علت گلو درد پس از عمل جراحی چیست؟

گلودرد یک مشکل شایع پس از جراحی است، به خصوص اگر از بیهوشی عمومی استفاده شود.

به گزارش تازه‌نیوز، بدلیل استفاده از یک لوله تنفسی که می‌تواند گلو را تحریک کند. بسیاری از بیماران ناراحتی گلو را از خفیف تا شدید در ساعات و روزهای بعد از عمل گزارش می‌کنند.

معمولاً جای نگرانی نیست مگر اینکه بر توانایی صحبت کردن تاثیر بگذارد یا درد بیش از یک هفته طول بکشد. گلوی شما احتمالاً پس از جراحی به یکی از دو دلیل درد می‌کند: کم‌آبی یا تحریک ناشی از روش‌های حفظ تنفس. گاهی ممکن است به هر دو دلیل باشد.

کم آبی بدن

پس از جراحی ممکن است دچار کم آبی شده باشید، به این معنی که بدن مایعات کافی برای بهترین عملکرد خود را ندارد. می‌تواند باعث خشکی گلو شود.

و اینکه قبل از جراحی مجاز به خوردن و آشامیدن نیستید و ممکن است پس از جراحی فقط حداقل غذا و مایعات به شما اجازه داده شود. نوشیدن آب و مایعات دیگر این مشکل را برطرف می‌کند.

لوله‌های تنفسی

داروهای بیهوشی که در طول بیهوشی عمومی استفاده می‌شوند، ماهیچه‌های شما از جمله دیافراگم را فلج می‌کنند. و نیاز به روش‌هایی برای حفظ تنفس در حین جراحی دارید. قرار دادن لوله داخل تراشه در دهان و پایین گلوی شما کاری رایج در هنگام بیهوشی است که به آن لوله‌گذاری می‌گویند. این لوله که در نای وارد می‌شود، سپس به دستگاه تنفس مصنوعی متصل می‌شود تا در طول عمل جراحی و احتمالاً در مراحل اولیه بهبودی، اکسیژن را تامین کند. گاهی اوقات از ماسک صورت یا ماسک راه‌ هوایی حنجره‌ای (LMA) استفاده می‌شود. این‌ها دستگاه‌های با لوله‌ای هستند که در پشت گلو بالای دهانه نای قرار می‌گیرند. این لوله‌های تنفسی نیز می‌توانند منجر به خشکی یا تحریک گلو شوند.

روش قرار دادن لوله می‌تواند برای گلو، زبان و تارهای صوتی تحریک کننده باشد.

علاوه بر این، ثابت ماندن لوله در محل می‌تواند باعث تحریک بیشتر در دهان و گلو شود.

پس از برداشتن لوله، معمولاً دهان، گلو و راه هوایی شما درد می‌کند و ممکن است سوزش و سایر علائم را تجربه کنید.

اگر وضعیت شما نیاز به ماندن طولانی‌مدت در دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشد، گلودرد ناشی از آن ممکن است مهم‌تر باشد.

در واقع، اگر لوله تنفسی و ونتیلاتور برای بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز لازم باشد، اکثر امکانات بیمار را تشویق به انجام تراکئوستومی می‌کند که شامل برشی در گردن برای دسترسی به نای می‌شود. بدین دلیل که قرار دادن لوله تنفسی در محل برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب دائمی به تارهای صوتی شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.