باورهای اشتباه در خصوص مسواک زدن کودکان

توجه به بهداشت دهان و دندان کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتوانند در بزرگسالی دندان‌های سالمی داشته باشند.

به گزارش آی‌زندگی، در این مطلب ۶ باور رایج اشتباه در خصوص مسواک زدن کودکان را بررسی می‌کنیم.

مسواک زدن دندان‌های شیری ضرورتی ندارد

از آنجایی که دندان‌های شیری موقتی بوده و خیلی زود می‌ریزند برخی والدین تصور می‌کنند که نیازی به مراقبت از آنها وجود ندارد. اما دندان‌های شیری نقش مهمی در سلامت و رشد کودکان دارند. کاربرد اصلی این دندان‌ها از طرفی این است که دهان بتواند بدون مشکل به وظایف خود از قبیل جویدن، خوردن و حرف زدن عمل کند. از طرف دیگر وجود دندان‌های شیری در دهان به حفظ فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی کمک کرده و باعث می‌شوند که دندان‌های اصلی به خوبی و راحتی دربیایند. در نتیجه اگر دندان‌های شیری سالم نباشند یا زودتر از موعد بیافتند، ممکن است در آینده مشکل «مال‌اکلوژن» به وجود بیاید. «مال‌ا‌کلوژن» به عدم هماهنگی و عدم هم‌ترازی دندان‌ها گفته می‌شود.در نهایت اینکه دندان‌های شیری نقش اجتماعی بسیار مهمی نیز دارند چون ظاهر دندان‌ها و زیبایی لبخند کودک باعث می‌شود که بتواند بدون خجالت و مشکل با دیگران وارد رابطه شود. به همین دلیل مراقبت از دندان‌ها را حتی از زمانی که خبری از دندان نیست باید شروع کرد. به این ترتیب که بعد از شیر خوردن، لثه‌ها را با گوش پاک‌کن تمیز کنید. بعد از آنکه نخستین دندان‌ها نیز نیش زدند زمان مسواک زدن فرا رسیده است. در این زمان باید از مسواک‌های انگشتی استفاده کنید. در دوران نوزادی والدین مسئول تمیز کردن دندان‌ها هستند تا زمانی که کودک بتواند در ۶ تا ۸ سالگی به تنهایی مسواک بزند. بعد از این سن نیز لازم است تکنیک‌های لازم را به فرزندتان بیاموزید و همچنان مراقب بهداشت دهان و دندان او باشید. اگر در سلامت دندان‌های کودکتان شک دارید بهتر است به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا بعد از بررسی‌های ضروری توصیه‌های لازم را برای بهبود وضعیت دندان‌های فرزندتان ارائه دهد.

یکبار در روز مسواک زدن کافیست

یکی دیگر از باورهای رایج اشتباه که در وضعیت سلامت دهان و دندان کودکان مشکل ایجاد می‌کند این است که می‌گویند کودکان فقط باید یکبار در روز مسواک بزنند. اما بهتر است کودکان روزانه حداقل ۲ بار مسواک بزنند: یکبار بعد از صبحانه و بار دوم قبل از خواب.  توجه داشته باشید که روزانه دو تا سه بار مسواک زدن باعث می‌شود که پلاک‌های دندانی جمع‌شده روی سطح دندان‌ها از بین بروند. به این ترتیب نیز از تجمع و تولید اسیدهای عامل پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌شود. مسواک زدن دندان‌ها حتما باید حدود 2 دقیقه طول بکشد.

کودکان نباید از خمیردندان استفاده کنند

یکی از باورهای رایج و شایع بین والدین این است که کودکان نباید از خمیردندان استفاده کنند. البته به مدت چندین سال متخصصان استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید برای کودکان زیر ۲ سال را توصیه نمی‌کردند. اما در حال حاضر توصیه می‌شود که به محض شروع مسواک زدن استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید شروع شود. البته باید حواستان به میزان فلوراید محصول باشد و میزان اندکی خمیردندان استفاده کنید. یادتان باشد که استفاده از خمیردندان بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکل «فلوروز» شود. فلوروز یک مشکل زیبایی است که خود را با بروز لکه‌های سفید یا قهوه‌ای تیره، نامنظم شدن سطح دندان‌ها یا ایجاد حفره‌ها و فرورفتگی‌های محسوس روی آنها نشان می‌دهد. به همین دلیل در هر سنی میزان خمیردندان باید متناسب با سن کودک استفاده شود. برای کودکان ۰ تا ۳ سال میزان اندکی خمیردندان به اندازه دانه برنج و حتی کوچکتر از آن نیز کافیست. برای کودکان ۳ تا ۶ سال، میزان خمیردندان به اندازه یک عدد نخودفرنگی کافیست. در این سن باید کودکان را تشویق کنید که بعد از مسواک زدن خمیردندان را تف کنند. در کودکان بالای ۶ سال میزان خمیردندان می‌تواند حدود ۱ سانتی‌متر باشد. البته بهتر است دندانپزشک اطفال متناسب با سن و شرایط دندانی کودک و احتمال پوسیدگی دندان‌های او نظر دهد.

در صورت استفاده از دهانشویه نیازی به مسواک زدن نیست

این باور کاملا اشتباه است. فقط مسواک می‌تواند روی دندان‌ها بلغزد و پلاک‌های باکتری‌زا را از بین ببرد. به همین دلیل نیز تنها وسیله تمیزکننده دندان‌ها مسواک است. استفاده از دهانشویه می‌تواند مزایای مکملی در رعایت بهداشت دهان و دندان داشته باشد مانند کاهش میکروارگانسیم‌ها و یا رساندن فلوراید بیشتر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها. یادتان باشد که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین مسواک شود و در خصوص استفاده از دهانشویه بهتر است دندانپزشک اطفال تصمیم بگیرد.

مسواک باعث تمیز شدن تمام سطوح دندان‌ها می‌شود

مسواک زدن صحیح به این معنی است که مسواک به تمام سطوح دندان‌ها برسد. به این ترتیب که موهای مسواک به‌طور کامل سطوح داخلی و خارجی دندان‌ها را تمیز کند. با این حال، سطوح داخلی دندان‌ها به‌طور کامل تمیز نمی‌شوند و مسواک به تمام قسمت‌های دهان نمی‌رسد.

به همین دلیل لازم است که از نخ دندان استفاده شود.

استفاده از نخ دندان مکمل بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود که علاوه‌بر کاهش پلاک‌های دندانی باعث خارج شدن بقایای موادغذایی گیر کرده در بین دندان‌ها می‌شود.

باید مسواک را محکم روی دندان‌ها بکشیم

یک باور دیگر وجود دارد که باید مسواک را خیلی محکم روی دندان‌ها بکشیم تا نتیجه دلخواه حاصل شود. اما این باور اشتباه است. نیازی نیست که مسواک را روی دندان‌ها فشار دهید و محکم مسواک بزنید. چون مسواک زدن سریع و محکم باکتری‌ها را به درستی از بین نمی‌برد و حتی سطح دندان‌ها را فرسوده کرده و به لثه‌ها آسیب می‌رساند. حرکات کنترل‌شده، دقیق و ملایم تاثیر بیشتری در تمیزی دندان‌ها داشته و در عین حال نیز آسیب کمتری به سطح دندان‌ها وارد می‌کند. به فرزندتان یاد دهید که هر گوشه‌ای از دهان را بدون آسیب رساندن با دقت مسواک بزنند.

حرف آخر

مراقبت از سلامت دهان و دندان کاریست که باید از دوران کودکی شروع شود. کمک کردن به کودکان برای کسب عادت‌های سالم در مسواک زدن یکی از وظایف اصلی والدین است. در نتیجه لازم است که اطلاعات صحیحی در این زمینه کسب کنید و به گفته‌های دوست و آشنا اکتفا نکنید. بهتر است برای دریافت توصیه‌های مناسب و متناسب با سبک زندگی و شرایط دندانی فرزندتان با دندانپزشک اطفال مشورت کنید. مراجعه و چکاپ‌های منظم برای تضمین سلامت دندان کودکان بسیار موثر است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.