دلیل سوزش صورت بعد استفاده از محصولات مراقبت پوست چیست؟

همه کسانی که در ساعات مختلف روز و شب از محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنند، انتظار دارند که پوست‌شان پس از این کار حالتی لطیف، نرم و انعطاف‌پذیر پیدا کند.

به گزارش تازه‌نیوز، بعضی از ما هنگام استفاده از محصولات مراقبتی پوست با حسی شبیه به سوزش مواجه می‌شویم. به نظر متخصصان پوست‌ومو، شکل‌گیری این احساس سوزش به وضعیت سلامت پوست هر فرد بستگی دارد. در ادامه با جزئیات بیشتری درباره این اتفاق و مسائل مرتبط با آن آشنا خواهیم شد.

آسیب‌پذیری سد دفاعی پوست

به‌گفته دکتر الکسیس استفنز، متخصص پوست‌ومو، احساس سوزش پوست پس از استعمال محصولات مراقبتی پوست به احتمال زیاد به آسیب‌پذیر شدن سد دفاعی پوست برمی‌گردد. در این شرایط، ‌پوست صورت حساسیت‌پذیری زیادی پیدا می‌کند که آن هم معمولا به زیاده‌روی در مصرف محصولات غلیظ و خشن (مانند لایه‌بردارهای شیمیایی، ‌اسیدها یا رتینوئیدها) ارتباط دارد. همین چرخه معیوب است که به لایه محافظت‌کننده و دفاعی پوست آسیب می‌رساند. دکتر جولی راسک، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «پوست ما دارای لایه محافظتی ویژه‌ای است که از بافت‌ زمینه‌ای پوست در مقابل عوامل تهاجمی بیرونی محافظت می‌کند. اما توجه داشته باشید که پوست ذاتا چندلایه است. لایه بالایی یا لایه شاخی (stratum corneum) براساس مجموعه‌ای از سلول‌های خشک‌شده شکل می‌گیرد که حاوی سیتوپلاسم نیستند.

اگر این لایه دچار اختلال شود، با استفاده از محصولات مراقبتی پوست حتما احساس سوزش را تجربه خواهید کرد». دکتر استفنز هم می‌گوید: «بیماری‌های پوستی خاصی مانند روزاسه و اگزما هم وجود دارند که عمدتا با احساس سوزش همراه هستند. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که کسی با این احساس سوزش مواجه می‌شود، بدون این‌که سد دفاعی پوستش آسیب دیده باشد. در این حالت، ‌محصول استفاده‌شده دارای pH پایینی است و درنتیجه بافت اسیدی نسبتا غلیظی دارد، مانند بعضی از اسیدهای آلفاهیدروکسی (اسید گلیکولیک) یا حتی ویتامین C».

تعادل مطلوب را به پوست بازگردانید

درحالی که ممکن است این احساس سوزش خفیف باشد، اما در صورت اقدام نکردن برای درمان علت‌های زمینه‌ای می‌تواند به مشکلات مختلف منتهی شود، مخصوصا اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا باشید. به‌گفته دکتر راسک، «وقتی که پوست در لایه‌های داخلی دچار التهاب شده باشد، سد دفاعی پوست دیگر عملکرد درستی نخواهد داشت. در این شرایط، سد دفاعی دیگر نمی‌تواند از ورود عوامل تهاجمی مختلف به درون پوست و شکل‌گیری تحریکات پوستی جلوگیری کند». بنابراین در چنین وضعیتی، کمک گرفتن از متخصصان پوست‌ومو برای بازتنظیم میکروبیوم پوست و همچنین تنظیم pH پوست ضرورت می‌یابد. این راهکارهای درمانی هم به بازسازی پوست سرعت می‌بخشند و هم از شکل‌گیری احساس سوزش هنگام استعمال محصولات مراقبت از پوست جلوگیری می‌کنند. محصولات حاوی ترکیبات آلوئه‌ورا و هیدروکورتیزون هم می‌توانند برای تسکین این احساس سوزش مناسب باشند، زیرا اثربخشی خوبی در راستای تسکین حساسیت‌ها و تحریکات پوستی دارند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.