ترفندهای حفظ ارزش سبزیجات هنگام پخت و پز

متخصصان همواره تاکید می‌کنند که سبزیجات فراوان در تغذیه روزانه مصرف شود. اما گاه عادت های اشتباه در تهیه و طبخ این مواد غذایی با ارزش باعث می‌شود تا بخش زیادی از ویتامین‌ها و املاح شان از بین برود.

به گزارش تازه‌نیوز، انتخاب روش پخت، نحوه خرید و نگهداری سبزیجات شرط اول حفظ ارزش تغذیه ای آنهاست. در ادامه این مطلب، به ۶ راهکار برای حفظ ارزش تغذیه ای سبزیجات پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

۱. بهترین روش پخت، بخارپز کردن است
پخت سبزیجات در مقدار زیادی آب باعث می‌شود بخش زیادی از ویتامین‌ها به آب منتقل شود. گرچه می‌‌توان از آب سبزیجات برای تهیه سوپ و آش استفاده کرد اما بهترین روش، بخارپز کردن یا طبخ با مقدار کم آب و البته در کوتاه‌ترین زمان است.

۲. سبزیجات را خیلی خرد نکنید
بهتر است سبزیجات به اندازه‌های نسبتا درشت خرد شود زیرا ویتامین‌C در معرض هوا اکسید می‌شود و خرد کردن زیاد باعث هدر رفت بیشتر این ویتامین خواهد شد. همچنین نباید سبزیجات را مدت طولانی پیش از مصرف خرد کرد و در صورت ضرورت حتما در ظرف درب‌دار یا کیسه فریزر نگه داشت. به‌خصوص اینکه سبزیجات خرد شده نباید در آب باقی بمانند.

۳. همیشه لازم نیست آنها را پوست بگیرید
پوست بسیاری از سبزیجات مانند خیار، کدوسبز و هویج حاوی ریزمغذی‌هایی به‌خصوص فیبرهاست که قابل خوردن است. اگر سبزیجات کاملا شسته و ضدعفونی شود، قابلیت مصرف با پوست را دارند و البته انواع ارگانیک شان ارجحیت دارد.

۴. سبزیجات را در آب غوطه‌ور نکنید
گرچه شستشوی سبزیجات باید به‌درستی انجام شود اما دلیلی ندارد در ظرف آب خیسانده شودن. کافی است، روی سبزیجات را هنگام شستن با آب سرد کاملا دست بکشید یا از یک برس کوچک استفاده کنید تا کاملا تمیز شوند. حتی در مورد سبزیجاتی که قرار است پوست آنها را بگیرید نیز این نکته را رعایت کنید. نکته دیگر اینکه سبزیجات را پیش از مصرف بشویید زیرا نگهداری سبزیجات شسته روند فاسد شدن را تسریع می‌کند.

۵. آنها را در جای مناسب نگهداری کنید
حتما سبزیجات را در قسمتی از یخچال که مخصوص این محصولات است، نگهداری کنید تا سرما و رطوبت کافی به ماندگاری بیشترشان کمک کند. البته در مورد سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی که در برابر سرمای زیاد مقاوم نیست حتما در ظرف مناسب بچینید و در محیط خنکی بیرون یخچال بگذارید.

۶. یکباره مقدار زیادی سبزیجات نخرید
هنگام خرید سبزیجات به اندازه نیاز یک تا دو روز خرید کنید زیرا ماندن طولانی این خوراکی‌ها به‌تدریج باعث از‌بین‌رفتن ریزمغذی‌های آنها می‌شود. همچنین، انواع تازه و ترجیحا محصولات محلی را بخرید زیرا حمل طولانی سبزیجات و ماندن در فروشگاه نیز ارزش تغذیه ای آنها را کاهش می‌دهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.