استرداد یک ساواکی به ایران ۴۳ سال بعد از انقلاب! +عکس

اداره مهاجرت کانادا یک عضو ساواک به نام میرزاعلی واعظ‌ زاده را به ایران مسترد کرد.

به گزارش تازه نیوز، طبق حکم دادگاه فدرال کانادا که در سال ۲۰۱۷ صادر شده، واعظ زاده تا سال ۱۹۷۰ با ساواک همکاری داشته و تایید کرده که در حالی هشت‌هزار نفر را به این سازمان لو داده بود که می‌دانست آن‌ها با خطر شکنجه و اعدام مواجه هستند.

این مرد ۸۵ ساله ایرانی از سال ۱۹۹۷ به همراه خانواده‌اش به کانادا رفت. درخواست اقامت دائم همسر میرزاعلی در سال ۲۰۰۳ پذیرفته شد، اما درخواست خود او رد شد.

مقامات اداره مرزبانی کانادا CBSA درخواست وی را به دلیل کار کردن او برای سازمان اطلاعات ایران، ساواک، در قبل از انقلاب اسلامی و سرنگونی شاه در سال ۱۹۷۹، رد کرده‌اند.

مقامات مهاجرت کانادا می‌گویند که واعظ‌ زاده از سال ۱۹۶۴ از جنایات ساواک اطلاع داشت، اما تا سال ۱۹۷۰ برای آنها کار کرد. وی در طول مدت کار خود در این سازمان، پرونده حدود ۲۰ هزار نفر را بررسی کرد و ۸ هزار نفر را به مقامات اطلاعاتی ارجاع داد.

قاضی در مورد این تصمیم نوشت که واعظ‌ زاده «می‌دانسته که پس از ارجاع، افراد ممکن است در معرض شکنجه، بازداشت، بدرفتاری و حتی مرگ قرار گیرند.»

طبق تصمیم دادگاه فدرال درخواست واعظ‌ زاده برای تجدیدنظر قضایی در مورد پرونده وی در سال ۲۰۱۷ رد شد.

میرزاعلی واعظ‌ زاده چهارشنبه شب دستگیر و بازداشت و سپس به فرودگاه اعزام شد. او را روز پنج‌شنبه با پروازی به تورنتو و سپس به دبی و در نهایت به تهران رساندند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.