اردوغان هم فهمید اما مدیران ایرانی هنوز نفهمیده‌اند

رجب طیب اردوغان هم فهمید با قیمت دلار باید چه کند، اما مدیران ایرانی هنوز نفهمیده اند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم فهمید با قیمت دلار پس از سقوط ارزش پولی ملی؛ برای ترکیه لیر و برای ایران ریال؛ باید چه کند، اما مدیران ایرانی هنوز نفهمیده اند و در حال ادامه دادن به سیاست غلطی هستند که در ۴۰ سال تاریخ انقلاب در ۳۰ سال اجرا شده و غیر از مصیبت به دنبال نداشته است.

کاهش ارزش لیر ترکیه در کمتر از ۱۶ سال ۱۳.۸۴ برابر شده و این کشور را وارد بحران کرده است، اما اردوغان برخلاف مدیران ایرانی اقدام به تعریف دلار ۴۲۰۰ تومانی(مثلا دلار ۶ لیری) و نابودن کردن اقتصاد خود نکرده است. درحالیکه مدیران ایرانی با هر بحران ارزی به سراغ تعریف ارز ترجیحی رفته و بحران را به سوپربحران تبدیل می کنند.

درصورتیکه دلار ۴۲۰۰ تومانی که اثر معکوس بر رفاه خانوارهای ایرانی داشته و باعث گرانی مضاعف در کالاهای مشمول شده است تعریف نمی شد، نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار موجودی ارزی کشور از ارقام کنونی بیشتر بود و اقتصاد کشور وارد شوک های متعدد ارزی نمی گردید.

در بحران اقتصادی ترکیه که به دلیل بدهی های سنگین و تنش های مکرر با همسایگان ایجاد شده است، رجب اردوغان به حمایت از لیر در بستر نظام تک نرخی ارز اقدام کرده و بازار را به هم نزده است، اما در ایران با تعریف دلار ۴۲۰۰ تومانی، ذی نفعان رانتی را حریص کرده اند تا از سال ۱۳۹۷ تاکنون یک ماه نرخ دلار را به حال خود نگذاشته و بازار ارز را در بحران های مکرر نگاه دارند که حاصل آن شکسته شدن رکورد ۷۰ ساله تورم، ناامیدی بی سابقه از یافتن شغل(کاهش رسمی آمار بیکاری) و هرج و مرج در اقتصاد کشور خود را نشان داده است.

باید امیدوار بود که دولت سیزدهم با تیم سردرگم اقتصادی خود سریعتر به عمر دلار ۴۲۰۰ تومانی خاتمه داده و آنرا برای همیشه بایگانی کند و به موزه های تاریخی بسپارد تا مسئول دیگری در سال ۱۴۰۶ آنرا با نام دلار ۲۵ هزار تومانی احیا نکند!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.