بزرگترین بودجه نظامی تاریخ برای مقابله با چین

با وجود پایان جنگ افغانستان، جو بایدن به بهانه مقابله با چین و روسیه بزرگترین بودجه نظامی این کشور را به مجلس می فرستد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تحریریه، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به زودی بزرگترین لایحه هزینه های نظامی از زمان جنگ جهانی دوم را ارائه می کند. بودجه ای که به بهانه مقابله با چین و روسیه افزایش می یابد.

تارنمای پایگاه خبری تحلیلی «Democracy Now» نوشت،  «ویلیام هارتانگ» مدیر پروژه تسلیحات و امنیت در مرکز سیاست بین ‌الملل، می‌گوید: «آخرین کاری که باید انجام دهیم این است که پول بیشتری به پنتاگون بریزیم. کل این ایده که چین و روسیه تهدیدات نظامی برای ایالات متحده هستند، در درجه اول برای افزایش بودجه نظامی ایجاد شده است».

بایدن با افزایش ۵ درصدی نسبت به لایحه هزینه های نظامی سال گذشته، به زودی به تصویب بزرگترین لایحه هزینه های نظامی از زمان جنگ جهانی دوم، رای می دهد. بودجه نظامی ۷۶۸ میلیارد دلاری، ۲۴ میلیارد دلار بیشتر از چیزی است که بایدن با وجود خروج ایالات متحده از افغانستان درخواست کرده بود. این بسته شامل منابع مالی با هدف مقابله با قدرت چین و ایجاد قدرت نظامی در اوکراین است. همچنین شامل نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار بودجه تسلیحات هسته ای می شود.

این لایحه پس از تصویب لایحه در اواخر شب سه ‌شنبه در مجلس نمایندگان، به سنا و سپس برای بایدن ارسال می‌ شود. لایحه ای که بیشتر جمهوری ‌خواهان نسبت به دموکرات ‌ها به آن رای موافق دادند. از جمله کسانی که رای منفی دادند، «جمال بومن» عضو مترقی کنگره نیویورک بود که در توییتی نقل قول کرد: «تعجب آور است که کنگره چقدر سریع می تواند سلاح ها را جابه جا کند اما ما نمی توانیم مسکن، مراقبت و عدالت را برای کهنه سربازان خود تضمین یا این مبالغ را در برنامه های شغلی قوی سرمایه گذاری کنیم».

به تازگی  سنا به پیشنهاد دو حزبی سناتورها «برنی سندرز»، «رند پال» و «مایک لی» برای توقف فروش ۶۵۰ میلیون دلاری تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی در بحبوحه جنگ ویرانگر جاری در یمن رای منفی داد.

بیل هارتانگ مدیر پروژه تسلیحات و امنیت در مرکز سیاست بین‌الملل به Democracy Now گفت:

  • نخست درباره موافقت مجلس نمایندگان با بزرگترین لایحه هزینه تسلیحات در تاریخ ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم توضیحاتی را ارئه دهید؟

فکر می ‌کنم اگر به آنچه ما واقعا نیاز داریم نگاه کنید، این یک بی عدالتی است. جهان با تاثیرات تغییرات آب و هوایی درگیر است. ما مشکلات عمیقی از بی عدالتی نژادی و اقتصادی در این کشور داریم. کشور با خشونت هایی درگیر است داریم که روند دموکراسی را تضعیف می کند. بنابراین آخرین کاری که باید انجام دهیم این است که پول بیشتری به پنتاگون بریزیم. این مقدار زیادی است. این بیش از آن چیزی است که ما در ویتنام، جنگ کره و همه هزینه هایی است که در طول جنگ سرد  کردیم. بودجه پنتاگون حتی با وجودی که بایدن نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرد، همچنان بیشتر و بیشتر می شود.

  •  کدام یک از چهره‌ های کلیدی کنگره برای افزایش این بودجه فشار آوردند؟

افرادی مانند سناتور «جیمز اینهاف» رهبر جمهوریخواهان در کمیته نیروهای مسلح سنا است، که اساسا می‌گوید ما باید سالانه ۳ تا ۵ درصد بیشتر هزینه کنیم، که بودجه را به بیش از یک تریلیون دلار در عرض پنج تا ۶ سال افزایش می‌ دهد.

سپس سناتور «مایک راجرز» از آلاباما را داریم که بازیکن کلیدی در کمیته خدمات مسلح مجلس است. او شهر هانتسویل را در ایالت خود دارد و هانتسویل به نوعی پایتخت موشکی آمریکا است.

  •  قبل از اینکه نتیجه گیری کنیم، به طور خاص در مورد ۲۸ میلیارد دلاری که برای تسلیحات هسته ای در نظر گرفته شده است، توضیح بدهید؟

خب، متاسفانه، این لایحه مربوط به ساخت نسل جدیدی از سلاح‌ های هسته ‌ای توسط پنتاگون، که نسل جدید از کلاهک‌ های هسته‌ای را دو چندان می ‌کند، که البته آخرین چیزی است که در زمان تنش‌ های جهانی به آن نیاز داریم.

  • در نهایت اینکه چین و روسیه به عنوان توجیهی برای فروش تسلیحات و افزایش بودجه نظامی مورد استفاده قرار می گیرند، آیا می توانید بودجه نظامی آمریکا را با آنها مقایسه کنید؟

ایالات متحده حدود ۱۰ برابر روسیه و تقریبا سه برابر چین هزینه بودجه نظامی می کند. این کشور ۱۳ برابر بیشتر از چین کلاهک های هسته ای فعال در انبار خود دارد. آمریکا ۱۱ ناو هواپیمابر دارد که چین ندارد. واشنگتن همچنین ۸۰۰ پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد، در حالی که چین سه پایگاه دارد. بنابراین کل این ایده که چین و روسیه تهدیدهای نظامی برای ایالات متحده هستند، در درجه اول برای افزایش بودجه نظامی ایجاد شده است. و تا کنون،متاسفانه، حداقل در توجیه کنگره و دولت بایدن، این دلیل موفقیت آمیز عمل کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.