیادی از گیاه آلوئه‌ورا تولید می‌شود. شما می‌توانید به راحتی گیاه آلوئه‌ورا را خریداری کرده و ژل داخل آن را به پوست بزنید.

جوی‌دوسر و آب ولرم برای کاهش خارش

یکی از مراقبت‌های ساده از پوست در حین حمام کردن پرهیز از آب داغ است. چون انبساط عروق خونی می‌تواند بعد از حمام باعث افزایش خارش پوست شود. بنابراین اگر از خارش پوست رنج می‌برید از دوش آب ولرم استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از صابون‌های خنثی نیز می‌تواند تعادل pH پوست را حفظ کرده و وضعیت خشکی پوست را بهبود دهد. نتایج پژوهشی که در مجله Drugs in Dermatology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که جوی‌دوسر ضدخارش بوده و خواص ضدالتهابی دارد و به احیای سلول‌های پوستی کمک زیادی می‌کند. برای بهبود خارش پوستتان می‌توانید داخل آب وان حمام آرد جوی‌دوسر بریزید و داخل آن دراز بکشید.

حواستان به مواد شوینده لباس باشد

برخی از شوینده‌ها و پودرهای لباسشویی باعث افزایش خارش پوست می‌شوند. چون حاوی ترکیبات شیمیایی یا مواد معطر هستند. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود بعد از استفاده از این شوینده‌ها لباس‌هایتان را چندین باز آبکشی کنید تا بقایایی مواد شوینده به‌طور کامل پاک شده و پوست را تحریک نکنند. علاوه بر این، عطرهایی که استفاده می‌کنید نیز ممکن است باعث افزایش خارش پوست شوند. در نتیجه توصیه می‌شود که از آنها بپرهیزید.

کرم مرطوب‌کننده بزنید

پوست سالم پوستی است که به خوبی مرطوب شده باشد. به همین دلیل از کرم‌های مرطوب‌کننده غنی شده با ویتامین A ، E، آلانتوئین و هیالورونیک اسید جزو انتخاب‌های خوب برای پیشگیری از خشکی و در نتیجه خارش ناشی از آن محسوب می‌شود.

آب بنوشید و تغذیه سالمی داشته باشید

نوشیدن آب کافی باعث سالم ماندن پوست می‌شود. در نتیجه لازم است که میزان مصرف آب را در دوران بارداری افزایش دهید و در کنار آن تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید. علاوه‌براین نوشیدن آب کافی به کاهش ورم اندام‌های تحتانی بدن کمک می‌کند. یادتان باشد که همین ورم اعضای بدن نیز اغلب باعث تشدید خارش در دوران بارداری می‌شود.

حرف آخر

در نهایت اینکه بدانید خارش پوست در دوران بارداری به‌خصوص در ناحیه شکم، سینه‌ها و پاها رایج است. با این حال لازم است که این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید تا خدای نکرده مسئله جدی نباشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.