جنجال میان اعضای اوپک‌ پلاس/ افزایش تولید نفت متوقف می‌‌شود؟

امروز بیست‌وسومین نشست انرژی کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک (اوپک‌پلاس) برگزار می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصاد آنلاین، روز پنج‌شنبه دوم دسامبر، بیست‌وسومین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک (اوپک‌پلاس) برگزار می‌شود.

البته این نشست قرار بود زودتر از این برگزار شود اما با اعلام خبر شیوع اومیکرون ائتلاف نشست‌های فنی خود را به اخر این هفته موکول کرد تا فرصت بیشتری برای ارزیابی تأثیر نوع جدید ویروس کرونا بر تقاضا و قیمت نفت داشته باشد.

در آخرین نشستی که برگزار شد و کمتر از ۳۰ دقیقه به طول انجامید، قرار شد تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف، بدون توجه به فشار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدای ماه دسامبر روزانه۴۰۰ هزار بشکه افزایش ‌یابد.

البته این تصمیم به نوعی در راستای توافق اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه بود. مطابق با برنامه آن نشست قرار شده بود این کشورها تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان ببخشند.

اوپک‌پلاس افزایش تولید را متوقف نمی‌کند

اخیرا دولت بایدن در واکنش به بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواستهای مکرر برای افزایش بیشتر تولید، اعلام کرد که میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک در اقدامی هماهنگ با چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس با هدف پایین بردن قیمت‌ها آزاد سازی می‌شود.

استدلال اوپک در توجیه عدم افزایش سریع‌تر تولید این بود که با وجود صعود قیمت‌ها به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه، جهان به زودی با اشباع عرضه روبرو می‌شود.

با این حال در پی خبری که بایدن اعلام کرد روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شد که عربستان سعودی و روسیه در حال بررسی اقدامی برای متوقف کردن افزایش تولید نفت برنامه‌ریزی شده خود هستند. این خبر را بلافاصله سه منبع آگاه در اوپک پلاس در گفت‌وگو با رویترز تکذیب کردند.

این سه منبع گفته بودند که با وجود آزادسازی نفت ذخایر آمریکا و کشورهای دیگر، اوپک پلاس درباره توقف افزایش تولید نفت گفت‌وگو نمی‌کند.

پیش‌بینی وضعیت در سه ماهه اول ۲۰۲۲

درحال حاضر به گفته وزیر نفت عراق، گروه اوپک پلاس بازارهای نفت را رصد می‌کنند تا متوازن بودن آنها را بررسی کرده و در دیدار دسامبر خود برای آن تصمیم بگیرند.

بسیاری از پیش بینی‌کنندگان و استراتژیستها هشدار می‌‍‌دهند که ادامه افزایش تولید، بازار را در ژانویه دچار اشباع عرضه می‌کند به خصوص اگر زمستان نیمکره شمالی قرنطینه‌های کرونایی بیشتری را به همراه داشته باشد.

این نگرانی‌ها نسبت به قرنطینه‌های جدید به دلیل نگرانی نسبت به شیوع واریانت جدید اُمیکرون باعث ریزش سنگین قیمتهای نفت در ۲۶ نوامبر شد. قیمت‌های نفت روز سه شنبه، یک روز پیش از نشست وزیران اوپک، به دلیل ادامه همین نگرانی‌ها سقوط کرد. حالا نفت برنت از رکورد ۸۶ دلار در اکتبر، به مرز ۷۰ دلار رسیده است.

همزمان بر اساس گزارش ایسنا؛ در گزارش داخلی که برای دیدار کمیته فنی اوپک پلاس تهیه شده و توسط انرژی ایتلیجنس مشاهده شده است، پیش بینی شده که ذخایر نفت جهانی رشد سریعتر از برآورد قبلی خواهند داشت.

طبق یافته‌های این گزارش، عرضه جهانی نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به میزان حداکثر سه میلیون بشکه در روز از تقاضا فراتر می‌رود. اما پیش‌بینی کارشناسان داخلی چیست؟

سایه بایدن بر سر اوپک پلاس

محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه اوپک پلاس پیشتر تصمیم گرفته بود که تا ماه سپتامبر سال آینده، ماهانه 400 هزار بشکه به میزان تولید خود اضافه کند، اظهار داشت: با این حال هر ماه برای اجرای آن شرایط بازار سنجیده می‌شود و وضعیت عرضه و تقاضا و اوضاع کلی بازار در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: در ماه جاری کاهش حدود 10 دلاری قیمت‌ها و آزاد کردن ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف کننده عمده نفت، عواملی است که باعث می‌شود در بازنگری احتمالی تصمیم اوپک پلاس موثر باشد.

خطیبی با یادآوری اینکه کشورهای آمریکا، هند، چین، کره و ژاپن بخشی از ذخایر استراتژیک خود را آزاد کردند و این بربازار نفت تاثیرگذار بوده، افزود: به نظرمی‌رسد که این عامل می‌تواند بر تصمیم قبلی اوپک پلاس سایه اندازد. چرا که قصد اوپک پلاس تامین نیاز بازار بود و اگر این نیاز از جای دیگری تامین شود، پس نیازی به اضافه تولید توسط اوپک پلاس نخواهد بود.

اومیکرون همچنان نفت را ارزان می‌کند؟

این نماینده اسبق ایران در اوپک همچنین با اشاره به این که سویه‌های جدید کرونا نیز عامل مهمی در میزان تقاضا در بازار نفت است، عنوان کرد که این عامل باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار نفت تضعیف شود.

او افزود: تصمیم قبلی تولیدکنندگان نفت مبنی بر بازگشت فعالیت‌ها به روند سابق و کاهش آثار کرونا برفعالیت‎های اقتصادی وصنعتی اتخاذ شده بود. طبیعتا این تصمیم در صورت اوج گیری دوباره کرونا یا شیوع سویه های جدید این ویروس، می تواند تغییر یابد.

با این حال خطیبی تاثیر این موضوع را نیازمند بررسی بیشتر در ماه‌های آتی دانست و گفت: این عامل در کنار عوامل آزادسازی ذخایر استراتژیک و اضافه کردن تولید توسط سایر تولیدکنندگان، می‌تواند تعیین کننده قیمت در ماه‌های آتی باشد چرا که میزان تقاضا در صورت کاهش آثار سویه‌های جدید کرونا، افزایش خواهد یافت.

عربستان؛ تصمیم‌گیر اصلی توقف افزایش

سعید میرترابی کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین کاهش قیمت‌ در روزهای اخیر را، تلاش بازار برای رسیدن به تعادل در قیمت‌ها دانست وگفت: قیمت‌ها در بازار نفت مقداری روند صعودی داشت اما به دلیل سویه‌های جدید کرونا و احتمال تاثیر آن در میزان تقاضا، این روند کند شد.

او تقاضا را فاکتور اصلی در قیمت‌های بازار نفت دانست و گفت: تمام عوامل دیگر تاثیرات ثانویه در بازار نفت دارند و باعث تاثیر مقطعی در میزان تقاضا می‌شوند.

میرترابی اضافه کرد: اکنون اوضاع بازار به گونه‌ای است که به تعادل نزدیک می‌شود و به همین دلیل به نظر می‌رسد تصمیم قبلی اوپک در خصوص افزایش عرضه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس در ادامه سخنانش عربستان را بازیگر اصلی در این بازار دانسته و عنوان می‌کند که اگر عربستان موافق این توقف افزایش تولید باشد، ممکن است بقیه اعضا هم با این کار همراهی کنند اما به نظر نمی‌رسد که عربستان چنین تصمیمی اتخاذ کند.

میرترابی دلیل این امر را تاثیرپذیری عربستان از تصمیم گیری‌های سایر متحدانش از جمله آمریکا دانست و ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی  به نظر می‌رسد در این نشست تصمیم قاطعی از سوی اوپک و یا حتی اوپک پلاس اتخاذ نشود.

این کارشناس انرژی در نهایت نیز تاثیر آزاد کردن ذخایر استراتژیک  نفت را مقطعی ارزیابی کرد و با اشاره به این که آزاد کردن این ذخایر به تدریج رخ می‌دهد، گفت: این تصمیمات بیشتر جنبه سیاسی  دارد  و روسای جمهور آمریکا از این ابزار برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت بنزین و اعلام حمایت از مردم آمریکا استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.