چه زمانی برای خشکی پوست به دکتر مراجعه کنیم؟

وقتی دمای هوا کاهش می‌یابد و سیستم گرمایش فضاهای بسته مثل خانه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی سربسته فعال می‌شود، خشکی پوست به یکی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر در پاییز و زمستان تبدیل می‌گردد.

به گزارش تازه‌نیوز، خشکی پوست در بعضی موارد به مرحله شدید می‌رسد و در چنین موقعیتی باید به متخصص پوست مراجعه کرد. اما برای دانستن اینکه خشکی پوست دقیقا چه زمانی شدید می‌شود؟ چطور باید تشخیص بدهیم که زمان مراجعه به متخصص پوست فرارسیده است؟ این گزارش را بخوانید.

عوامل تشدیدکننده خشکی پوست

قبل از اینکه به علائم و نشانه‌های خشکی پوست بپردازیم،‌ ابتدا باید درباره عوامل تشدیدکننده این مشکل پوستی صحبت کنیم. به‌گفته دکتر کوری هارتمن، متخصص پوست‌ومو، دمای پاییز و زمستان ذاتا اثرات مخربی برای پوست دارد. رطوبت کم در این فصل‌ها می‌تواند خشکی پوست را با خارش،‌ ترک‌خوردگی و تحریکات پوستی همراه کند. سفت شدن روزنه‌های پوستی، ‌کاهش چربی‌سازی و تضعیف گردش خون از دیگر پیامدهای تماس پوست با هوای زمستان است. به همین دلیل هم لایه میانی پوست یا درمیس اغلب در ماه‌های سرد سال خشک می‌شود. البته حمام کردن با آب داغ و گرمای بیش‌ازحد فضای خانه را هم باید به عوامل تشدیدکننده خشکی پوست اضافه کرد.

علائم خشکی پوست شدید و مراجعه به متخصص پوست

اگر خشکی پوست با کمک محصولات مرطوب‌کننده غلیظ و باکیفیت همچنان بهبود پیدا نکند و در ادامه علائمی مانند قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی، سوزش، خارش و بثورات چرکی شکل بگیرند،‌ یعنی با مشکل خشکی پوست شدید همراه با التهاب مواجه هستید. در چنین شرایطی، مراجعه به متخصصان پوست‌ومو ضروری است. به‌گفته دکتر هارتمن، ‌وقتی که چرخه خارش پوست شروع می‌شود (که در خشکی پوست شدید رایج است)، متوقف‌سازی این چرخه و بازسازی سد دفاعی پوست بدون داروهای تجویزی و بدون رژیم‌های مراقبتی تعیین‌شده توسط متخصصان پوست غیرممکن خواهد بود. در این شرایط معمولا مجموعه‌ای از پاک‌کننده‌های ملایم و ‌کرم‌های امولینت حاوی سرامیدها، روغن‌ها، ا‌سکوالن و وازلین توصیه می‌شوند. شاید تصور کنید که استفاده از این محصولات به کمک پزشک نیاز ندارد، ‌اما درمان خشکی پوست شدید فقط با چند پاک‌کننده ملایم و کرم‌های امولینت به پایان نمی‌رسد. داروهای تجویزی و موضعی استروئیدی در کنار تعدیل‌کننده‌های واکنش سیستم ایمنی هم برای کنترل التهاب پوست ضروری هستند که فقط با دستور پزشک می‌توان از آنها استفاده کرد.

این داروها از شکل‌گیری بثورات پوستی جلوگیری می‌کنند، درحالی که محصولات رطوبت‌ساز به حفظ رطوبت پوست و آنتی‌هیستامین‌ها نیز به کنترل خارش پوست در وضعیت خشکی پوست شدید کمک می‌رسانند. در موارد حاد خشکی پوست شدید، یعنی در مواقعی که مشکل خشکی پوست به عفونت تبدیل می‌شود، ‌متخصصان پوست‌ومو می‌توانند آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی را برای کنترل مشکلات خطرناک در نظر بگیرند. با این‌حال، پزشکان صرفا به تجویز داروها و محصولات مختلف اکتفا نمی‌کنند، بلکه به ریشه مشکل هم توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین ارزیابی علت زمینه‌ای خشکی پوست و در ادامه تشخیص و درمان این علت زمینه‌ای همیشه برای متخصصان پوست‌ومو مهم است. بعضی از این علت‌های زمینه‌ای با تغییر در سبک زندگی، تغییر محصولات مراقبت از پوست یا داروهای تجویزی دیگر قابل درمان هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.