راه‌هایی برای وزن‌گیری کودک بد غذا

وزن نگرفتن کودکان علل مختلفی دارد اما مهمترین دلیل آن غذا نخوردن به اندازه کافیست. به این معنی که کودک به میزان کافی و درست غذا نمی‌خورد تا نیازهایش تامین شود.

به گزارش تازه‌نیوز، همه کودکان یک الگوی رشد طبیعی دارند. برای اینکه بدانید کودک در پارامترهای طبیعی قرار دارد و به‌طور متناسب وزن می‌گیرد یا نه لازم است که تحت‌نظر باشد.متخصص کودکان بهترین فرد برای بررسی مراحل و نحوه رشد و وزن‌گیری کودک است. باید در نظر گرفت که منحنی‌های رشد مقادیر متوسط را با حداکثرها و حداقل‌ها ارائه می‌دهند. وضعیت کودک و ساختار ژنتیکی او نقش مهمی در نحوه رشدش دارد. بنابراین رشد کودک روی منحنی نمودار بررسی می‌شود. بدون شک متخصص اطفال بهترین گزینه برای بررسی میزان وزن‌گیری کودک است.

چرا کودک به میزان کافی وزن نمی‌گیرد؟

هر کودکی ممکن است به دلایل مختلفی به میزان کافی وزن نگیرد که از مهمترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کودک دوره رشد را پشت سر می‌گذراد و نیاز به دریافت انرژی بالاتری دارد.

کودک اشتها ندارد یا از غذاخوردن امتناع می‌کند.

کودک صرفا برخی مواد غذایی را مصرف کرده و از دیگر گروه‌های غذایی استفاده نمی‌کند.

کودک بیش از حد آرام غذا می‌خورد.

کودک به راحتی حواسش از غذا خوردن پرت می‌شود یا به سرعت علاقه‌اش به غذا را از دست می‌دهد.

در نهایت اینکه ممکن است کودک بیمار باشد.

چه کنیم تا کودک وزن بگیرد؟

ایجاد تغییراتی در وعده‌های غذایی کودک در طول روز می‌تواند باعث افزایش میزان کالری و مواد مغذی دریافتی شود. برای اینکار بهتر است مواد غذایی سالم و متنوع که سرشار از مواد مغذی هستند در اختیار کودک قرار دهید. نحوه سرو غذای کودک نیز مهم است. برای اینکار تلاش کنید ظاهر غذا جذاب و دوست‌داشتنی باشد. بهتر است حجم غذایی که به کودک می‌دهید را کم و دفعات آن را زیاد کنید. تا پایان غذا به کودک آب ندهید. چربی‌های سالم را به میزان متعادل به غذای کودک اضافه کنید. بهتر است از چربی‌های اشباع شده و به‌ویژه چربی‌های هیدروژنه مانند روغن جامد بپرهیزید. در محیطی خانوادگی و آرام غذا صرف کنید. فضایی که همه در آن با اشتها غذا می‌خورند. شرایطی مهیا کنید که کودک از نظر فیزیکی و فکری فعال باشد تا اشتهای او تحریک شود. حتما به فرزندتان مکمل‌های اشتهاآور بدهید. یادتان باشد که مکمل‌های غذایی کالری و مواد مغذی لازم برای حفظ و افزایش وزن کودک را به بدن او داده و به رشد بهتر او کمک می‌کنند. البته هر نوع مکملی حتما باید با نظر و دستور پزشک و متناسب با سن و شرایط بدنی کودک مصرف شود. یادتان باشد که همیشه مصرف مواد غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی در اولویت است.

تغذیه مناسب برای کودکان

تغذیه سالم و مناسب برای کودکان اصولی دارد که باید آنها را رعایت کنید. به این ترتیب که غذای کودک باید دارای کربوهیدرات‌ها (مواد نشاسته‌ای) مانند نان، برنج، پاستاها یا سیب‌زمینی باشد. بهتر است از انواع غلات کامل در تغذیه کودکان استفاده شود.یادتان باشد که روزانه ۵ واحد میوه و سبزیجات به کودکان بدهید. پروتئین‌های کم‌چرب مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا، حبوبات مختلف و محصولات لبنی را در برنامه غذایی کودک بگنجانید. یادتان باشد که شیر و سایر محصولات لبنی مانند پنیر و ماست منابع خوب پروتئین و کلسیم برای کودکان هستند.رژیم غذایی کودک باید حاوی میزان مناسب موادغذایی چرب یا شیرین نیز باشد. حواستان باشد که کودک در مصرف این موادغذایی دچار افراط نشود. از مصرف چربی‌های اشباع‌شده که در گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، شیرینی‌جات و هله‌هوله‌های صنعتی وجود دارد بپرهیزید. توصیه می‌شود مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های شیرین شامل شکلات، کیک، بیسکوییت و نوشیدنی‌های گازدار و غیره را محدود کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.