چگونه به همسرمان بیشتر محبت کنیم؟

روانشناس خانواده گفت: در بحث محبت خانم‌ها بیشتر کلامی و شنیداری هستند و دوست دارند که در کنار عمل، با واژه‌ها محبت همسرش را بشنوند؛ اما مردها دیداری هستند و وقتی می‌بینند که همسرشان به خانواده و آنها اهمیت می‌دهد می‌فهمند که آنها را دوست دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، سیما فردوسی، روانشناس در برنامه «صبح پارسی» شبکه جام جم گفت: بخش بزرگی از رفتارهای انسان از اکتساب به دست می‌آید. ممکن است بین خانواده مشکلاتی وجود داشته باشد. اساس خلقت بر تفاوت ها گذاشته شده و همه انسانها باهم متفاوت‌اند. وی ادامه داد: حتی دو قلوهای همسان که از یک سلول به وجود آمده‌اند هم تفاوت‌هایی باهم دارند و این نشان دهنده تفاوت‌های موجود در خلقت انسانها است و به تبع بین دو زوج نیز تفاوت نظر وجود دارد.

این روانشناس تصریح کرد: باید درجه این تفاوتها کم شود و شباهت بیشتر شود اما نمی‌توان همه این تفاوتها را از بین برد؛حتی گاهی این تفاوتها خوب هم هست که زن و مرد را مکمل هم می‌کند. فردوسی متذکر شد: به طور کلی جنس زن و مرد باهم تفاوت دارد و روانشناسی زن و مرد هم باهم متفاوت است و این هنر است که این دو موجود پر تفاوت در کنار هم زندگی خوبی را بسازند و به تفاهم برسند. این روان‌شناس بیان کرد: در بحث محبت خانم‌ها بیشتر کلامی و شنیداری هستند و دوست دارند که در کنار عمل، با واژه‌ها محبت همسرش را بشنود. اما مردها دیداری هستند و وقتی می‌بینند که همسرشان به خانواده می‌رسد و به آنها اهمیت می‌دهد می‌فهمند که آنها را دوست دارد.

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد با کسی که از فرهنگ، زبان و آداب رسوم دیگر است ازدواج کند باید آن فرهنگ را مطالعه کند و تفاوت های آن را درک کند و از دیگران بپرسد باید مهارت‌های ارتباطی او قوی باشد. فردوسی ابراز داشت: بسیاری از مسائل جهان شمول است مثل محبت کردن و احترام که بین همه خانمها و آقایان مشترک است. نکته دیگر این است که این اطلاعات و آگاهی که کسب کرده‌ایم باید وقتی خودمان را جزو خانواده یک فرد قرار دهیم و از رفتارهای خانواده طرف مقابل پیروی کرده و به هم احترام بگذاریم.

وی اظهار داشت: زن و شوهرها به صورت طبیعی باهم اختلاف نظر دارند اما در وهله اول باید خودشان با صحبت کردن به تفاهم برسند اما اگر نتوانستند به این تفاهم برسند از مشاور استفاده کنند.این روانشناس تصریح کرد: بهتر این است که مسائل زوجین به خانواده‌ها منتقل نشود؛ چون به خاطر حس پدر و مادرانه ممکن است سوگیری داشته و حتی علم مشاوره دادن را هم نداشته باشند و احساسی برخورد کنند؛ در حالی که مشاور بر اساس علم و دانش راهکارها را بررسی می کند.

فردوسی توصیه کرد: در روابط بین همسران نباید مقایسه با دیگران داشته باشیم و از شخص به عنوان شخص مقایسه شونده استفاده نکنیم ولی باید به دنبال این باشیم که همسرمان را خوشحال کنیم و لحظات خوبی را برای او بسازیم و هر زوج برای دیگری از یکدیگر در این زمینه سبقت بگیرند. وی اضافه کرد:‌تقسیم کار هم موضوع مهمی است؛ زوجین باید مهارت ارتباطی قوی داشته باشند همدیگر را بپذیرند، دوست داشته باشند، محبت و مشورت کنند، خانواده‌ها را در مسائل و مشکلاتشان دخالت ندهند و کارهایی که فضایی شاد را در خانواده برای خودو فرزندانشان فراهم کنند. این روانشناس بیان داشت:‌زیرا در غیر این صورت فرزندان به ویژه در دوران نوجوانی اگر فضای مناسبی در خانواده نداشته باشند از خانه فراری می شوند و باعث می شود با حضور در گروه همسالان از ارزش ها و معیارهای خانواده فاصله بگیرد.

منبع: بهداشت‌نیوز

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.