توصیه‌هایی برای مراقبت از سلامت چشم کودکان

دوران کودکی مرحله تعیین‌کننده‌ای در رشد بینایی است. بنابراین مراقبت از سلامت چشم‌های کودک در طول روند رشد آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش تازه‌نیوز، با این حال داشتن عادت‌های سالم و مداخله به‌موقع متخصصان این حوزه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خطرات احتمالی را کاهش دهد. شما به‌عنوان والدین نیز باید عادت‌های روزانه فرزندتان را تحت‌نظر بگیرید. البته اینکار صرفا با اصلاح عادت‌های نادرست میسر نمی‌شود و شما باید با اتخاذ استراتژی‌های ساده برای مراقبت هر چه بیشتر از سلامت چشم کودکان تلاش کنید. در ادامه چند توصیه ساده برای حفظ و ارتقای سلامت بینایی کودکان ارائه می‌دهیم.

چگونه می‌توان از سلامت چشم کودکان مراقبت کرد؟

اختلالات بینایی در کودکی می‌تواند باعث بروز مشکلات رفتاری، اختلال در یادگیری و در نتیجه شکست تحصیلی شود. بدون شک حل تکالیف مدرسه بدون کمک از قوه بینایی امکان‌پذیر نیست و بچه‌ای که نتواند به‌درستی کتاب را ببیند و بخواند و پردازش اطلاعات بکند در انجام تکالیف خود دچار مشکل خواهد شد. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

مراقب آسیب‌های ناشی از اشعه‌های نور خورشید باشید

استفاده از عینک آفتابی برای مراقبت از چشم کودکان در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید لازم و ضروری است. با وجود اینکه بسیاری از افراد این مسئله را نادیده می‌گیرند اما اشعه‌های ماورای بنفش UVB و UVA می‌توانند باعث بروز تخریب ساختاری پروتئین‌هایی بشوند که بخش‌های اساسی چشم‌ها مانند قرنیه، عدسی و شبکیه را تشکیل می‌دهند. در نتیجه قبل از اینکه کودک در معرض نور خورشید قرار بگیرد به چشم فرزندتان عینک آفتابی مناسب بزنید. می‌توانید از کلاه‌های لبه‌دار نیز استفاده کنید تا مانع از تابش مستقیم آفتاب به چشم کودک شود. تصور نکنید در روزهای ابری که خبری از خورشید نیست، اشعه‌ای نیز وجود ندارد. یادتان باشد که اشعه‌های ماورای بنفش از ابرها عبور کرده و به چشم می‌رسند. بنابراین اگر قرار است مدت زمان طولانی در خارج از منزل بمانید حتما به کودک عینک بزنید.

برای فرزند خود تغذیه‌ای سالم و متنوع مهیا کنید

دریافت مواد مغذی کافی در تمام مراحل رشد کودکان لازم و ضروری است. در خصوص سلامت چشم‌ها نیز لازم است که کودکان به میزان کافی ویتامین های A ، B، C و E و همچنین اسیدهای چرب امگا۳، زینک و سلنیوم دریافت کنند. این مواد مغذی به میزان کافی در مواد غذایی متنوعی مانند سبزیجات چلیپایی( خانواده کلم‌ها)، تخم‌مرغ، آووکادو، میوه‌های خشک، ماهی، هویج، کیوی و آب پرتقال وجود دارند.

استراحت چشمی در طول روز فراموش نشود

کودکان در طول روز زمانی که مطالعه می‌کنند، تکالیف‌شان را انجام می‌دهند یا کتاب می‌خوانند باید هر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه یکبار کار خود را متوقف کرده و به چشم‌های خود استراحتی بدهند. در خصوص کودکانی که تلویزیون تماشا می‌کنند، با تلفن همراه مشغول هستند یا با لپ‌تاپ یا رایانه کار می‌کنند این زمان به هر ۲۰ دقیقه یکبار کاهش پیدا می‌کند. یعنی هر ۲۰ دقیقه باید چشم خود را این ابزارها بگیرند و به آن استراحت دهند. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند کودکان استفاده از بازی‌های دیجیتالی را به روزانه بین یک تا دو ساعت محدود کنند. توجه داشته باشید اگر کودک زیر دو سال در خانه دارید نباید اجازه دهید پای هیچ یک از این وسایل از قبیل موبایل، تلویزیون و غیره بنشیند.

نور اتاق مطالعه کودک را تنظیم کنید

مکانی که کودک در آن مطالعه می‌کند و تکالیف مدرسه‌اش را انجام می‌دهد باید کاملا روشن باشد تا لطمه‌ای به سلامت چشم‌هایش وارد نشده و خستگی بینایی به حداقل برسد. اگر امکان دارد بهتر است اتاق مطالعه کودک با نور طبیعی روشن شود. چون نور طبیعی چشم را اذیت نکرده و خستگی ایجاد نمی‌کند. اگر مجبور به استفاده از نور مصنوعی هستید توصیه می‌شود از نورهای گرم(لامپ‌های آفتابی) استفاد کنید.

به‌طور منظم سلامت چشم‌ها را کنترل کنید

به دلیل اهمیت سلامت چشم‌ها در دوران رشد کودکان لازم است که از سنین پایین کودک تحت‌نظر متخصص چشم باشد یا به‌طور مرتب سلامت چشم‌ها از طریق بینایی‌سنجی و غیره کنترل شود. سنجش بینایی چشم باید از ماه‌های اول زندگی آغاز شود و در تمام دوران مدرسه ادامه داشته باشد. چون تشخیص زودهنگام مشکلات بینایی کلید اصلی درمان موفقیت‌آمیز این قبیل مشکلات است.

مراقبت از سلامت چشم کودکان نیاز به سبک زندگی سالم دارد

بسیاری از عواملی که باعث بروز مشکلات بینایی در کودکان می‌شوند قابل تغییر و کنترل نیستند. با این حال در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، استفاده از عینک آفتابی و کنترل منظم سلامت چشم‌ها می‌تواند به کاهش خطر مشکلات بینایی در کودکان کمک زیادی بکند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.