کشف ویتامینی که خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

افرادی که مواد غذایی سرشار از ویتامین K استفاده می‌کنند تا ۳۴ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از تصلب شریان هستند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف منظم سبزیجات تاثیر جدی در برابر این بیماری ها دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، محققان استرالیایی به‌تازگی دریافتند که مصرف ویتامین K خطر بروز بیماری‌های قلبی ناشی از تصلب عروق را تا ۳۴ درصد کاهش می‌دهد. در کل، دو نوع ویتامین K در مواد غذایی وجود دارد. سبزیجات برگ‌‌دار سبز مانند کلم‌برگ، اسفناج، بروکلی و کاهو، روغن‌های گیاهی، دانه‌های سویا، آب هویج، زغال‌اخته و آب انار حاوی مقدار فراوان نوع اول این ویتامین (k۱) هستند و گوشت، تخم‌مرغ، کره، خامه و خوراکی‌های تخمیری مانند پنیر کم‌چرب منابع سرشارنوع دوم این ویتامین (k۲) محسوب می شوند.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم از منابع k۲ استفاده می‌کنند با کاهش ۲۱ درصدی زمینه بستری در بیمارستان به‌دلیل بیماری‌های قلبی تصلب شریان مواجه هستند. در مورد k۲ این تاثیر پیشگیری ۱۴ درصد است. البته اگر مصرف خوراکی‌های حاوی هر دو نوع از این ویتامین در رژیم غذایی گنجانده‌ شود، نقش محافظتی تا ۳۵ درصد هم افزایش پیدا می کند.

محققان برای تایید این نتایج، اطلاعات تغذیه ای، سرطان و سلامت بیش از ۵۰ هزار نفر را طی ۲۳ سال در دانمارک ارزیابی کردند و نتایج این مطالعه در نشریه American Heart Association منتشر شد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.