ورزش کردن منظم چه مزایایی برای ما دارد؟

ورزش منظم می‌تواند سودمند‌های بسیاری از لحاظ بهبود سلامت شما و پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، ورزش کردن روزانه مزایایی برای بدن و سلامت روان ما دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خلق و خوی بهتر
عزیزان، تحرک داشته باشید. ورزش موجب می‌شود تا بیشتر احساس شادی کنید. هنگامی که ورزش می‌کنید، بدنتان اندورفین، مواد شیمیایی که احساسات خوبی در مغز ایجاد می‌کند را می‌سازد. در واقع می‌توانید در عرض چند دقیقه پس از تحرک به احساس بهتری برسید اما اثرات ورزش منظم می‌تواند برای مدت طولانی در بدن باقی بماند.

 انرژی بیشتر
ممکن است انتظارش را نداشته باشید اما کاربرد انرژی در ورزش کمک می‌کند تا بیشتر تحرک داشته باشید. گاهی اوقات وقتی خسته‌اید، دوست ندارید حرکت کنید اما وقتی به طور منظم ورزش می‌کنید، این خستگی از بین می‌رود و در بدنتان شاهد انرژی بسیار بیشتری خواهید بود.

 خواب شبانه بهتر
به طور منظم ورزش کنید تا زودتر و راحت‌تر بخوابید. هر چه تمرینات ورزشی سخت‌تری را انجام دهید، خواب راحت‌تری خواهید داشت. تا زمانی که مشکل خواب نداشته باشید، مهم نیست چه زمانی ورزش می‌کنید. اگر در خوابیدن مشکل دارید، چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید.

 اعتماد به نفس بیشتر
شما اخیراً مسیر طولانی را پیموده‌ یا ۵کیلومتر راه را دویده‌اید. چنین وضعیتی می‌تواند عزت نفستان را افزایش دهد و شما را برای غلبه بر هر احساسی آماده کند. ورزش باعث می‌شود تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

 استرس کمتر
ورزش، بدن و مغز را آرام می‌کند. بعد از اینکه بدنتان سخت کار می‌کند، سطح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول کاهش می‌یابد. استرس و اضطراب به خصوص پس از ورزش هوازی از بین می‌رود.

 کارآمدی بیشتر
آیا می‌خواهید در کارتان کارآمدتر باشید؟ استراحت داشته باشید و کمی ورزش کنید. در مطالعه‌ای، افرادی که در اواسط روز تحرک داشتند، زمانی که به سر کار بازمی‌گشتند، بازدهی بسیار بیشتری داشتند. آنها همچنین شادتر بودند و با همکارانشان سازگاری بهتری داشتند.

 کنترل وزن
ورزش و رژیم‌غذایی برای کنترل وزن موثر است. چه بخواهید چند سانتی‌متر از دور کمرتان کم کنید یا فقط از اضافه وزن خودداری کنید، ورزش کلید اصلی است. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

 طول عمر
ورزش منظم می‌تواند سال‌ها به زندگی‌تان اضافه کند و مهم است؛ حتی اگر چندان هم علاقه‌مند به تناسب اندام نباشید. فقط تحرک داشته باشید؛ حتی اندکی ورزش هم می‌تواند کمک کند تا نسبت به زمانی که ورزش نمی‌کنید، بیشتر عمر کنید. انجمن قلب آمریکا می‌گوید افرادی که وزن مناسبی دارند و از نظر بدنی فعالند، به طور متوسط ۷ سال بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، طول عمر دارند.

 ماهیچه‌ها و استخوان‌های قوی
وقتی تمرین می‌کنید، استخوان‌ها و ماهیچه‌هایتان قوی‌تر می‌شود. انجام ورزش‌هایی مانند وزنه‌برداری، تنیس، پیاده‌روی و رقص بسیار مهم هستند چون می‌تواند با افزایش سن موجب استخوان‌سازی شده و به جلوگیری از پوکی استخوان و به تعادل و هماهنگی بدن کمک می‌کند.

 قلب سالم
بر هیچ کس پوشیده نیست که ورزش برای سلامت قلب مفید است. تمرینات منظم خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد و به کنترل و حتی پیشگیری از فشارخون بالا کمک می‌کند.

 خطر کمتر سرطان
ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله روده بزرگ، پستان و ریه را کاهش دهد و افرادی که مبتلا به سرطان هستند، با انجام ورزش، کیفیت زندگیشان بهتر خواهد شد.

کاهش درد آرتروز
اگر آرتروز دارید، ورزش منظم می‌تواند به کاهش درد کمک کند و می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر کند. ورزش‌های بدون ضربه مانند شنا را امتحان کنید. انجام این ورزش‌ها می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.