انتقاد تند امیرعبداللهیان از طرف‌های مذاکره در وین: برای ارزیابی تیم ما آمده بودند!

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» همتای سوری در نشست خبری مشترک حضور یافت.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با همتای سوری، درباره مذاکرات وین گفت: هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست. مایلم با استفاده از این فرصت کوتاه ارزیابی خود را از دور اول مذاکرات وین بیان کنم.

  • با حسن نیت و با جدیت و برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم و از چند روز قبل هم چه در تماس‌های من با وزرای خارجه پنج کشور عضو برجام و چه گفت‌وگوها با بورل اعلام کردیم که شما که این‌قدر در این هفته‌های گذشته و چهار ماه گذشته علاقمند و مشتاق برپاشدن میز مذاکرات در وین هستید، غربی‌های حاضر در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن نیت باشند و هدفگذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌هاست و هدف‌گذاری ما در میزمذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی و بازگشت همه به تعهداتشان است.
  • سه کشور اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای این‌که به دنبال راه حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.
  • برای این‌که طرف‌های مقابل بدانند که برنامه داریم، دو متن پیش‌نویس ارائه دادیم که کاملا در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آن مورد درخواست قرار نگرفته است.
  • برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات برجامی در وین، غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را آغاز کرده اما با صراحت به آقای بورل اعلام کردم این اظهارات جوسازی است و غنی‌سازی ۹۰ درصد کذب محض است.
  • ما با جدیت در میز مذاکره حضور داریم و منتظر می‌مانیم که با مذاکرات قوی در راستای لغو تحریم‌ها جلو برویم تا پیشرفت آن را مردم ما ببینند.
  • توافق موقت را یک توافق خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس آن را احساس کنند.

در همین ارتباط:

حسین امیرعبداللهیان ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه سوریه گفت: گفت‌وگوهای خوب، مفید و روبه‌جلویی را در مناسبات دوجانبه در شرایط جدید سوریه که رویکردها نگاه به همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تمرکز بر همکاری‌های پرشتاب دو کشور است، داشتیم.

  • ایران حضور نیروهای خارجی در سوریه را بدون هماهنگی با دولت مستقر این کشور محکوم می‌کند.
  • {درباره حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه} رژیم جعلی و تروریستی اسرائیل عامل و ریشه ناامنی در منطقه غرب آسیاست. سوریه در خط اول دفاع از مقاومت در این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

در همین ارتباط: چرا سوریه واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرد؟

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره افغانستان اضافه کرد: شرایط افغانستان را درک می‌کنیم و هنوز نیروهای مرتبط با هیأت حاکمه سرپرستی در مرزها کنترل لازم را ندارند. ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و به مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی در کابل این موضوع را توجه می‌دهیم.

در همین ارتباط:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.