هواشناسی ایران دوشنبه ۲۲ آذر: هشدار به کشاورزان/ تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا پنجشنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز دوشنبه در برخی مناطق استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و سه‌شنبه در گیلان و خراسان رضوی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

طی امروز و فردا در شمال شرق کشور کاهش محسوس دما روی می‌دهد. در سایر مناطق کشور از امروز تا پنجشنبه جو آرام و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جو پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد گرم جنوبی در اردبیل و گیلان پیش‌بینی می‌شود. روز جمعه با ورود سامانه بارشی به کشور در نیمه غربی بارش‌ها آغاز خواهد شد.

توصیف سامانه: کاهش ۵ تا ۷ درجه دما

زمان شروع: صبح دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۲

زمان پایان: صبح چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴

نوع مخاطره: سرمازدگی و یخ‌زدگی محصولات کشاورزی

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۲: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان.

اثر مخاطره: سرمازدگی و یخ‌زدگی محصولات کشاورزی

توصیه:

مزارع و باغات: مصرف کودهای پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، مالچ پاشی در سطح باغات، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبارها نظیر ذرت در استان سیستان و بلوچستان، روشن کردن آتش و دود در مزارع پیاز و سیب‌زمینی استان کرمان، تسریع در برداشت مرکبات باقیمانده در استان کرمان، محافظت از صیفی‌جات استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان.

سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: تهویه، تنظیم دما و تأمین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی.

سالن های مرغداری و دامداری: تهویه، تنظیم دما و تأمین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پرانرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل.

سالن‌های استخرهای پرورش ماهی: عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به‌میزان نصف نرمال به‌دلیل کاهش دما
عشایر و زنبورداری: عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان‌گذرانی.

ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضدیخ در رادیاتور ماشین‏‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما.

توصیف سامانه: تداوم پایداری جو

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۵

نوع مخاطره: انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ : تهران و اصفهان،.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ : تهران، اصفهان و کرج.

پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ : تهران، اصفهان و کرج.

اثر مخاطره: افزایش شاخص کیفیت هوا و احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها و در صورت عدم رعایت و کنترل منابع آلاینده، احتمال شرایط بسیار ناسالم به ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی.

توصیه: مدیریت جهت کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید بر عدم تردد برای تمام گروه‌های سنی و اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز.

توصیف سامانه: وزش باد

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۱

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی تا ۲ متر

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ : خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر.

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ : خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ : نواحی ساحلی و دور از ساحل هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه سنگین و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.