افشاگری دردسرساز برای نخست وزیر انگلیس

سال گذشته زمانی که شدید‌ترین ضوابط کرونایی در لندن حاکم و برگزاری هرگونه اجتماع ممنوع بود در ساختمان نخست وزیری انگلیس جشنی برگزار شد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از صداوسیما، افشای ویدئویی از یک نشست خبری تمرینی نشان می‌دهد، کریسمس سال گذشته زمانی که شدید‌ترین ضوابط کرونایی در لندن حاکم و برگزاری هرگونه اجتماع ممنوع بود، در ساختمان نخست وزیری مراسم جشن برگزار شد؛ جشنی که برای جانسون دردسر ساز شده است و برخی منتقدان، استعفای نخست وزیر را خواستار شدند.

در این ویدئو که شبکه «ای تی وی» آن را منتشر کرد، الگرا استراتن دبیر وقت مطبوعاتی و مشاور جانسون در حال شوخی بر سر این موضوع با یکی دیگر از اعضای دفتر نخست وزیری است.

در این ویدئو، اولدفیلد یکی دیگر از اعضای دفتر نخست وزیری در نقش خبرنگار در تمرین نشست پرسش و پاسخ از استراتون می‌پرسد: من به تازگی گزارش‌هایی را در توییتر دیدم مبنی بر اینکه جمعه شب جشن کریسمس در ساختمان نخست وزیری برگزار شد، توضیح شما در این باره چیست؟

این گفتگو ظن قوی را ایجاد کرده که بر خلاف ادعای نخست وزیر و دیگر اعضای دولت، میهمانی کارکنان ساختمان نخست وزیری برگزار شده و قوانین کرونایی آن هم در شرایطی که سخت‌ترین قوانین کرونایی در حال اجرا بود، نقض شده است.

انتشار این ویدئو، خشم رهبران احزاب را بر انگیخت و بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای انگلیس داشته است چرا که هفته گذشته، بوریس جانسون در پاسخ به پرسش‌های مکرر رهبران احزاب در پارلمان این کشور مبنی بر اینکه آیا چنین جشنی برگزار شد یا خیر گفت: در ساختمان نخست وزیری همه قوانین رعایت می‌شود و هیچ قانونی نقض نشده است.

اکنون و با انتشار این ویدئو اگر ثابت شود بوریس جانسون در برابر نمایندگان واقعیت را پنهان کرده، به دروغ گویی متهم شده است. در این ویدئو استراتن، مشاور نخست وزیر، اد اولدفیلد و دیگر کارکنان را نشان می‌دهد که درباره یک مهمانی لطیفه می‌گویند و تمسخر می‌کنند، از جمله فقدان فاصله اجتماعی را و بهانه‌گیری اینکه یک جلسه کاری بوده است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری اوایل روز سه شنبه برگزاری هرگونه جشنی در ساختمان نخست وزیری را رد کرد. در پاسخ به سوالی درباره این ویدئو، دفتر نخست وزیر اصرار داشت که دیدگاه خود را تغییر نداده است و گفت: هیچ جشن کریسمس وجود نداشت. قوانین کرونا همیشه رعایت شده است.

کایر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به انتشار این ویدئو گفت: بوریس جانسون راست نگفته است. وی افزود: دروغ گفتن و خندیدن درباره آن دروغ‌ها شرم آور است. نخست وزیر اکنون باید عذرخواهی کند.

ایان بلکفورد رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند هم جانسون را به باد انتقاد گرفت. بکی کومر، سخنگوی خانواده‌های داغدار کووید ۱۹ برای عدالت گفت: هیچ کلمه‌ای برای توصیف اینکه این اقدام و شنیدن خنده تیم بوریس جانسون در مورد نقض قوانینی که ساخته بودند، چقدر ناراحت‌کننده و شرم‌آور است وجود ندارد.

وی افزود: در حالی که دیگران از آن‌ها پیروی می‌کردند و فقط می‌توانستند از طریق صفحه نمایش با عزیزانشان خداحافظی کنند، این رفتار افرادی است که فکر می‌کنند بالاتر از همه افراد جامعه اند.

این ویدئو که به عنوان بخشی از آماده سازی یا تمرین نشست مطبوعاتی آلگرا استراتون، دبیر مطبوعاتی وقت نخست وزیر ضبط شده، فشار‌ها را برای تحقیق رسمی درباره واقعیت آنچه روی داده افزایش داده است.

همچنین، ممکن است درخواست‌ها برای اقدام پلیس را تقویت کند، زیرا نمایندگان حزب کارگر قبلاً ادعا‌های قبلی را به پلیس متروپولیتن گزارش کرده و پیگیری آنان را خواستار شده بودند. درخواست بررسی دقیق بی صداقتی و استاندارد‌های دوگانه دولت به ویژه در رعایت قوانین دوران همه گیری کرونا اکنون شدیدتر شده است.

دومنیک کامینگز، مشاور ارشد سابق بوریس جانسون نیز در توییتی، دولت را به دروغگویی درباره این میهمانی که گفته شده است ده‌ها نفر در محیطی سربسته در آن حضور داشتند، متهم کرد و آن را اقدامی بسیار نابخردانه دانست.

البته این مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس که چند ماه پیش کنار گذاشته شد، هنگامی که سفر کردن از یک شهر به شهر دیگر ممنوع بود خود کیلومتر‌ها دور‌تر از محل سکونتش دیده شد که موجی از انتقاد‌ها را در پی داشت.

رهبران احزاب و شماری از نمایندگان مجلس گفته اند، روز چهارشنبه در نشست پرسش از نخست وزیر این موضوع را پیگیری خواهند کرد. نخست وزیر انگلیس از هفته گذشته زیر فشار شدید انتقاد‌ها درباره نقض مقررات کرونایی آن هم در زمانی که شدید‌ترین میزان آن در لندن حاکم بود، قرار گرفته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.