افزایش بودجه صداوسیما برای تکرار «مختار» و «پایتخت»!

عجیب نیست؟! صداوسیما که با پول مردم سریال می‌سازد و آن‌ها را پخش نمی‌کند، مثل «سرزمین مادری» کمال تبریزی، «کتونی زرنگی» علی ملاقلی‌پور، «۸۷ متر» کیانوش عیاری و …، به توقف پخش یک سریال در یک پلتفرم ایراد می‌گیرد!

به گزارش تازه‌نیوز، مصطفی داننده در عصرایران نوشت: دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد. در این لایحه میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صداوسیما، ۵هزار و ۲۸۹میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این لایحه نشان می‌دهد بودجه صداوسیما ۵۶ درصد افزایش داشته؛ بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳هزار و ۳۸۴میلیارد تومان بوده است.

سوالی که این روزها به شدت مطرح می‌شود این است که دلیل این افزایش چیست! آیا صداوسیما در سال گذشته موفق بوده که با افزایش ۵۶ درصدی بودجه روبرو شده است؟ اصلا چرا باید چنین حجم پولی از جیب ملت به جیب صداوسیما ریخته شود؟

مگر نه این‌که در زمانه تخصیص بودجه باید از مسئولان نهادها و سازمان‌ها پرسید با بودجه قبلی چه کردید و مردم چقدر متوجه کارکرد شما شدند؟ نمی‌دانم چرا در ماجرای بودجه خبری از حساب و کتاب نیست. مگر می‌شود این همه پول در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف گذاشته شود و از آن‌ها پرسیده نشود با این همه پول چه کردید!

در سوره زلزال آمده است: فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ‏؛ پس هر کس به مقدار ذرّه‏اى کار نیک کرده باشد همان را ببیند. و هرکس هم‌وزن ذره‏اى کار بد کرده باشد آن را ببیند.

در مثل‌های قدیم ایرانی، بارها و بارها به حساب و کتاب اشاره شده است: «برادری بجا، بزغاله یکی هفت‌صنار»، «حساب حسابه، کاکا برادر»

دولت با توجه به تحریم‌های آمریکا به سختی پول روی پول می‌گذارد تا بودجه کشور را تامین کند حالا نمی‌دانم چرا به همین راحتی این پول‌ها را در اختیار کسانی می‌گذارد که حتی به صورت شفاف حاضر نیستند گزارش دهند چه می‌کنند و چه نمی‌کنند. پخش هزار باره «مختار»، «پایتخت» و «نون خ»، احتیاج به  ۵هزار و ۲۸۹میلیارد بودجه دارد!

جالب اینجاست این سازمان عریض و طویل که پول بیت‌المال را می‌بلعد بدون این‌که پاسخ بگوید، به پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی که با پول شخصی و بدون وابستگی به نهادهای دولتی کار می‌کنند، ایراد می‌گیرند و حتی به آن‌ها نظارت می‌کنند. عجیب نیست؟! صداوسیما که با پول مردم سریال می‌سازد و آن‌ها را پخش نمی‌کند، مثل «سرزمین مادری» کمال تبریزی، «کتونی زرنگی» علی ملاقلی‌پور، «۸۷ متر» کیانوش عیاری و … به توقف پخش یک سریال در یک پلتفرم ایراد می‌گیرد! جالب این‌جاست که آن بخش خصوصی دلیل کار خود را اعلام می‌کند اما صداوسیما که با پول مردم سریال ساخته و پخش نکرده، هیچ دلیلی برای کار خود نمی‌آورد. روزنامه‌‎ای که وابسته به صداوسیماست و معلوم نیست که چرا صداوسیما اصلا باید روزنامه داشته باشد! هم به صورت مدام در حال حمله به شبکه نمایش خانگی است چون احساس می‌کند رقیبی به صحنه آمده که انحصار تلویزیون را به خطر انداخته است.

به جای این‌که سعی کنیم انحصار را بشکنیم، با دادن بودجه بیشتر و محدود کردن دیگران، می‌خواهیم این انحصار را گسترش بدهیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.