بهترین روغن‌های گیاهی برای پوست چرب

گرچه تصور می‌شود که پوست چرب نیازی به استفاده از روغن یا کرم ندارد اما پوست همیشه به تامین رطوبت و ترکیبات مغذی نیاز دارد تا در بهترین حالت سلامتی باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، چربی پوست به‌دلیل ترشح بیش‌ازحد سبوم از غدد سباسه اتفاق می‌افتد. در این وضعیت PH پوست از حالت طبیعی پایین‌تر و در واقع اسیدی است. پوست چرب، براق به‌نظر می‌رسد و مستعد آکنه و منافذ متسع است. همچنین به‌دلیل تجمع چربی معمولا فرد تمایل به شست‌وشوی زیاد و پاکسازی دارد درحالی‌که این اقدامات چربی پوست را تشدید می‌کند زیرا غدد سباسه که نقش محافظ پوست را دارند، برای جبران چربی از دست‌رفته، مقدار چربی بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه چرخه معیوبی اتفاق می‌افتد و سطح چربی پوست افزایش می‌یابد.

برای تعادل پوست چه باید کرد؟

برخلاف تصور، پوست چرب نیز به تامین ترکیبات مغذی و رطوبت کافی پوست نیاز دارد. تولید سبوم با روغن‌های گیاهی ملایم باید کنترل شود؛ البته نوع روغن نباید عامل تشدید‌کننده جوش‌های پوستی باشد. از جمله بهترین روغن‌ها برای پوست چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا اولین انتخاب برای پوست چرب و آکنه‌ای است. این روغن سطح PH پوست و ترشح سبوم را تنظیم می‌کند. ترکیبات این روغن به‌سرعت از اپیدرم نفوذ می‌کند و با ایجاد نرم‌کنندگی، حالت ضخیم‌‌شدن پوست کاهش می‌یابد. این روغن ماندگاری خوبی دارد و دچار اکسیداسیون نمی‌شود.

روغن هویج

روغن هویج در تعادل‌بخشی پوست چرب تاثیر بسیار خوبی دارد. مقدار بالای اسیدهای چرب غیراشباع باعث نفوذپذیری سریع به پوست شده و به تنظیم ساختار لایه هیدرولیپید کمک می‌کند. همچنین وجود پروویتامینA در این روغن نیز تاثیر مثبتی در شادابی پوست دارد و برنزه‌شدن پوست را تسریع می‌کند.

روغن فندق

روغن فندق نیز منبع غنی اسیدهای چرب غیراشباع چندمولکولی به‌خصوص اسید لینولئیک است. به‌همین ‌دلیل تاثیر نفوذپذیری بالایی دارد. علاوه بر این، عملکرد سبوم را نیز تنظیم می‌کند و سطح چربی پوست کاهشی می‌یابد. روغن فندق بوی مطبوعی دارد و باقی‌ماندن آن روی پوست آزاردهنده نیست.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.