خواص ژله را بدانید؛ از پاک‌سازی کبد تا تقویت استخوان‌ها

گرچه ژلاتین معمولا به‌عنوان ماده اولیه ژله و دسر کاربرد دارد اما باید به خاطر خواص آن را خوراکی مفیدی دانست.

به گزارش تازه‌نیوز، ژله سرشار از اسیدهای آمینه ضروری یا همان واحدهای سازنده پروتیین هاست. همچنین، کلاژن بالای آن علاوه بر حفظ قوام پوست، به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر پوکی‌ استخوان و آرتروز کمک می‌کند.

در ادامه این مطلب، به مهم ترین فواید عادت به خوردن ژله می پردازیم که به ترتیب عبارتند از:

 تقویت استخوان‌ها
ژلاتین سرشار از پروتئین، کلاژن و اسیدهای آمینه ضروری است که به عملکرد مطلوب اندام‌ها کمک می‌‌کنند. این ترکیبات به‌خصوص موجب تقویت استخوان‌‌ها و محافظت از غضروف‌ها در برابر تغییرات ناشی از افزایش سن می‌شود و دردهای استخوانی و مفصلی که به‌دلیل تحلیل غضروف‌ها و لیگمان‌ها به‌وجود می‌آید را نیز کاهش می‌دهد. از همین‌رو، ژلاتین در کنار دیگر اصول تغذیه صحیح برای مبتلایان به آرتروز مفید است. کلاژن موجود در ژلاتین نیز علاوه بر تاثیر مثبت بر پوست و موها و پیشگیری از چروک‌های پوستی، روند بهبود جراحات را تسریع می کند.

موثر در پاکسازی کبد
گرچه تغذیه صحیح به عملکرد مطلوب کبد کمک می‌کند اما جالب اینکه ژلاتین نیز تاثیر مثبتی در پاکسازی کبد دارد. ژلاتین حاوی یک اسید آمینه ضروری به‌نام گِلایسین است که دفع مواد زائد را تسهیل می‌کند. گلایسین همچنین به حفظ فعالیت تمام اندام‌های درونی که در تصفیه خون نقش دارند، کمک می‌کند. جذب آن نیز تاثیرات رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و در ترمیم آسیب‌های سلولی موثر است.

کاهش التهابات
اسیدهای آمینه ضروری که در ژلاتین وجود دارد به تعادل واکنش‌های التهابی بدن کمک می‌کند و در نتیجه نقش پیشگیری از بروز بسیاری بیماری‌های مزمن دارد. گلایسین در این زمینه نیز موثر است زیرا عملکرد ضدالتهابی دارد. همچنین، این ماده در کنار ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و پیشگیری از فعالیت باکتری‌ها نقش دارد.

تقویت سطح انرژی
گرچه ژلاتین خوراکی با کالری بالا محسوب می‌شود اما منبع طبیعی انرژی است زیرا حاوی ۹۰ درصد پروتئین‌های باکیفیت است و به بهبود عملکرد جسمی و روانی و تقویت متابولیسم کمک می‌کند. جذب این ماده در بدن در تشکیل توده عضلانی موثر است و قوای بدنی در زمان فعالیت‌های جسمانی و ورزشی را تقویت می‌کند. مزیت اسیدهای آمینه ژلاتین این است که قابلیت جذب خوبی در سلول‌ها دارند.

موثر در بهبود خواب
اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین به‌دلیل تاثیر بر تولید ملاتونین (هورمون آرامش و خواب) به بهبود کیفیت خواب کمک می‌‌کنند. مواد معدنی موجود نیز به‌شل‌ شدن عضلات کمک کرده و گرفتگی‌های عضلانی حین خواب را کاهش می‌دهد.

یادتان باشد که…
بهره‌مندی از خواص ژلاتین منوط به انتخاب انواع بدون شکر است زیرا افزودن شکر و مصرف مداوم آن زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات سلامت می‌شود. بنابراین، بهتر است که مصرف روزانه ۱۰ گرم ژلاتین معادل یک قاشق سوپخوری در کنار دیگر اصول تغذیه صحیح را رعایت کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.