آیا ایرانی‌ها میوه‌های مسموم مصرف می‌کنند؟

خبر مرجوع شدن بار فلفل دلمه ای و کیوی ایران به دلیل وجود سم روی این مواد غذایی نشان می دهد در بحث کنترل سموم و آفت کش ها در ایران باید تجدیدنظر شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، مدتی قبل خبری مبنی بر برگشت خوردن بار فلفل دلمه ای ایران از روسیه در رسانه ها منتشر شد. با پیگیری های انجام شده مشخص شد علت این مساله وجود سموم روی فلفل دلمه ای های صادراتی ایران بوده است. روسیه به علت استفاده از سمومی که او استفاده از آن را برای محصولات کشاورزی ممنوع کرده بود، واردات فلفل دلمه های ایرانی به کشورش را ممنوع کرده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه نیز در این باره گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که فدراسیون روسیه فلفل وارداتی از ایران را به نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی مرجوع کرده است.

چند روزی از این خبر نگذشته بود که مجدد خبری مبنی بر برگشت خوردن بار میوه کیوی ایران از کشور هند نیز منتشر شد و عجیب آنکه با پیگیری های انجام شده مشخص شد این دفعه نیز پای سموم باقی مانده در میان بود. رئیس اتحادیه بار فروشان با تایید خبر مرجوع میوه کیوی ایران از هند گفت: اگر تلاشی برای حذف باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی انجام ندهیم بدون تردید کیوی دو قلو ایران که از سوی پاکستان و افغانستان خریداری شد نیز بازار خود را از دست خواهد داد.

رحمان زاغی مدیر حفظ نباتات استان مازندران نیز در مورد برگشت خوردن بار کیوی از هند گفت: هندوستان وجود ذرات سفید روی پوست کیوی را دلیل برگشت خوردن این محموله اعلام کرده است اما تا زمانی که ته چک برگه قرنطینه به ایران ارسال نشود امکان اظهار نظر دقیق و مبدا صادر کننده گواهی قرنطینه وجود ندارد.

زاغی گفت : وجود ذرات سفید روی پوست کیوی به دلیل آفت سپردار سفید توت است که در محصولات دیگری مانند گردو، هلو، شلیل و کیوی روی دم میوه می‌نشیند و وجود آن روی میوه سبب می‌شود گواهی قرنطینه برای آن محصول صادر نشود.

آنچه با انتشار این اخبار ذهن هر شنونده ای را به خود مشغول می کند این است که آیا ما ایرانی ها محصولاتی را مصرف می کنیم که کشورهای بزرگی چون روسیه و هند بدلیل وجود سموم مصرف آنها را ممنوع کرده است؟

و حقیقتا چرا در ایران وجود سموم روی میوه ها انقدر ساده گرفته می شود و ما در صورت مرجوع شدن باید از چنین مساله بسیار مهمی با خبر شویم؟

این مساله آنجا جالبتر می شود که رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در مصاحبه ای گفته است: با توجه به آنکه قوانین کشورها روزانه به جهت سلامت انسان و محیط زیست در حال تغییر است، راهی جز کنترل استفاده از سموم و آفت کش نداریم.

یعنی اگر بحث صادرات در میان نباشد مسئولین قرار نیست فکری بحال سلامت مردم و کنترل استفاده از سموم و آفت کش بکنند؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.